سنت عزاداری در صحرا از رسوم قدیمی مردم سمنان است. سوگواری امام حسین (ع) در بیابان‌های اطراف شهر سمنان موسوم به احیای سنت عزاداری در صحرا هشتم تا دهم محرم  برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری ‌آنلاین این سنت دیرینه و معنوی در سال‌های قبل در سمنان بود و چند سالی است که در زمینه احیای آن کوشش‌ شده‌است.
در گذشته مردم سمنان در ایام محرم به صحرای مجاور شهر می‌آمدند تا به نوعی در خلوت خودشان عزاداری ماه محرم را برگزار کنند، اما در سال‌های اخیر توجه خوبی به این آیین معنوی شده است.
سوگواری در صحرا در سمنان قدمتی دیرینه دارد. قدیمی‌های سمنان می‌گویند حضور در صحرا به مردم همان حس حضور در صحرای کربلا را می‌دهد و در نتیجه همذات پنداری ویژه‌ای را به مخاطبان می‌بخشد. علاوه بر این، سوگواری در صحرا، سبب تنهایی می‌شود تا در این خلوت استخوانی سبک کنند.

ببینید | عزای تاسوعا در بیابان خوریان سمنان

سمنانی‌ها از پدربزرگان خود شنیده‌اند که در روزگاری که عزاداری برای امام حسین (ع) ممنوع بوده، برخی از مردم به صورت خانوادگی یا تنها به عزاداری محرم در بیابان می‌پرداختند. در سال‌های اخیر استقبال مردم از این آیین عزاداری زیاد است. افرادی که برای سوگواری به این مراسم می‌روند، خودروی خود را چند کیلومتر دورتر پارک می‌کنند و با پای پیاده راهی کویر خوریان سمنان می‌شوند.
این مراسم از امروز یکشنبه (۲۴ تیر) تا سه‌شنبه (۲۶ تیر) ساعت ۱۷:۳۰ در کویر خوریان سمنان برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:
برای نخستین بار؛ آماده سازی مسیر دریایی برای زائران اربعین
پزشکانی که خادمان امام رضا (ع) هستند | روایت چگونگی خادم شدن