برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز از طریق اختصاص ارز کشور مقصد، امسال هم مانند پارسال منجر به مدیریت بازار ارز شد و از نوسان‌های مقطعی ارز جلوگیری کرد.

به ‌گزارش همشهری آنلاین، با توجه به درپیش بودن ایام اربعین، قرار است بانک مرکزی به هر زائر اربعین ۲۰۰هزار دینار ارز اختصاص دهد. این ارز فقط به افراد بالای ۵سال تخصیص داده می‌شود و برای دریافت آن متقاضیان باید در سامانه حج و زیارت ثبت نام کنند.

در حال حاضر، قیمت هر ۱۰۰دینار عراق برابر با ۴۴۸۰تومان است، یعنی ارزش این مقدار ارز در بازار آزاد رقمی در حدود ۹میلیون تومان است که البته آنطور که محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته، این ارز با نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران که پایین‌تر است، به زائران اختصاص پیدا می‌کند.

نحوه تخصیص ارز اربعین به زائران

طبق اعلام سیاستگذار پولی، ارز اربعین فقط به زائران بالای ۵سال اختصاص می‌یابد. نخستین قدم برای متقاضیان دریافت این ارز ثبت نام در سامانه سماح است که از تاریخ ۱۷تیرماه، مصادف با نخستین روز محرم آغاز شده است. نکته مهم آن است که این ارز فقط به افرادی پرداخت می‌شود که با ثبت نام در این سامانه کد پیگیری دریافت کرده باشند.

مدارک مورد نیاز برای مراجعه به بانک و دریافت اسکناس دینار عراق ارائه اصل کارت ملی و گذرنامه یا برگه تردد اربعین زائر است. سرپرستان خانوار با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی خود و اعضای خانوار می‌توانند برای خرید ارز اربعین اعضای خانوار خود(همسر و فرزندان) از طریق بانک‌های تعیین‌شده اقدام کنند.

بیشتر بخوانید

چگونه برای خرید خودروهای وارداتی ثبت نام کنیم؟

خبر مهم مرکز مبادله برای متقاضیانی که قصد استرداد وجه دارند

پس از ثبت نام، متقاضیان می‌توانند با در دست داشتن اصل کارت ملی و گذرنامه یا برگه تردد اربعین از ۲۰مرداد تا ۵شهریور به بانک‌های منتخب ملی، صادرات، تجارت، سپه و پست‌بانک مراجعه و تا سقف ۲۰۰هزار دینار ارز اربعین دریافت کنند. البته این رقم ۲۰۰هزار دیناری سقف پرداخت ارز اربعین است و امکان دریافت ارز کمتر از این مقدار هم وجود دارد.

اهمیت تخصیص دینار به زائران

تفاوت تخصیص ارز به زائرین در سال‌ جاری با سال‌های گذشته در این است که امسال فقط دینار به زائران پرداخت می‌شود و خبری از پرداخت دلار نیست. البته امسال دومین سال متوالی است که بانک مرکزی چنین سیاستی درپیش گرفته است. سال گذشته نیز همین سیاست اجرا شد که اثرات مطلوبی در نظام ارزی کشور داشت.

شواهد موجود نشان می‌دهد در سال‌های گذشته به‌دلیل پرداخت دلار تقاضای غیرواقعی برای دریافت ارز شکل می‌گرفت و همین موضوع منجر به هدررفت منابع ارزی کشور و در عین حال، نوسان قیمت دلار می‌شد.

از ۲سال پیش اما به‌دلیل تخصیص ارز همان کشور به متقاضیان، با مدیریت خوب بازار ارز، از نوسان قیمت ارز جلوگیری شد.

آنطور که آمارها نشان می‌دهد، ظرف چند روز گذشته، با وجود تخصیص ارز اربعین، بازار ارز نوسانی نداشته و حتی قیمت دلار نیز با یک روند نزولی وارد کانال ۵۸هزار تومان شده است. این احتمال وجود دارد حتی با تداوم روند نزولی قیمت دلار به کانال ۵۷هزار تومان هم نزول کند.

یک کارشناس اقتصادی درباره اقدام بانک مرکزی در تأمین ارز زائران حسینی در مراسم اربعین گفت: این اقدام رویکردی منطقی است و جای تعجب دارد که چرا در سال‌های گذشته، جز ۲سال اخیر، چنین سیاستی اجرا نشده است.

آلبرت بغزیان افزود: پرداخت ارز در قالب دلار به زائران اربعین فرایند تبدیل آن برای زائران را سخت و پرهزینه می‌کند و از طرفی، در چنین مواقعی خیلی‌ها برای تهیه دلار به بازار ارز هجوم می‌آوردند و این مسئله باعث می‌شود که درپی فشار بالای تقاضا، بازار ارز نیز به هم بریزد و قیمت‌ها روندی صعودی به ‌خود بگیرند.

او با بیان اینکه ارتباط خوب تجاری و اقتصادی ایران با کشور عراق باعث شده است که درآمدهای ارزی کشور با پول رایج عراق افزایش یابد و دینار به‌عنوان یک نوع ارز در ایران به ‌صورت فیزیکی در دست باشد افزود: هم‌اکنون برخی بازارچه‌های مرزی در تبادلات تجاری و بازرگانی در معاملات خود به جای دلار، دینار دریافت می‌کنند، سیاستی که تقویت منابع ارزی کشور را درپی دارد، زیرا بانک مرکزی با در دست داشتن منابع ارزی، مانند دینار به‌خوبی می‌تواند ارز مورد نیاز زوار اربعین حسینی را تأمین کند.

به‌ گفته بغزیان، این اقدام نه‌تنها منجر می‌شود زحمت زوار در تبدیل دلار به دینار از طریق صرافی‌های عراق کم شود، بلکه مانع خروج دلار از کشور می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری