تحرکات بازار فوتبال ایران در یکی دو روز اخیر به اوج رسیده است. آیا قیمت‌های گزافی که برای این انتقالات صرف می‌شود گزندی به سقف‌ها وارد نمی‌کند؟

همشهری آنلاین- ۳هفته بعد از آغاز نقل‌وانتقالات تابستانی در لیگ برتر فوتبال ایران، کم‌کم آتش خریدها داغ‌تر شده و تحرکات تیم‌ها در این بازار به اوج خودش رسیده است. در حالی که باشگاه‌ها یک به یک در حال آغاز تمرینات خود هستند، خریدهای جدید هم به مرور از راه می‌رسند و شایعات تبدیل به حقیقت می‌شوند. تیم تراکتور که پرسروصداترین خریدها را داشته دوشنبه گذشته از این خریدهای گران‌قیمت و صاحب‌نام خودش در تبریز رونمایی کرد تا تمرینات فصل جدید را رسما با حضور آنها آغاز کند. تراکتور البته همچنان در حال خرید کردن است و سپاهان هم در این کار از تبریزی‌ها کم نیاورده است. در حالی که این دو تیم به همراه استقلال مشغول درو کردن بازیکنان خوب در بازار هستند پرسپولیس به خوابی تابستانی فرو رفته و تازه بعد از ۳هفته اولین خرید خودش را انجام داده است. پرسپولیس در میان تیم‌های بالای جدول رکورددار از دست دادن بازیکن هم هست.

جابه‌جایی در سمت راست

یکی از مهم‌ترین خریدهای این تابستان، انتقال رامین رضاییان از سپاهان به استقلال بود. مدافع راست سابق پرسپولیس که زمانی گفته بود هرگز به استقلال نخواهد رفت بعد از اینکه کمی در باغ‌وحش ها چرخید و با مارها معاشرت کرد به این نتیجه رسید که رفتن به تیم رقیب و نیش زدن به هواداران تیم اسبق اتفاقا می‌تواند بازی سرگرمی باشد. رامین در فوتبال ایران رکورددار بازی کردن در تیم‌های مدعی و قهرمان نشدن است! او البته فصل گذشته بالاخره جام حذفی را همراه با سپاهان برد ولی لیگ برتر را هنوز نبرده آن هم در حالی که با پرسپولیس و سپاهان سال‌ها در کورس قهرمانی بوده است. استقلال شدن رامین، باعث شد صالح حردانی جایش در این تیم تنگ‌ شود و راه سپاهان را در پیش بگیرد. فصل گذشته رامین رضاییان آمار بهتری نسبت به صالح داشت و تعداد گل‌ها و پاس‌گل‌هایش چندین برابر او بود. باید دید امسال کدام یک از آنها در دفاع راست بهتر عمل می‌کنند. استقلال دیروز خرید سامان فلاح را هم رسمی کرد تا مشخص شود یکی از مدافعان میانی این تیم در حال ترک باشگاه هستند. فلاح موفق شد رضایتنامه‌اش را از سیرجانی‌ها بگیرد و رسما به استقلال بپیوندد.

جانشین شیری از مراکش آمد!

در فوتبال ایران تعداد مدافعان راست درجه‌اول که یک تیم مدعی قهرمانی بتواند روی آنها حساب کند از ۳نفر تجاوز نمی‌کند. رامین رضاییان، دانیال اسماعیلی‌فر و صالح حردانی. فصل گذشته این ۳نفر بین پرسپولیس، استقلال و تراکتور تقسیم شده بودند و از میان ۴تیم مدعی، این تراکتور بود که از این نفرات بی‌نصیب ماند. تراکتور پست مدافع راست را به مهدی شیری سپرد و عاقبت این کار این بود که تبریزی‌ها بین ۴تیم مدعی چهارم شدند. امسال صالح و رامین بین استقلال و سپاهان جابه‌جا شدند و تراکتور تیزچنگی کرد و دانیال اسماعیلی‌فر را از پرسپولیس ربود. طبیعتا راهکار پرسپولیسی‌ها در این بین این نبود که مهدی شیری را به جای دانیال به خدمت بگیرند! آنها سراغ گزینه خارجی رفتند و ایوب العملود که یک مدافع مراکشی است را از باشگاه الویداد به خدمت گرفتند. الویداد مراکش همان باشگاهی است که زمانی به عنوان قهرمان آفریقا برای سوپرجام قهرمانان آسیا و آفریقا با پاس تهران دیدار کرد و در مجموع رفت و برگشت با نتیجه ۲ بر صفر تیم فیروز کریمی را شکست داد. حالا این تیم تبدیل به بازاری برای خرید پرسپولیسی‌ها شده و دلیل این اتفاق هم آشنایی سرمربی جدید پرسپولیس با ستاره‌های این تیم است. پرسپولیس فعلا العملود را برای دفاع راست جذب کرده و به دنبال یک بازیکن دیگر هم از این تیم هست. نکته اینجاست که بر اساس دقایق بازی کردن خارجی‌های پرسپولیس در فصل گذشته و قوانین سازمان لیگ، پرسپولیس بعضی از سهمیه‌های خارجی‌اش را به‌خاطر بازی نکردن هنانوف و نبیل باهویی و... از دست داده است.

