سربازان رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای از نبود مقررات تیراندازی در نوار غزه و آزاد بودن سربازان در شلیک مهمات، آتش زدن خانه‌ها و قتل غیرنظامیان سخن گفتند.

به گزارش همشهری آنلاین، ارتش اسرائیل بارها به قتل و کشتار غیرنظامیان در نوار غزه متهم شده است. فیلم‌های منتشر شده توسط شبکه الجزیره قطر در ماه گذشته به وضوح شلیک سربازان رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان غیر مسلح در ساحل نوار غزه را نشان می‌دهند. اما با توجه به محدودیت شدید خبرنگاران در نوار غزه، انتشار این نوع تصاویر به ندرت رخ می‌دهد.

مجله ۹۷۲+ در مصاحبه با شش سرباز سابق ارتش اسرائیل به تشریح واقعیت‌های نوار غزه پرداخته است. این افراد که در ماه‌های اخیر طول دوره سربازی خود را به اتمام رساندند به آتش به اختیار بودن سربازان، حتی در مواجهه با غیرنظامیان فلسطینی اشاره کردند. سربازان در این مصاحبه خاطرات خود را از کشتار غیرنظامیان، آتش زدن خانه‌های فلسطینیان و اجساد رها شده در خیابان‌ها در میان گذاشتند.

یکی از سربازان در این مصاحبه گفت که ارتش اسرائیل به غیرنظامیان فلسطینی به جرم ورود به هر منطقه‌ای که ارتش (منطقه ورود ممنوع) تشخیص دهد، شلیک می‌کند. وی در ادامه تشریح کرد در مناطقی که رسانه‌ها وجود ندارد، جسد چندین فلسطینی به روی زمین رها می‌ماند تا طعمه حیوانات شود و ارتش اسرائیل تنها پیش از ورود رسانه‌ها به منطقه این اجساد را جابه‌جا می‌کند که تصویر اجساد پوسیده شده در رسانه‌ها پخش نشود.

دو تن از این سربازان به سیاست آتش‌زدن خانه‌های فلسطینیان پس از اشغال آن‌ها اشاره کردند. منابع مختلف اعتراف کردند که سربازان اجازه دارند در صورت بی‌حوصلگی برای کاهش اضطراب شلیک کنند.

یکی از سربازان ذخیره در این باره گفت: «من به شخصه بدون دلیل خاصی چند گلوله به سمت دریا و یا ساختمان مخروبه و پیاده‌رو شلیک کردم. آن‌ها (ارتش اسرائیل) این امر را به عنوان (شلیک عادی) گزارش می‌دهند، که کدی برای «من حوصلم سر رفت، پس شلیک کردم» هست.»

از دهه ۸۰ میلادی تاکنون ارتش اسرائیل حاضر نشده است که قوانین شلیک مهمات خود را اعلام کند. به گفته یاگیل لوی، کارشناس سیاسی، از زمان انتفاضه دوم ارتش هیچ دستور کتبی درباره قواعد درگیری به سربازان خود ارائه نداده است.

سربازی دیگر در این مصاحبه از آزادی کامل در عملیات‌ها خبر داد. وی در این باره گفت: «حتی اگر کوچکترین احساس خطر هم وجود داشته باشد، نیازی به توضیح نیست، فقط شلیک می‌کنیم. (اگر کسی به ما نزدیک شود) شلیک به وسط جسم آن‌ها مجاز است، شلیک هوایی (لازم نیست). تیراندازی به همه، از دختر بچه کوچک تا پیر زن جایز است.»

این سرباز از حادثه کشتار غیرنظامیان در ماه نوامبر گفت که در یکی از مدارس نزدیک منطقه زیتون در شهر غزه، که پناهگاه آوارگان فلسطینی است، ارتش اسرائیل دستور تخلیه مدرسه را صادر کرد. بعد از آن زمانی که افراد در حال خروج بودند، صدای شلیک آمد که موجب فرار برخی از فلسطینیان از مسیر تعیین شده شد و ارتش اسرائیل به روی افراد منحرف شده از مسیر آتش گشود. وی تعداد جان باختگان را ۱۵ الی ۲۰ نفر اعلام کرد.
مصاحبه شونده در ادامه گفت: «راه رفتن در بیرون از خانه ممنوع است و هرکس که بیرون هست، مشکوک محسوب می‌شود. اگر کسی از پنجره بیرون را نگاه کند مشکوک است و ما شلیک می‌کنیم. از نظر (ارتش اسرائیل) هر تماسی (با مردم) نظامیان را به خطر می‌اندازد و شرایطی باید ایجاد شود که هیچ کس در هیچ شرایطی مجاز نباشد نزدیک (سربازان) بیاید.»

یکی دیگر سربازان در این باره گفت: «اگر ارتش در منطقه حضور نداشته باشد، تیراندازی بسیار آزادانه است. نه فقط اسلحه‌های کوچک، (بلکه) تیربار، تانک و خمپاره.»

به گفته سربازان عدم ارائه قواعد تیراندازی و آزادی عمل بیش از حد سربازان خطر آتش به نیروهای خودی را به شدت افزایش داده است. بر اساس آمار رسمی تا اواسط تیر، از ۳۲۴ سرباز کشته شده ارتش اسرائیل، دستکم ۲۸ مورد توسط خود سربازان رژیم صهیونیستی بوده است. در شجاعیه نیز ۳ تن از گروگان‌های رژیم صهیونیستی در حالی که پرچم سفید به دست داشتند، توسط ارتش اسرائیل کشته شده شدند.

رژیم صهیونیستی تاکنون بیش از ۳۸ هزار و ۲۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده است. در این میان دستکم ۲۰ هزار کودک وجود دارد و زنان زیادی نیز کشته شدند. علاوه بر این قریب به ۸۸ هزار و ۴۰۰ فلسطینی نیز در این حملات مجروح شدند.

منبع: فارس