بعد از سریال امام علی(ع) داود میرباقری سریال تاریخی دیگری ساخت که وقایعش پیرامون نهضت امام حسین ( ع) ‌می‌گذشت.

همشهری آنلاین، «معصومیت از دست رفته» که سال ۸۲ از تلویزیون پخش شد، در باره مردی به نام شوذب از یاران امام علی(ع) بود که میان عشق دو زن قرار ‌می‌گیرد. یکی مسیحی و دیگری یهودی. زن مسیحی، ماریا، به یاد کمک‌های حضرت علی به خانواده او،‌ عاشق شوذب می‌شود و زن یهودی شوذب را تشویق ‌می‌کند تا وارد دستگاه امویان شود. شوذب با ماریا ازدواج ‌می‌کند، اما با رفت‌وآمدهای حمیرا، زن یهودی، رابطه آنها سرد ‌می‌شود و ماریا شوذب را ترک ‌می‌کند.معصومیت از دست رفته البته هیچوقت موفقیت سریال امام علی (ع) را پیدا نکرد (که یک دلیلش شروع جنگ آمریکا و عراق است که تمام توجه ها به آن جلب شده بود) اما راه را برای ساخت سریال‌های تاریخی دیگر مثل مختار و سلمان برای میرباقری باز کرد. سریال با زمینه تاریخی و مذهبی یک مثلث عاشقانه را روایت می کرد. اگر در سریال امام علی عشق ابن ملجم به قطام یکی از خرده داستان ها بود، در معصومیت از دست رفته تمام ماجرا بر اساس یک مثلث عشقی می گذشت و یکی از دلایل جذابیت سریال و البته نوعی بدعت تلویزیون در آن زمان به شمار می رفت. بعد از ۲۲ سال نگاهی داریم به بازیگران این سریال:

امین تارخ

امین تارخ پیش از این که در معصومیت از دست رفته حاضر شود، چند سریال و فیلم تاریخی بازی کرده بود. سریال هایی مثل سربداران، بوعلی سینا، دلشدگان و مرگ یزدگرد. او در معصومیت از دست رفته نقش شوذب را داشت که بین که بین یک عشق راستین و یک وسوسه گرفتار شده است و در آخر هم همه چیز را به همین وسوسه می بازد. این نقش اولین نقش منفی تارخ است و او را در شمایلی می بینیم که پیش از آن از او سراغ نداشتیم. او در ۵۰ سالگی اش شخصیت شوذب را بازی کرد که شخصیتی ساختگی بود و دچار لغزشی می شود که تمام زندگی اش را به نابودی می کشید. این سریال آخرین حضور تارخ در یک اثر تاریخی بود و برای آن جایزه بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی را از هفتمین جشن حافظ دریافت کرد.

فریبا کوثری

او اولین تجربه بایگری‌اش را سال ۶۷ و با بازی در سریال بخش چهار جراحی ساخته مسعود فروتن به دست آورد و پس از آن هم در فیلم در مسیر تندباد با مسعود جعفری جوزانی همکاری کرد. معصومیت از دست رفته اولین همکاری او با میرباقری بود که چند سال بعد در مختارنامه تکرار شد. کوثری در معصومیت از دست رفته نقش ماریا، زن مسیحی نیکی را بازی ‌می‌کرد که مورد بی مهری شوذب همسرش قرار ‌می‌گرفت و زمانی که فرزندش را به دنیا ‌می‌آورد از دنیا ‌می‌رفت. او در مصاحبه ای در باره این شخصیت گفته به دلیل این که شخصیت تاریخی نیست و واقعیت ندارد، تنها به صحبت ها و اطلاعات داود میرباقری در باره او توجه کرده است. او به دوبله شدن نقش هم اشاره کرده و گفته علی رغم احترامی که برای زهره شکوفنده قائل هستم، اما ای کاش سریال سر صحنه صدابرداری شده بود.

سارا خوئینی‌ها

سارا خوئنی‌ها در معصومیت از دست رفته زن کولی یهودی بود که شوذب را وسوسه ‌می‌کرد در دستگاه خلافت امویان جایی برای خودش دست و پا کند و در نهایت هم موفق ‌می‌شد او را به دست بیاورد. با گریم خاص و لباس سیاهی که به تن داشت او نماد شر بود که انسانی مثل شوذب را گرفتار ‌می‌کرد. گریم او جزو نقدهایی بود که در مورد سریال وجود داشت و گفته می شد اغراق زیادی در آن وجود دارد. او در زمان ایفای نقش ۲۹ ساله بوده است.

داریوش فرهنگ

پیش از داریوش فرهنگ،‌ عزت الله مقبلی در فیلم سفیر و رضا سعیدی در سریال روایت عشق نقش عبیدالله زیاد را بازی کرده بودند. بعد از او هم فرهاد اصلانی در مختارنامه و بابک حمیدیان در فیلم رستاخیز این نقش را اجرا کرده بودند. داریوش فرهنگ هم خوانش خودش از این زیاد را در این سریال نمایش داد. ابن زیادی که تشنه قدرت است و از هیچ کاری برای در قدرت ماندن ابا ندارد. داریوش فرهنگ پس از این سریال در دو کار تاریخی دیگر هم حضور پیدا کرد. سریال کلاه پهلوی به کاگردانی سید ضیاءالدین دری و فیلم محمد رسول الله ساخته مجید مجیدی. او در باره این نقش گفته: من نقش منفورترین شخصیت اسلام شیعی؛ ابن‌زیاد را بازی کردم. در ابتدا می ترسیدم که این نقش را بازی می‌کنم زیرا این شخصیت در تاریخ بسیار منفور است و تصورم این بود که شاید در خیابان با چوب و سنگ من را بزنند اما درست برعکس شد و از بازی من در این نقش استقبال زیادی کردند.

داود رشیدی

داود رشیدی قبل از معصومیت از رفته، در سریال امام علی با میرباقری کار کرده بود. ضمن این که تجربه سریال تنهاترین سردار و ولایت عشق به کارگردانی مهدی فخیم زاده را هم داشت. در معصومیت از دست رفته رشیدی در نقش نعمان ظاهر شد که فرماندار و دولتمرد خلافت اموی، خطیب و شاعر صدر اسلام، راوی حدیث و از انصار و قبیله خزرج بود و معاویه او را به عنوان فرمانروای کوفه و یزید به عنوان فرمانروای حمص انتخاب کرد.

اکبر عبدی

بعد از تجربه آدم برفی، اکبر عبدی همکاری دیگری با میرباقری در سریال معصومیت از دست رفته داشت و در این سریال نقش ابونواز را بازی کرد. نقش او در معصومیت از دست رفته جنبه‌های کمدی داشت که اکبر عبدی آنها را برجسته کرده بود. عبدی زمانی که این نقش را بازی می کرد ۴۱ سال داشته است.

مرضیه برومند

مرضیه برومند را با ساخته هایش برای کودکان و عروسک هایی که خلق کرده، می شناسیم. اما در این سریال با گریمی بسیار متفاوت و با یک خال بزرگ روی صورت بازی کرد. او در باره بازی اش در معصومیت از دست رفته گفته: قبل از این که فیلمنامه را بخوانم یا چیزی درباره نقش بدانم ، بازی در این سریال را پذیرفتم . آن هم به خاطر حضور آقای میرباقری بود که از دوستان و همکاران قدیمی من هستند و از آنجا که کار اصلی من بازیگری نیست ، بازی در این سریال برایم نوعی استراحت بود. به خاطر این که مسوولیتی که در کارهای دیگر داشتم ، به مراتب در اینجا کمتر بود.

منبع: همشهری آنلاین