دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری که به تازگی خطر یک ترور از بیخ گوشش گذشته، با اختلاف نسبت به رقیب دموکرات می‌تازد و در نظرسنجی ها شانس اول پیروزی در انتخابات محسوب می شود؛ این در حالی است که لاابالی‌گری ترامپ در سیاست‌ورزی، زمینه ساز افزایش ریسک و زیان بسیاری از کشورهاست.

به گزارش همشهری آنلاین، اقتصاددانان در مورد ضربه احتمالی ۱۵۰ میلیارد یورویی که حدود یک درصد از تولید ناخالص داخلی این منطقه است با انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا هشدار می‌دهند. علت این ضربه، پیامدهای تجاری منفی پیش‌بینی شده و افزایش هزینه‌های دفاعی است.

ضرر غول تراشه‌سازی تایوان از اظهارات ترامپ

در پی اظهارات ترامپ، ارزش سهام شرکت شرکت تراشه‌سازی تایوانی TSMC که بزرگترین تولیدکننده قراردادی تراشه در جهان و تامین کننده بزرگ محصولات اپل و انویدیا است، در معاملات روز چهارشنبه، بیش از ۲ درصد کاهش یافت. نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در مصاحبه‌ای، به بلومبرگ بیزنس ویک گفت: من این مردم را خیلی خوب می‌شناسم. احترام زیادی برای آنها قائل هستم. آنها حدود ۱۰۰ درصد کسب و کار تراشه ما را برعهده گرفتند. تصور می‌کنم تایوان باید به ما برای دفاعش، پول پرداخت کند. می‌دانید ما با یک شرکت بیمه تفاوتی نداریم. تایوان به ما چیزی نمی‌دهد.

پایان «ماه عسل» تورم نزولی در انگلیس

مرکز آمارهای ملی انگلیس اعلام کرد که شاخص نرخ مشتری (CPI)، که بر اساس آن تورم مصرف کننده اندازه‌گیری می‌شود در ماه ژوئن ۲ درصد بوده و برخلاف پیش‌بینی‌ها به ۱.۹ درصد نرسیده و تغییری نکرده است. بر این اساس احتمالا روند نزولی دو سال اخیر به پایان رسیده است.

بازنگری منفی رشد اقتصادی عربستان

صندوق بین‌المللی پول (IMF)، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی عربستان سعودی را به دلیل ادامه کاهش تولید نفت اوپک پلاس، به رقم پایین‌تری بازنگری کرد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود اقتصاد عربستان در سال میلادی جاری، ۱.۷ درصد رشد کند.

قدرت بریکس در ذخایر جهانی فلزات کمیاب

اوگنی پتروف، رئیس آژانس مدیریت منابع معدنی فدرال روسیه اظهار کرد: کشورهای بریکس پس از الحاق اعضای جدید ۷۲ درصد از ذخایر جهانی فلزات کمیاب را تامین می‌کنند. بخش معدنی و مواد خام کشورهای بریکس مکمل یکدیگر هستند.

کاهش ارزش دلار در سطح جهان

دلار دیروز چهارشنبه پس از بهبودی جزئی برای مدت کوتاهی در پی انتشار آمارهای خرده‌فروشی بهتر از حد انتظار در آمریکا، کاهش گسترده‌ای را ثبت کرد، زیرا معامله‌گران بر احتمال کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور تا سپتامبر آینده تمرکز کرده‌اند.

تلاش بی نتیجه اردوغان برای احیای کریدور غلات

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، طی اظهاراتی اعلام کرد که وی مذاکراتی را با رهبران روسیه و اوکراین در مورد احیای توافق غلات دریای سیاه انجام داده اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

روسیه دارایی‌های غول بسته‌بندی آمریکا را تصاحب کرد

روسیه دارایی‌های «سیلگان هولدینگ اتریش»، نمایندگی شرکت آمریکایی تولید قوطی و بسته‌بندی‌های فلزی «سیلگان هولدینگ» را به طور موقت ملی‌ اعلام کرد. بر اساس فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه داارایی‌های این شرکت در روسیه تحت نظارت دولت روسیه قرار گرفت.

احتمال مهاجرت فرانسوی‌های ثروتمند

به گفته تعدادی از مدیران شرکت‌های خدمات مشاوره مالی، ‌ بسیاری از ساکنان ثروتمند فرانسه ممکن است به دلیل نگرانی در مورد بی ثباتی سیاسی و چشم انداز مالیات‌های بیشتر با توجه به انتخابات پارلمانی اخیر، این کشور را ترک کنند.

منبع: روزنامه همشهری