بازیکن هست، تراکتور کجاست؟

پرسپولیسی‌های متعصب دوشنبه‌شب گذشته وارد تبریز شدند تا امسال تراکتور را به مقام قهرمانی برسانند! زنوزی بعد از سال‌ها ناکامی بالاخره به این نتیجه رسید که تنها راه نجات تراکتور، خرید عمده‌ای از باشگاه قهرمان این سال‌ها یعنی پرسپولیس است. بیرانوند، دانیال و ترابی در حالی وارد تبریز شدند که شجاع خلیل‌زاده هم آنها را همراهی می‌کرد. تراکتور علاوه بر پرسپولیسی‌ها، پوریا پورعلی را هم از ملوان گرفته و از همه مهم‌تر مهند علی مهاجم تیم ملی عراق را جذب کرده است. تراکتور حالا همه چیز دارد جز آن چیزی که همیشه نداشت؛ یعنی بازیکن باسابقه‌ای که بتوان او را «تراکتوری» صدا کرد و به تیم هویت بدهد. پرسپولیس و استقلال هر کدام لااقل ۲کاپیتان با سابقه هفت هشت ساله در آن باشگاه دارند اما در تراکتور بازوبند را کسی می‌بندد که همین پارسال به تیم آمده است. ضمنا دیروز سیامک نعمتی جدایی‌اش را از تراکتور اعلام کرد و به ارسلان مطهری، مهدی عبدی و عارف رستمی پیوست. تراکتور یک گزینه خیلی جذاب را هم مد نظر دارد که اگر این یکی را به خدمت بگیرد باید نیمکت تیمش را هم به برانکو یا یحیی بسپارد. بشار رسن گزینه جذاب تراکتور است که اگر بیاید جمع پرسپولیسی‌های سابق باز هم جمع‌تر خواهد شد.

سپاهان؛ ۵خرید و یک فروش

سپاهان بعد از جواد آقایی‌پور، محمدامین حزباوی، محمدمهدی محبی، مهدی لیموچی و صالح حردانی، دیروز و پریروز دیگر بازیکن جدیدی نگرفت و یکی دو روز به استراحت پرداخت. اصفهانی‌ها در این روزها به جای خرید مشغول فروش بودند و بالاخره فرشاد احمدزاده را آزاد کردند تا به باشگاه سابقش برگردد. فرشاد در این روزها تلاش زیادی برای فعال کردن بند جدایی‌اش انجام داده بود و بالاخره موفق به خداحافظی از زردها شد. او مورد توجه باشگاه استقلال هم بود و آبی‌ها خیلی دوست داشتند فرشاد را هم مثل رامین رضاییان به خدمت بگیرند اما شماره۱۰ سابق راهی پرسپولیس شد تا جای خالی مهدی ترابی را پر کند.

منتخب مصدومان پارسال

رضا میرزایی که در شغل سال گذشته‌اش تماشای بازی‌های استقلال و مصاحبه کردن بعد از بازی‌ها بود بالاخره تکلیفش با باشگاه آبی روشن شد. تکلیف این بود که او ساکش را ببندد و راهی انزلی شود تا اگر فوتبال بازی نمی کند لااقل دوره سربازی‌اش را سپری کند. ملوان قبل از او امید نورافکن را هم به خدمت گرفته و احتمالا ابوالفضل جلالی، علیرضا جعفرپور و یونس اکبرپور هم در راه هستند. یک ملوان پرستاره برای سعید دقیقی که فصل گذشته با ستاره‌هایی خیلی کمتر از این توانسته بود لیگ برتر را تحت‌تاثیر قرار بدهد.

دو مهاجم تنومند برای یحیی

فولاد خوزستان که با حضور یحیی گل‌محمدی آهسته و پیوسته در حال تغییرات اساسی در ترکیب تیم است، محمدجواد محمدی را هم از ذوب‌آهن به خدمت گرفت. محمدجواد فصل گذشته در ذوب‌آهن حضور درخشانی داشت و ۸گل برای این تیم زد. او یک فصل قبل‌تر هم با پیراهن تیم هوادار گل‌های زیادی زده بود که یکی از آنها باعث باخت یک بر صفر پرسپولیس و یحیی در مقابل هوادار شد. فولاد قبل از محمدی توانسته بود علی نعمتی و محمدرضا سلیمانی را هم از پرسپولیس و ملوان به خدمت بگیرد. مشکل فولاد هم بازی نکردن بازیکنان خارجی این تیم در فصل گذشته است که باعث شده این تیم در فصل آتی فقط حق استفاده از یک بازیکن خارجی را داشته باشد.