تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶

شهر مشهد به عنوان یکی از توریست پذیرترین شهرهای کشورمان در میان هم‌وطنان و گردشگران خارجی طرفداران زیادی دارد. مسافران در این شهر زیبا می‌توانند از جاذبه‌های زیارتی و سیاحتی بازدید کرده و لحظات خوشی را تجربه کنند و همین امر سبب می‌شود تا سالانه میلیون‌ها نفر به مشهد سفر ‌کنند؛ در این میان افرادی هست

حرم مطهر امام رضا

اینجا یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین جاذبه‌های مشهد به شمار می‌رود. شهر مشهد در سطح جهان با امام رضا به شهرت رسیده و از لحاظ تاریخی قدمت طولانی دارد. در این مکان علاوه بر ضریح امام رضا می‌توان از مسجدها، رواق‌ها، کتابخانه‌ها، صحن‌ها و معماری زیبای حرم بازدید کرد که هرکدام با زیبایی خود دل هر بیننده‌ای را می‌برد. پس اولین مکان برای بازدید در شهر مشهد رفتن به حرم امام رضاست. زیارت حرم ساعت خاصی ندارد و به طور شبانه‌روزی زائران می‌توانند به این مکان رفت‌وآمد کنند. یکی از مشهورترین قسمت‌های حرم نیز مسجد گوهرشاد است، این مسجد از لحاظ تاریخی ارزش معنوی دارد و با معماری باشکوه ایرانی - اسلامی موردتوجه تاریخ‌دانان و گردشگران قرار می‌گیرد.

آرامگاه پیر پالاندوز

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی در مشهد که نباید بازدید از آن را از دست داد، آرامگاه پیر پالاندوز است. این آرامگاه در نزدیکی حرم واقع‌شده و آرامگاه شخصی عارف به نام محمد عارف عباسی است. زمان ساخت این بنا به دوره صفویه برمی‌گردد و آثار دیدنی و تماشایی آن دوران از نقاط مختلف این مکان به چشم می‌خورد. یکی از زیبایی‌های این بنا گنبد پیازی شکل آن است که با رنگ‌بندی آبی در کاشی‌کاری آرامش فوق‌العاده به بازدیدکننده القا می‌کند.

پارک کوهسنگی

در هنگام سفر به شهر مشهد باید به‌موقع نسبت به خرید بلیط قطار مشهد اقدام کرد، زیرا به دلیل تقاضای زیاد در میان گردشگران فروش بلیط خیلی زود به اتمام می‌رسد. حال با رفتن به شهر مشهد و بعد از گشت‌وگذار در میان مکان‌های تاریخی نوبت بازدید از پارک‌ها و جاهای دیدنی طبیعی می‌رسد. یکی از پارک‌های مشهور در شهر مشهد پارک کوهسنگی است که این مجموعه دومین پارک بزرگ در شهر مشهد است و در وسط این پارک زیبا استخر بزرگی وجود دارد که این استخر زیبایی‌های بی‌نظیری به پارک بخشیده است. این قسمت از شهر با آب‌وهوای معتدل خود تأثیر مثبتی در میان مسافران دارد. بازدید از پارک کوهسنگی هم در روز و هم در شب بسیار جذاب است و با محیط خانوادگی خود محل مناسبی برای گرفتن عکس‌های یادگاری است.

چالیدره

از جاهای دیدنی مشهور دیگر در اطراف شهر مشهد می‌توان به منطقه زیبا و خوش‌آب‌وهوای چالیدره اشاره کرد. این مکان در فاصله حدوداً ۳۰ کیلومتری از شهر واقع‌شده و یکی از مکان‌های دیدنی و تفریحی شهر به شمار می‌رود، مخصوصاً در سال‌های اخیر موردتوجه گردشگران و تورهای گردشگری زیادی قرار گرفته است. هیچ‌کس از رفتن به این مکان پشیمان نمی‌شود، زیرا با امکانات متنوع خود گزینه مناسبی برای تفریح است و برای هر رده سنی تفریحات خاصی در نظر گرفته‌شده است. در این منطقه دریاچه مصنوعی ساخته‌شده است و قایق‌سواری بر روی این آب‌ها لذت فراوانی دارد. این مکان برای مسافرانی که از استان‌های گرمسیری سفر می‌کنند، یکی از گزینه‌های عالی به شمار می‌رود؛ در این میان یزدی‌ها برای لذت بردن از این آب‌وهوا با خرید بلیط قطار یزد مشهد خودشان را به شهر مشهد می‌رسانند و از زیبایی‌های این منطقه دیدنی و تماشایی لذت می‌برند. تله سیژ نیز یکی دیگر از تفریحات این منطقه است که گردشگران با عبور از ارتفاعات می‌توانند زیبایی‌ها را زیر پای خود ببینند و از گردش در این منطقه سیر نمی‌شوند. سایر تفریحات در چالیدره عبارت‌اند از بانجی جامپینگ، ماهیگیری، برج گردان و زیپ لاین.

