کارشناس اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی گفت: امسال برای دریافت ارز اربعین ۲۰۰ هزار دینار از طریق ۷ بانک عامل فراهم شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، چگینی کارشناس اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی در خصوص دریافت ارز اربعین در برنامه گفت وگوی نیمروزی شبکه خبر گفت: بانک مرکزی و شبکه بانکی در بحث تامین ارز مورد نیاز هماند سال گذشته به زائران خدمت رسانی میکند

وی با بیان اینکه در سال گذشته عملیات فروش ارز اربعین از ۱۰ مرداد آغاز و تا یک ماه به طول انجامید و در طی این مدت ارز یک میلیون از زائران را تامین کردیم گفت: نیمی از خدمات را در بستر آنلاین و نیمی دیگر در شعب منتخب مراجعه کرده و ارز مورد نیاز خود را دریافت کردند.

کارشناس بانک مرکزی اظهار کرد: ۶ بانک عاملیت فروش را برعهده داشته و حدود یک هزار ۴۳۲ شعبه از شبکه بانکی اقدام به عرضه ارز اربعین کردند.

چیگینی بیان کرد: برای امسال هم از از تاریخ ۷ مرداد تا ۳ شهریور ماه عملیات فروش ارز زیارتی به زائران انجام می‌شود و نرخ ارز همان نرخ مرکز مبادله طلا و ارز بوده و امسال هم ۷ بانک عاملیت فروش ارز را بر عهده دارند.

وی افزود: ۷ بانک از جمله بانک ملی، سپه، ملت، تجارت، صادرات، پارسیان و پست بانک است که فروش ارز هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری خواهد بود و همچنین ۶ سکوی فعال هم اقدام به ارائه خدمات آنلاین می‌کنند.

کارشناس بانک مرکزی توضیح داد: ارز اربعین به افراد بالای ۵ سال تعلق می‌گیرد و برای دریافت ارز باید مدارک و پاسپورت همراه زائران باشد و افراد بالای ۱۸ سال هم باید یک سیمکارت داشته باشند. اما برای دریافت ارز متقاضیان باید حتما در ابتدا سامانه سماح ثبت نام کنند و ثبت نام آنها باید حتما با موفقیت انجام شده باشد.

وی افزود: برای خرید حضوری ارز زائران باید به شعب منتخب مراجعه کرده، اما امسال ضرورتی به افتتاح حساب برای دریافت ارز نیست. در بحث اینترنتی هم بعد از احراز هویت می‌کنند متقاضیان مبلع ریالی ارز را واریز کرده و با مراجعه به شعبه در همان روز ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند.

او گفت: از شعب منتخب زائران می‌توانند تا ۲۰۰ هزار دینار دریافت کنند که ارزش ریالی آن همانند نرخ مرکز مبادله است. همچنین این نکته را باید اعلام کنیم که دریافت ارز اربعین منافاتی با ارز مسافرتی برای زائرانی که قصد سفر هوایی دارند ندارد و زائران می‌توانند همزمان ارز مسافرتی را دریافت کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان