معاونت سیاستگذار پولی بانک مرکزی از رشد تجمعی کمتر از میزان هدف گذاری شده نقدینگی در دو ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاونت سیاستگذار پولی بانک مرکزی از رشد تجمعی کمتر از میزان هدف گذاری شده نقدینگی در دو ماهه نخست امسال خبر داد و اعلام کرد: نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۰.۹ درصد در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به ۲۵.۶ درصد در پایان اردیبهشت امسال و نرخ رشد دوازده‌ماهه پایه پولی از ۴۲.۹ درصد در پایان ۱۴۰۱ به ۲۱.۱ درصد در پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ رسید.

معاونت سیاستگذار پولی بانک مرکزی تحولات کل‌های پولی در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد که بر اساس آن، نقدینگی در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۳.۲ درصد رشد داشته است که این رقم پایین‌تر از رشد نقدینگی هدفگذاری شده برای دو ماهه نخست امسال است.

معاونت سیاستگذار پولی بانک مرکزی از رشد تجمعی کمتر از میزان هدف‌گذاری شده نقدینگی در دو ماهه نخست امسال خبر داد و اعلام کرد:

کاهش ۵.۳ واحد درصدی رشد دوازده ماهه نقدینگی

نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی نیز از ۳۰.۹ درصد در پایان اردیبهشتماه ۱۴۰۲ طی یک روند نزولی به ۲۵.۶ درصد در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ رسیده است. رشد ماهانه نقدینگی در اردیبهشتماه ۱۴۰۳ معادل ۲ درصد بوده و رشد تجمعی نقدینگی دو ماهه نخست امسال کمتر از میزان هدف‌گذاری تعیین شده برای این مدت است.

بر اساس آمارهای مقدماتی، پایه پولی در پایان اردیبهشت ماه سال جاری رشدی معادل ۰.۳ درصد را نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ تجربه کرد؛ همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ معادل ۲۱.۱ درصد بوده است. نکته قابل توجه تداوم روند نزولی رشد پایه پولی است، به طوری که رشد دوازده‌ماهه پایه پولی از ۴۲.۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۱.۱ درصد در پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ رسیده است.

بر اساس این گزارش، ضریب فزاینده نقدینگی نیز در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به پایان سال ۱۴۰۲، معادل ۲.۹ درصد افزایش یافت و به رقم ۷.۴۳۴ رسید.