خرید دوچرخه و دانستن و تحقیق درباره قیمت دوچرخه، به اطلاعات خاصی نیاز دارد که اگر این آگاهی را نداشته باشید، به راحتی ممکن است دوچرخه اشتباهی را با خود به خانه بیاورید.

به گزارش همشهری آنلاین، در این متن، ۵ اشتباه اساسی هنگام خرید دوچرخه را مرور می‌کنیم.

دقت نکردن به سایز و اندازه دوچرخه

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، دوچرخه هم دقیقا مثل پوشاک اندازه و سایز دارد و اگر دوچرخه با بدن شما سازگار نباشد، دوچرخه سواری را برای شما دشوار یا حتی دردناک خواهد کرد. در برخی از موارد، اگر دوچرخه کمی نسبت به ابعاد شما کوچک یا بزرگ‌تر باشد، ممکن است ناراحت بودنتان حین سواری را متوجه نشوید.

تقریبا می‌توانیم بگوییم که مهم‌ترین نکته هنگام خرید دوچرخه، انتخاب دوچرخه با سایز مناسب است. اصلی که باید به آن دقت کنید این است که سایز و اندازه دوچرخه‌ها براساس سن و کودک و بزرگسال بودن تعیین نمی‌شود، بلکه این قد دوچرخه‌سوار است که اندازه دوچرخه شما را تعیین می‌کند.

توجه نکردن به نوع دوچرخه و کاربرد آن

انواع مختلف دوچرخه‌ها، مانند دوچرخه‌های کوهستانی، شهری، ساحلی، جاده‌ای و… برای هر نوع مسیر، اهداف متفاوت و کاربردهای متنوع باعث می‌شود که شما سردرگم شوید و دوچرخه اشتباهی را انتخاب کنید. با توجه به کاربرد و نیازتان به دوچرخه، باید نوع آن را برای خودتان مشخص کنید که پس از خرید با مشکلی روبه‌رو نشوید و اینکه دقیقا بدانید چه نوع دوچرخه‌ای نیاز شما را برطرف می‌کند.

مثلا همانطور که با خودروهای کم‌ارتفاع و سریع فرمول یک نمی‌توانیم از شیب‌های صخره‌ای کوهستان بالا برویم، از دوچرخه شهری هم نمی‌توانیم در کوه و جنگل استفاده کنیم.

تحقیق نکردن

بازار خرید و فروش دوچرخه به‌صورت حضوری و آنلاین، مشکلات و نوسانات قیمت مختلفی دارد. برای اینکه دوچرخه مورد نیازتان را گران‌تر از ارزشش نخرید، اول آن را انتخاب کنید و سپس

قیمت آن را از چند فروشگاه آنلاین استعلام بگیرید و بررسی کنید و در نهایت‌با اطمینان خاطر و براساس قیمت دوچرخه، یک فروشگاه آنلاین را انتخاب کنید.

توجه نکردن به سلامت و بی‌نقص‌بودن دوچرخه

متأسفانه، تقریبا تمام دوچرخه‌های موجود در کشور ما به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی و نبود نمایندگی‌های رسمی، گارانتی و ضمانت قابل اطمینانی ندارند. به زبان ساده تر، گارانتی دوچرخه برای ۹۰درصد محصولات موجود در ایران معنایی ندارد و اگر دوچرخه معیوبی بخرید، گارانتی و پشتیبانی برای تعمیر یا تعویض قطعه آن وجود ندارد. پس هنگام خرید آنلاین یا حضوری به‌طور کامل دقت کنید که دوچرخه سالم و بدون شکستگی و خرابی باشد.

علاوه بر آن، توصیه می‌کنیم که از بین معدود دوچرخه‌های با گارانتی موجود در بازار خرید کنید تا درصورت خرابی، حداقل لوازم یدکی آن را در اختیار داشته باشید. اگر برایتان ممکن است، از یک متخصص دوچرخه‌سواری برای ارزیابی دقیق‌تر دوچرخه کمک بگیرید و هنگام خرید دوچرخه از فروشگاه آنلاین یا خرید حضوری، او را در کنار خودتان داشته باشید.

لوازم جانبی

برخی افراد هنگام خرید دوچرخه به‌صورت آنلاین یا در مراجعه حضوری، به اشتباه تصور می‌کنند که بسیاری از لوازم جانبی یا حتی ایمنی به‌صورت رایگان به همراه دوچرخه ارائه می‌شود.

مثلا برخی تصور می‌کنند که ارائه کلاه دوچرخه سواری حرفه‌ای روی انواع دوچرخه‌ها کاملا رایج و متعارف است؛ درصورتی که چنین نیست و دقیقا مثل خرید گوشی، فروشنده یا تولیدکننده فقط وظیفه دارد که خود محصول را به شما ارائه دهد و خرید انواع لوازم جانبی برای این کالای دیجیتال مثل انواع محافظ‌ها، به پرداخت هزینه جداگانه‌ای نیاز دارد. در این مطلب، به‌صورت خلاصه بررسی می‌کنیم که چه لوازمی به‌صورت پیش فرض و کارخانه‌ای همراه دوچرخه ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چگونه دوچرخه اصلی را از فیک تشخیص دهیم؟

آیا قمقمه روی دوچرخه است؟

در سال‌های اخیر، ارائه قمقمه مناسب برای دوچرخه بر عهده تولیدکننده است و خریدار نیازی به خرید قمقمه دوچرخه ندارد؛ اما هنوز هم هستند دوچرخه‌هایی (مخصوصا دوچرخه‌های حرفه‌ای و مسابقه ای) که فقط پایه نگهدارنده قمقمه دوچرخه را روی محصول نصب و ارائه می‌کنند و خرید قمقمه را برعهده دوچرخه سوار می‌گذارند.

البته این موضوع برای دوچرخه‌های حرفه‌ای به سود خریدار تمام می‌شود؛ چون هزینه قمقمه دوچرخه را روی دوچرخه پرداخت نمی‌کنید و هزینه آن از قیمت کم می‌شود. حالا که دوچرخه حرفه‌ای شما قمقمه ندارد، به سلیقه خودتان و با توجه به نوع کاربری و نیازتان می‌توانید بهترین قمقمه را برای خود تهیه کنید.

آیا کلاه دوچرخه سواری روی دوچرخه است؟

پاسخ قطعا خیر است. هیچ تولیدکننده دوچرخه‌ای لوازم جانبی و ایمنی دوچرخه را به‌صورت رایگان روی دوچرخه ارائه نمی‌کند و برای استفاده از لوازم جانبی، باید آن را جداگانه خریداری کنید. پس تا به اینجا متوجه شدید که در فرایند خرید دوچرخه، هیچ وسیله یا تجهیزاتی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد و اگر مثلا به کلاه دوچرخه سواری نیاز داشته باشید، باید آن را از بخش لوازم جانبی همان فروشگاه یا یک فروشگاه دوچرخه دیگر تهیه کنید.

منبع: روزنامه همشهری