از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در روستای خور استان خراسان جنوبی تا ۱۵ سال پیش کسی خبر نداشت. دشت عقیق روستای خور حالا اما به محل استخراج سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی تبدیل شده است و روستا همین چند وقت پیش به عنوان روستای ملی تراش عقیق معرفی شد.

به گزارش همشهری آنلاین، از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در روستای خور استان خراسان جنوبی تا ۱۵ سال پیش کسی خبر نداشت. دشت عقیق روستای خور حالا اما به محل استخراج سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی تبدیل شده است و روستا همین چند وقت پیش به عنوان روستای ملی تراش عقیق معرفی شد.

حسین خرمی در کارگاه

سنگی متفاوت

روستای خور از توابع شهرستان خوسف نزدیک به ۵۰ کارگاه سنگ قیمتی و نیمه قیمتی دارد در حالی که حسین خرمی کمتر از ۱۵ سال پیش نخستین کارگاه تجمیعی تراش سنگ را در این روستا راه‌اندازی کرد. او به همشهری توضیح می‌دهد: «حدود ۱۵ سال پیش بود. گاو و گوسفندها را به چرا برده بودم و رفته رفته نور آفتاب کمرنگ می‌شد. یکدفعه روزی زمین تکه سنگی دیدم که گوشه آن هم شکسته شده بود. چشمم را گرفت. سنگ را به خانه بردم و از آن به عنوان دکور خانه استفاده کردم.»

جست‌وجو برای یافتن عقیق

حسین خرمی روایت می‌کند که مدت‌ها از این ماجرا گذشت و یک روز چند مهندس اصفهانی به روستای خور آمدند و از اهالی روستا سوالاتی مطرح کردند. او ادامه می‌دهد: «یادم است می‌گفتند در این روستا کسی سنگ برای فروش ندارد. من هم از داخل کوچه عبور می‌کردم، فکر کردم منظورشان سنگ‌های ساختمانی (مصالح) است. به آنها گفتم که اینجا سنگ نداریم. بعد یک لحظه شک کردم و یادم افتاد که یک سنگ قشنگ در خانه دارم. به آنها گفتم که دنبال سنگ‌هایی اینچنینی می‌گردید؟ یکی از آنها گفت منظور سنگ‌های قیمتی است.»

خرمی می‌گوید: «به آنها پیشنهاد کردم که سنگ من را بررسی کنند و ببینند آیا ارزشمند است یا نه. در نگاه اول گفتند که این سنگ، عقیق است و فکر کردند خیلی قیمتی است. بعد نتیجه گرفتند سنگ عقیق بنده چندان ارزشی ندارد، اما خوشحال شدند که چنین سنگ‌هایی در روستای خور یافت می‌شود.»

عقیق به رنگ قرمز

حسین خرمی در ادامه روایت‌ می‌کند: «پس از آن به فکر تراش سنگ افتادیم و یک دستگاه کوچک تهیه کردیم. بدون میز و این چیزها شروع به تراش دادن سنگ‌ها کردم. سنگ‌های مختلف را امتحان کردم و بعد به دنبال تهیه ابزار و امکانات بیشتری افتادم. از آنجایی که شناختی نسبت به فعالیت در این حوزه نداشتم، ابتدا سعی کردم آگاهی بیشتری به عقیق و چگونگی تراش آن پیدا کنم.»

او می گوید: «موضوع را با کمیته امداد امام خمینی(ره) در میان گذاشتیم و اعلام کردیم که می‌خواهیم کسب و کار راه‌اندازی کنیم. آنها اردوی چند نفره تشکیل دادند تا از سنگ‌های کارگاه ما بازدید کنند. نمونه کارهای تراش خورده ما را مشاهده کردند و پسندیدند.»

آموزش سنگ تراشی

حسین خرمی می‌گوید: «با اینکه خودم آموزش ندیده بودم، پیشنهاد کردند که می‌توانم آموزش تراش سنگ‌های ارزشمند را بدهم. گفتم خودم آموزش ندیدم ولی می‌توانم چیزهایی که تجربه کردم را به دیگران آموزش دهم.» او ادامه می‌دهد: «پس از آن ۱۸ بانویی که تحت پوشش کمیته امداد بودند را برای آموزش معرفی کردند. خود کمیته امداد هم تجهیزاتی را در اختیار ما قرار دادند و توانستیم این گروه ۱۸ نفره را آموزش دهیم.»

نمایشگاه سنگ های عقیق روستا

بخش اول مستند عقیق درباره حسین خرمی

فیلمی که حسین خرمی با توضیح «عقیق» در بستر زمین منتشر کرده است

منبع: روزنامه همشهری