تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۲

علیرضا شاه محمدی: وقتی وارد منطقه تهرانسر در منطقه 21 تهران می‌شویم شهرک پاسداران از لحاظ جو مذهبی منطقه‌ای زبانزد است.

درخیابان شهید طالبی  این شهرک مسجد زیبایی بنا شده که گنبد سبزش ما را به یاد مسجد رسول‌الله(ص) می‌اندازد. نام آن مسجد نبی(ص) است. در شب مبعث پیامبر آن هم در مسجدی که شباهت زیادی به مسجد رسول خدا در مدینه -چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ اسمی داشت-  وارد شدم. حال و هوای خاصی برپا شده بود. همچنین وجود قبور شهدای گمنام در کنار مسجد ما را بی‌درنگ به یاد بقیع انداخت. در ابتدا به سراغ حجت‌الاسلام نظم‌ده، روحانی مسجد نبی رفتیم و در مورد مسجد با او به گفت‌و‌گو نشستیم. [آشنایی با مسجد]

  تاریخچه و موقعیت مسجد

مسجد نبی در تاریخ 1370 ه.ش توسط تعاونی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در زمینی به مساحت 2000 متر احداث شد. ظرفیت مسجد در حدود 1000 نفر نمازگزار می‌باشد که این ظرفیت هر روز هنگام نماز مغرب و اعشا تکمیل می‌شود.

 این مسجد در تمامی مناسبت‌ها فعالیت‌هایی را زیرنظر مدیریت فرهنگی مسجد، آقای عبدی انجام می‌دهد که شامل مراسم جشن و عزاداری در ایام مختلف سال است. از دیگر ویژگی‌های شاخص این مسجد برگزاری دعای عهد هر روز صبح و دعای ندبه در صبح جمعه و دعای کمیل در شب جمعه است.[آشنایی با روز جهانی مسجد]

 تعامل هم‌محله‌ای‌ها

ساکنین محل با مسجد تعامل خوبی دارند به شکلی که شورایاری محل نیز از داخل مسجد نشات ‌می‌گیرد. در واقع حضور در مسجد موجب صمیمیت زیادی در بین اهالی محل  شده است. به گونه‌ای که تمامی افراد محل زیرنظر مسجد از اوضاع و احوال یکدیگر باخبرند. اگر برای یکی از آنها مشکلی ایجاد شود سریعاً به کمک او می‌شتابند.

 از دیگر فعالیت‌های فرهنگی مسجد برگزاری کلاس‌های سیره نبوی، هرجمعه بعد از نماز مغرب و اعشاء است. روزهای دوشنبه بحث قرآنی و روزهای  پنج‌شنبه بحث نهج‌البلاغه جریان دارد.

هزینه گنبد

امام جماعت مسجد می‌گوید: هزینه ساخت گنبد سبز این مسجد توسط دکتر قالیباف پرداخت شد که باید از او به خاطر توجهاتی که به این منطقه داشتند، تشکر کنیم. از دیگر اقدامات مسجد تعامل با سازمان آتش‌نشانی و مرکز بهداشت محل در برگزاری کلاس‌هایی برای جوانان است. همچنین برگزاری مراسم اعتکاف که تمام هزینه‌ آن توسط یکی از اعضای هیات ‌امنای مسجد تقبل می‌شود یکی دیگر از فعالیت‌های مسجد نبی است.

 امکانات مسجد

مسجد نبی دارای یک کتابخانه عمومی است که به همت شهرداری بنا شده و همچنین یک باشگاه ورزشی جلوه‌ای خاص به مسجد بخشیده است. از دیگر ویژگی‌های مسجد  پایگاه بسیج روح‌الله در واحد برادران و خواهران است که آنها نیز به نوبه خود فعالیت‌های فرهنگی زیادی انجام می‌دهند از جمله برگزاری کلاس‌های تابستانی و اردوهای راهیان نور. دارالقرآن مسجد نیز به برگزاری کلاس‌های قرآن برای بانوان و نوجوانان می‌پردازد که با استقبال خوب آنها روبه‌رو شده است.

 امام جماعت مسجد نبی ادامه می‌دهد: از دیگر امکانات مسجد نبی که جلوه‌ای از همیاری محله‌ای است، صندوق خیریه ایست برای کمک به نیازمندان محل تا در مواقع ضروری هزینه شود.مدیریت این صندوق به عهده صادقی، یکی دیگر از اعضای هیات امنای مسجد است. در بازدید شهردار تهران از این مسجد،  کمک 5 میلیونی شهردار در پیشبرد اهداف مسجد در کمک به نیازمندان محل بسیار مفید واقع شد. 

 شهدای گمنام

در ضلع جنوبی مسجد بوستانی واقع است به نام بوستان گمنام. در میان این بوستان مزار پنج شهید گمنام را می‌بینیم. در این محل بنای زیبایی توسط شهرداری بنا شده که جلوه زیبایی به این محل بخشیده است. چه در زمان صدر اسلام و چه در زمان انقلاب مساجد محور فعالیت‌های مذهبی و سیاسی بودند.

از این رو شهرداری تهران با رویکرد مسجد محوری در محله‌ها که خود موجب پیشرفت محله و در حالت کلی‌تر هویتمندی جامعه می‌شود سعی در انجام هرچه بهتر و بیشتر فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در مساجد دارد که خود موجب جذب مردم از محله‌ها به داخل مساجد می‌شود.   به گفته حجت‌الاسلام نظم ده مسجد نبی در پیشبرد اهداف مورد نظر تا حد بسیاری موفق بوده و این مطلب را به راحتی می‌توان از حضور بی‌شمار مردم در صفوف نماز جماعت استنباط کرد.

همشهری جمعه