طرقبه و شاندیز

بهتر است هرکسی که به مشهد سفر می‌کند، در برنامه سفری خود بازدید از مناطق ییلاقی طرقبه و شاندیز را بگنجاند. این منطقه آب‌وهوای بسیار دلپذیری دارد و با رستوران‌ها و پاساژهای متعدد خود رضایت مسافران را جلب می‌کند. با رفتن به این مناطق برای چند ساعت می‌توان از هیاهو و استرس‌های شهری دور شد. همچنین شاندیز جزو ییلاقات مشهور با رودخانه و طبیعت زیباست که با دره‌های باصفا و باغ‌های زیبا جزو مکان‌های اصلی توریستی شهر مشهد محسوب می‌شوند. رفتن به منطقه طرقبه و شاندیز بدون امتحان شیشلیک امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این‌ها، سایر امکانات تفریحی در این ییلاقات عبارت‌اند از مجتمع سوارکاری، باغ‌وحش، دهکده آبی، پیست اسکی، مراکز خرید و تفریحی.

باغ گیاه‌شناسی مشهد

این باغ ارزش بازدید دارد و یکی از پررفت‌وآمدترین مکان‌های دیدنی شهر مشهد محسوب می‌شود. این باغ از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده و یکی از مکان‌های مناسب برای طرفداران گل‌وگیاه است. افرادی که عاشق طبیعت هستند، هر زمان که دوست داشته باشند با خرید بلیط قطار تهران مشهد می‌توانند خودشان را به شهر مشهد برسانند و از زیبایی‌های این بخش لذت ببرند. با رفتن به باغ گیاه‌شناسی مشهد می‌توانند از دنیای مادی رها شوند و خود را غرق در میان زیبایی‌های گل‌ها و گیاهان کنند. زمان بازدید از این مکان همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ شب است و برای رفتن به این باغ باید بلیط ورودی تهیه کرد. همچنین موقعیت قرارگیری این باغ به‌قدری خوب است که با اقامت در هریک از هتل‌های شهر مشهد می‌توان دسترسی راحتی به باغ گیاه‌شناسی مشهد داشت.

آرامگاه فردوسی

اگر گردشگران به تاریخ و ادبیات علاقه داشته باشند، بی‌شک نمی‌توانند از آرامگاه فردوسی ساده رد شوند. اینجا یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی در نزدیکی شهر مشهد و در شهر توس است. این شهر در فاصله حدوداً ۳۰ کیلومتری شهر قرار دارد و بعد از حرم امام رضا یکی از نقاط پررفت‌وآمد و پر گردشگر به شمار می‌رود. در شهر توس شاعران دیگری مانند اخوان نیز به خاک سپرده‌شده است و این منطقه با آب‌وهوای خوب خود در لیست بهترین مناطق مشهد قرار دارد.

سخن آخر

در سفر به شهر مشهد زیبایی‌ها و مکان‌های گردشگری تمامی ندارند؛ تنوع جاهای دیدنی به‌قدری زیاد است که در یک سفر نمی‌توان به همه این مکان‌ها دسترسی داشت. جاهای دیدنی و گردشگری در شهر مشهد مسافران را با هر نوع سلیقه و عقیده‌ای را راضی نگه می‌دارند و یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمرشان را تجربه می‌کنند. در این متن نیز سعی بر آن شد تا به معرفی ۷ مورد از مشهورترین نقاط شهر مشهد پرداخته شود تا مسافران در هنگام سفر آگاهی داشته باشند.

برچسب‌ها