بعید است که روسیه و آمریکا بتوانند به توافق تسلیحاتی مانند آنچه که ریگان و گورباچف در دهه ۱۹۸۰ امضا کردند دست پیدا کنند.

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: آمریکا 4دهه پیش موشک‌های کروز را در اروپا مستقر کرد تا با موشک‌های شوروی مقابله کند، اقدامی که به تنش‌های جنگ سرد دامن زد اما در نهایت دو کشور در دسامبر 1987 به توافق رسیدند تا معاهده منع تسلیحات موشکی کوتاه‌برد و میان‌برد هسته‌ای را (با برد 500 کیلومتر و 5500 کیلومتر) امضا کنند.

اما امروز بار دیگر رقابت موشکی بین روسیه و آمریکا به شدت بالا گرفته است. آنچه آتش این رقابت نظامی را بار دیگر روشن کرد، خروج یک طرفه آمریکا از معاهده‌های موشکی با روسیه در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال 2019 میلادی بود.

هفته گذشته بود که سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، با هشدار درباره هرگونه استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در آلمان گفت که مسکو وقتی بخواهد پاسخ خود به استقرار موشک‌های آمریکایی در آلمان را مشخص کند، از میان طیف وسیعی از گزینه‌ها انتخاب خواهد کرد که یکی از آنان استقرار سامانه‌های مشابه با تجهیزات هسته‌ای است.

از نگاه خبرگزاری رویترز نشانه‌های بالا گرفتن رقابت موشکی واشنگتن و روسیه عبارتند از:

  • آمریکا اخیرا یک موشک ابرفراصوت را آزمایش کرده است.
  • واشنگتن در تلاش است تا کشتی‌های جنگی خود را به این موشک‌های ابرفراصوت تجهیز کند.
  • در مقابل، روسیه به توسعه و آزمایش موشک‌های پیشرفته ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد که در برخی زمینه‌ها از آمریکا پیشی گرفته است.
  • رقابت دو کشور به عرصه فضایی نیز کشیده شده و هر دو در حال تقویت توانایی‌های نظامی خود در این حوزه هستند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد، اغلب کارشناسان با اشاره به قدرت روزافزون نظامی چین و توسعه فناوری‌های نظامی در این کشور که بازیگران جهانی را به رقابت در این حوزه فرا می خواند بعید به نظر می رسد که روسیه و آمریکا (به‌ویژه با ریاست‌جمهوری احتمالی دونالد ترامپ در آمریکا در سال آینده) بتوانند به یک توافق کنترل تسلیحاتی مانند آنچه که ریگان و گورباچف در دهه ۱۹۸۰ امضا کردند دست پیدا کنند.