ترور نافرجام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در روز شنبه، ۱۳جولای۲۰۲۴ که منجر به جراحتی در گوش او شد، دوباره این پرسش را در سطح افکار عمومی جهان مطرح کرد که چه کسانی از مسئولان درجه‌اول حال و پیشین ایالات متحده آمریکا محافظت می‌کنند؟

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: و البته این‌که در جریان ترور نافرجام ترامپ، چگونه فرد ضارب در این عملیات به‌راحتی و بدون ردیابی نیروهای سرویس مخفی و نهادهای امنیتی این کشور توانست به‌سوی نامزد انتخابات پیش‌روی آمریکا تیراندازی کند؟

بیش‌تر بخوانید:

هر خانه فقط به قیمت یک اسپرسو!

چه کسانی مراقب جان رهبران آمریکا هستند؟

سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا مسئول مستقیم مراقبت از رهبران ارشد سیاسی در این کشور است. این تیم مجهز و آموزش‌دیده، وظیفه محافظت از رئیس‌جمهوران کنونی و سابق و خانواده درجه‌اول آنها را به‌عهده دارد.

این سرویس اطلاعاتی و حفاظتی، حدود ۳۲۰۰مأمور ویژه و ۱۳۰۰مأمور با لباس رسمی دارد و بودجه‌ سالانه‌اش در سال‌های اخیر حدود ۵/۲میلیارد دلار بوده‌است.

این سرویس حفاظتی به‌طور رسمی از سال۱۹۰۱ میلادی و پس از ترور ویلیام مک‌کینلی، بیست‌وپنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده در شهر بوفالو در ایالت نیویورک، کار خود را آغاز کرد و از سال ۱۹۶۵ حفاظت مادام‌العمر رئیس‌جمهوران حال و سابق و خانواده آنها به وظایفش اضافه شد.

بد نیست بدانید که با توجه به فعالیت انتخاباتی این روزهای دونالد ترامپ و سفرهای گاه‌وبیگاه او در این روزها، سطح امنیتی او بیش از دیگر رؤسای جمهور پیشین این کشور شده است.

چه کسانی از دیگر مقام‌های آمریکا محافظت می‌کنند؟

پس از سرویس مخفی این کشور، پلیس کنگره یکی از مهم‌ترین نیروهای انتظامی برای محافظت از مقام‌های آمریکا است. محافظت از جان اعضای سنا و مجلس نمایندگان هم از طریق پلیس کنگره تأمین می‌شود. اعضای شاغل در این پلیس امنیتی بیش از ۲هزار نفرند که بودجه سالانه‌ای بالغ بر نیم‌میلیارد دلار دارند.

بد نیست بدانید آمریکا علاوه بر این ۲نهاد سطح اول در محافظت، ۶۵نهاد امنیتی و انتظامی مجزای دیگر هم در سطح دولت فدرال دارد.

حامیان دونالد ترامپ، سرویس مخفی آمریکا را متهم کرده‌اند که نتوانسته از جان رئیس‌جمهور سابق این کشور به‌درستی محافظت کند. ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و حامی ترامپ نیز خواستار استعفای رئیس این نهاد حفاظتی شده است.