شرکت سامسونگ الکترونیک کره جنوبی بعد از حدود سه هفته در مقابل کارگران کارخانه‌های این شرکت اعتصاب کرده بودند تقریبا تسلیم شده و به مذاکره با اتحادیه سازماندهی اتصابات برای بحث درباره دستمزد چراغ سبز نشان داده است.

به گزارش همشهری آنلاین، مجموعه ای از اعتصابها و اعتراضات در ماه میلادی جاری، بزرگترین و گسترده ترین اعتراضات کارگری را در تاریخ نیم قرنی سامسونگ رقم زد و اکنون سامسونگ و نمایندگان اتحادیه این شرکت اعلام کرده اند که مدیران بزرگترین شرکت کره جنوبی، روز جمعه با رهبران اتحادیه دیدار خواهند کرد.

بزرگترین اتحادیه سامسونگ که متشکل از بیش از ۳۰ هزار عضو است، پس از اینکه مشاهده کرد کارزار دستمزد بالاتر به نتیجه نرسیده است، تاکتیک خود را تغییر داد و از کارکنان خواست در کارخانه تولیدکننده تراشه‌های حافظه پیشرفته هوش مصنوعی و سایر کارخانه‌های اطراف سئول، دست از کار بکشند.

رشد تقاضای جهانی برای برق سرعت می‌گیرد

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرد: تقاضای جهان برای برق در سال ۲۰۲۴، تحت تاثیر تقاضا برای سرمایش و به خصوص افزایش استفاده از هوش مصنوعی، با سریع‌ترین سرعت در سال‌های اخیر رشد می‌کند.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به هوای داغتر، رشد اقتصادی و تقاضای قویتر به ویژه در چین، هند و آمریکا، آمده است: رشد چهار درصدی پیش‌بینی شده برای سال ۲۰۲۴، بالاترین رشد از سال ۲۰۰۷ به استثنای رشد شدید در سال ۲۰۱۰ پس از بحران مالی جهانی و در سال ۲۰۲۱ پس از سقوط تقاضای به دلیل شیوع کرونا است. با این حال، پنل‌های خورشیدی به تنهایی احتمالا حدود نیمی از رشد تقاضای جهانی برای برق تا سال ۲۰۲۵ را تامین می‌کنند.

پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد مصرف برق دیتاسنترها، به استثنای ارزهای دیجیتال، از حدود ۱ تا ۱.۳ درصد تقاضای جهانی برق در سال ۲۰۲۲، به حدود ۱.۵ تا ۳ درصد تا سال ۲۰۲۶ خواهد رسید.

ادامه افول قیمت جهانی نفت

قیمت نفت تحت تاثیر دلار قوی و رکود تقاضای چین برای دومین هفته متوالی کاهش یافت. در معاملات روز گذشته، بهای هر بشکه نفت برنت ۳۸ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۸۴ دلار و ۷۳ سنت رسید.

شاخص دلار آمریکا در پی انتشار آمار بهتر از حد مطلوب از بازار کار و بخش تولید آمریکا، برای دومین روز متوالی صعود کرد. دلار قویتر، به تقاضا برای نفت که به دلار قیمت گذاری می شود، لطمه می زند.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی اشاره کردند: عدم اقدامات محرک اقتصادی از سوی چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است هم روی قیمت کالاها، تاثیر کاهشی داشته است.

ائتلاف بانکی برای توسعه بزرگ‌ترین پروژه برق جهان

پنج موسسه مالی توسعه در آفریقا باهم متحد شده‌اند تا راهی برای توسعه بزرگ‌ترین پروژه تولید برق جهان؛ یعنی مجتمع برق‌آبی «گراند اینگا» در جمهوری دموکراتیک کنگو که دهه‌ها متوقف‌شده است، بیابند.

پنج نهاد شامل بانک توسعه آفریقای جنوبی، شرکت توسعه صنعتی، بانک توسعه آفریقا، بانک صادرات واردات آفریقا و بانک توسعه جدید برای احیای بزرگ‌ترین پروژه برقی جهان با یکدیگر همکاری می‌کنند و ابتکار عمل را برای پیشبرد این پروژه بزرگ که دهه‌ها است اجرای آن متوقف‌شده است، به دست گرفته‌اند.

اگر این مجموعه بر روی رودخانه کنگو، سومین رودخانه بزرگ جهان ازنظر حجم، با ظرفیت کامل تا ۴۰ گیگاوات ساخته شود، جایگزین سد سه دره (Three Gorges) چین به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه برق جهان خواهد شد.

بااین‌حال، سابقه رسوایی‌های فساد دولتی و هزینه مورد انتظار این پروژه چند فازی که براساس برخی برآوردها بیش از ۸۰ میلیارد دلار هزینه خواهد بود، تاکنون آن را به دو سد با حدود ۱٫۸ گیگاوات ظرفیت نصب‌شده محدود کرده است که بیش از ۴۰ سال پیش‌ساخته شده‌اند. بیشتر این برق برای تأمین انرژی معادن مس و کبالت کنگو استفاده می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری