رئیس پلیس راهور تهران بزرگ از طرح تشدید برخورد با تخلف پوشش و دستکاری پلاک خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص طرح تشدید برخورد با پوشش پلاک در شهر تهران گفت :"از شنبه ۲۳تیرماه ۱۴۰۳ طرح تشدید برخورد با تخلفات پوشش پلاک توسط همکاران بنده در پلیس راهور تهران بزرگ مستقر در سطح معابر پایتخت، با جدیدت و حساسیت بیشتری در سطح معابر شهر تهران انچام می گیرد و در صورت رویت این تخلف، به جد با آن برخورد و اعمال قانون صورت می پذیرد. "
سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور اظهار داشت :"پلاک هویت و شناسنامه هر خودرو و موتورسیکلت است ودر واقع یکی از ارکان شناسایی وسایل نقلیه و موتورسیکلت می باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است و حتما خودروها و موتورسیکلت هایی که درسطح شهر در حال تردد هستند می بایست پلاک آنها مشخص و در دسترس باشد. "
او در ادامه بیان داشت :"از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۲۲۱ هزار مورد اعمال قانون فقط در بحث تخلفات پلاک در شهر تهران صورت گرفته است که با توجه به اعمال قانون ۱۷۶ هزار راننده متخلف در همین بازه زمانی در سال گذشته، شاهد افزایش ۲۵ درصدی این برخورد با این تخلف در سال ۱۴۰۳ هستیم. "
موسوی پور ادامه داد :"در این میان، از ابتدای سال جاری تا کنون نیز بیش از ۷۱ هزار مورد اعمال قانون فقط در حوزه موتورسیکلت در سطح شهر تهران در خصوص تخلفات پلاک داشته ایم که این میزان نسبت به آمار سال گذشته که ۴۶ هزار فقره بوده، به میزان ۵۴ % افزایش پیدا کرده است. "
سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور ابراز داشت :"همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون توسط همکاران بنده از ۵۴۰۱۵ دستگاه موتورسیکلت در سطح معابر شهر تهران در همان محل تخلف رفع اثر پوشش پلاک انجام شده است. "
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت :"در این بازه زمانی تاکنون از ۲۴۱۲۳ دستگاه خودرو در سطح معابر پایتخت نیز در همان محل تخلف ضمن اعمال قانون، رفع اثر پوشش پلاک انجام شده است. "
وی افزود :"پوشاندن و ناخوانا بودن و دستکاری پلاک در وسایل نقلیه ممنوع است و به هیچ وجه این تخلف و اقدام توجیهی ندارد. در واقع برخی از رانندگانی که اقدام به این کار می کنند حتما با قصد قبلی بوده و به دلایلی خاص اقدام به پوشش پلاک می نمایند که از دید پلیس و دوربین های نظارتی سطح شهر دور نیست و قابل رویت و پیگیری است. "
سرهنگ موسوی پور بیان داشت :"از ابتدای این هفته طرح تشدید برخورد با تخلفات پوشش پلاک در شهر تهران به صورت ویژه توسط تیم های پلیس راهور تهران بزرگ به مرحله اجرا در آمده است و با آندسته از رانندگانی که به هر صورت اقدام به پوشاندن و دستکاری پلاک وسیله نقلیه خود می کنند ضمن اعمال قانون، برخورد قانونی لازم نیز صورت خواهد پذیرفت و راننده در همان محل مکلف به رفع اثر از پوشش پلاکی که انجام داده است. "
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود :"وضعیت پلاک باید به گونه ای باشد که شهروندان بتوانند به راحتی آنرا یادداشت و پلیس آنرا رویت نموده و از طریق دوربین های نظارتی سطح شهر نیز قابل دیدن باشد. "
وی به افزایش نرخ جریمه این تخلف که از دیروز اجرایی شده است نیز اشاره داشت و گفت :"راننده ای که تخلف پوشش پلاک انجام می دهد به میزان ۴۰۰ هزار تومان جریمه خواهد شد. این جریمه قبلا یعنی در هفته گذشته ۶۰ هزار تومان بود که رانندگان می بایست بیش از پیش قوانین و مقررات رانندگی را رعایت نمایند تا با افزایش جریمه ها مواجه نشوند. البته خود رانندگان می بایست به این موضوع توجه داشته باشند که نباید مرتکب این تخلف شوند و نباید نیازی باشد که با برخورد پلیسی مواجه شوند. "
همچنین او در خصوص جرم دستکاری در ارقام پلاک وسیله نقلیه و مخدوشی آن نیز گفت :" برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی مخدوشی و دستکاری در ارقام پلاک جرم است و پلیس ضمن توقیف وسیله نقلیه راننده را به مراجع قضایی معرفی خواهد نمود که قانونگذار شش ماه تا یکسال حبس برای مرتکبین این جرم در نظر گرفته است. "
سرهنگ موسوی پور در پایان گفت :"اجرای طرح فوق در تمام معابر شهر تهران ادامه خواهد داشت و موتورسواران متخلف، ضمن اعمال قانون در قالب طرح موتوریار توقیف ساعتی شده وبا توجه به جدول جدید جرائم رانندگی، به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان نیز اعمال قانون خواهند شد. "