همزمان با فرارسیدن فصل کنکور، قطع اینترنت نه فقط برای مسئولان بلکه برای مردم هم تبدیل به یک دغدغه می‌شود. چند سال است که برای پیشگیری از تقلب با روش‌های آنلاین، سازمان سنجش در روزهای برگزاری کنکور سراسری اینترنت را در مناطقی که آزمون در آنجا برپا می‌شود قطع می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین، اما چندی پیش عبدالرسول پورعباس، سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با تأکید بر اینکه اینترنت و شبکه‌های مجازی در نوبت دوم کنکور قطع نمی‌شود، گفت: با توجه به تجهیزات و ابزارهای پیشرفته کشف تقلب، هر نوع تقلبی را در جلسه آزمون کشف خواهیم کرد.

اما دستگاه‌های پیشرفته سیگنال یاب چطور با نظارت پنهان هندزفری‌های کوچک، دوربین مخفی، ردیاب و غیره را پیدا می‌کنند. فرکانس یاب یا سیگنال یاب در واقع یک دستگاه بر پایه امواج رادیویی است که برای شناسایی امواج ساطع شده از سوی تجهیزات مخفی از نوع بی‌سیم کاربرد دارند. این دستگاه‌ها قابلیت شناسایی موبایل، ایرپاد، شنود وغیره را داشته و مکان حدودی آنها را مشخص می‌کنند.

دستگاه فرکانس یاب و سیگنال یاب با تشخیص امواج رادیویی و مغناطیسی می‌تواند ردیاب و سیم کارت‌های تلفن همراه را شناسایی کند. این دستگاه‌ها امواجی با فرکانس ۹۰۰، ۱۲۰۰و ۲۴۰۰را تشخیص می‌دهند. فناوری لیزر LED به‌کار رفته در این دستگاه‌ها باعث تشخیص فعالیت سیگنال‌ها می‌شود.

قابلیت اسکن لیزری و تشخیص میدان مغناطیسی ۲ عملکرد خاص فرکانس یاب است. علاوه بر آن توانایی مدیریت و عدم‌تداخل قوی را دارد و به همین دلیل می‌تواند این تجهیزات را دقیق‌تر و سریع‌تر شناسایی کند.

بیشتر بخوانید:

  • روش جدید دیپ مایند گوگل برای داشتن یک هوش مصنوعی بهتر

از آنجایی که این دستگاه‌های مدرن اندازه کوچکی دارند به راحتی قابل حمل هستند. حتی این دستگاه قابلیت تنظیم میزان حساسیت را نیز داشته و از این‌رو کاربرد آن را افزایش می‌دهد.

این نکته لازم به ذکر است که عملکرد فرکانس یاب‌ها برای حفظ امنیت و عدالت بوده و از این‌رو در محیط های مختلفی ازجمله صنعتی و نظامی، آموزشی، نمایشگاه‌ها، حوضه‌های امتحانی و کنکور و… کاربرد دارند.