سیاره فراخورشیدی مشتری مانند تخم‌مرغ‌های گندیده بو می‌دهد و توفان‌های شیشه‌ای خشمگینی دارد. وجود باران‌های مرگبار شیشه و بوی بد تخم‌مرغ فاسد باعث می‌شود کسی نخواهد از سیاره‌ای به‌اندازه مشتری HD ۱۸۹۷۳۳ b بازدید کنید.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) دریافته‌اند که یکی از نزدیک‌ترین سیارات مشتری داغ به زمین مانند تخم‌مرغ‌های گندیده بو می‌دهد.

بدنامی مشتری

در حال حاضر سیاره مشتری به دلیل باران‌های مرگبار شیشه، دمای شدید و بادهایی با سرعت ۵۰۰۰ مایل در ساعت (۸۰۴۶ کیلومتر در ساعت) که به طرفین می‌وزد بدنام است، اما این کشف باعث می‌شود این جهان چندان دوستانه به نظر نرسد.

انتشار بوی بد تخم‌مرغ گندیده

به گزارش سایت Space نتیجه‌گیری JWST از کشف سولفید هیدروژن، مولکولی که بوی بد تخم‌های گندیده را منتشر می‌کند، در جو این سیاره فراخورشیدی یا «سیاره فراخورشیدی» وجود دارد.

این می‌تواند به این دلیل باشد که چگونه اتمسفر سیارات گازی غول‌پیکر می‌تواند تحت‌تأثیر حضور گوگرد قرار گیرد که عنصر مهمی در شکل‌گیری سیارات در نظر گرفته می‌شود.
سیاره فراخورشیدی موردبحث HD ۱۸۹۷۳۳ b است؛ سیاره‌ای که حدود ۱.۱۳ برابر اندازه و جرم مشتری است. این سیاره که در سال ۲۰۰۵ کشف شد، در فاصله ۶۵ سال نوری از زمین در صورت فلکی Vulpecula قرار دارد.

بیشتر بخوانید :

تبدیل گاز خطرناک به سوخت پاک


احتمال حیات در فراسوی منظومه شمسی تقویت ‌شد

یافتن سولفید هیدروژن

HD ۱۸۹۷۳۳ b در فاصله ۳ میلیون مایلی (۴.۸ میلیون کیلومتری) یا حدود ۳ درصد از فاصله زمین و خورشید به دور ستاره خود می چرخد. فضای داغ و ابرهای شیشه‌ای آن ظاهری فریبنده، تقریباً آرام و مرمر آبی و سفید به آن بخشیده است.

گوان گوی فو، اخترفیزیک‌دان در جانز هاپکینز می‌گوید: سولفید هیدروژن یک مولکول اصلی است که ما نمی‌دانستیم وجود دارد. اما وجود آن را پیش‌بینی کرده بودیم و می‌دانستیم که در مشتری است، اما واقعاً آن را در خارج از منظومه شمسی شناسایی نکرده بودیم.

ما به دنبال حیات در این سیاره نیستیم؛ زیرا بسیار گرم است، اما یافتن سولفید هیدروژن پله‌ای برای یافتن این مولکول در سیارات دیگر و به‌دست‌آوردن درک بیشتر از نحوه شکل‌گیری انواع مختلف سیارات است.

اندازه‌گیری محتوای کلی گوگرد سیاره

فو و همکارانش نه‌تنها توانستند سولفید هیدروژن را در اتمسفر HD ۱۸۹۷۳۳ b شناسایی کنند، بلکه محتوای گوگرد کلی سیاره را نیز اندازه‌گیری کردند. علاوه بر این، تیم توانست منابع اکسیژن و کربن سیاره فراخورشیدی را تعیین کند و آب، دی‌اکسیدکربن و مونوکسید کربن را بیابد.
فو ادامه داد: گوگرد یک عنصر حیاتی برای ساخت مولکول‌های پیچیده‌تر است و - مانند کربن، نیتروژن، اکسیژن و فسفات - دانشمندان باید آن را بیشتر مطالعه کنند تا به طور کامل بفهمند سیارات چگونه و از چه چیزی ساخته شده‌اند.

غول‌های یخی

در منظومه شمسی، غول‌های یخی کوچک‌تر نپتون و اورانوس از نظر فلزات غنی‌تر از غول‌های گازی بزرگ‌تر مشتری و زحل هستند. این به دانشمندان نشان می‌دهد غول‌های یخی در طول شکل‌گیری خود یخ، سنگ و دیگر عناصر سنگین بیشتری را دررابطه‌با هیدروژن و هلیوم جمع‌آوری کردند. فو و تیم در حال آزمایش هستند که آیا این رابطه بین جرم و فلز برای سیارات خارج از منظومه نیز صادق است یا خیر.

نحوه تشکیل سیارات

این سیاره به جرم مشتری بسیار نزدیک به زمین است و به‌خوبی موردمطالعه قرار گرفته است. در واقع غلظت فلزی که در آن وجود دارد، نقطه بسیار مهمی برای این مطالعه در مورد چگونگی تغییر ترکیب یک سیاره با آن است. این یافته‌ها درک ما را از نحوه تشکیل سیارات از طریق ایجاد مواد جامد بیشتر پس از تشکیل هسته اولیه و سپس به طور طبیعی با فلزات سنگین تقویت می‌کنند.