ذخیره کردن الکتریسیته تولید شده از رعد و برق یک ایده جذاب و چالش‌برانگیز است، اما در عمل بسیار پیچیده و دشوار است.

به گزارش همشهری آنلاین، دانشمندان تاکنون به این موضوع به‌صورت چندان جدی نگاه نکرده‌اند. چند دلیل اصلی برای این این موضوع وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم.

شدت و ناپایداری

رعد و برق بسیار شدید و ناپایدار است. تخلیه الکتریکی در رعد و برق به طور متوسط حدود ۳۰ هزار آمپر جریان و ۳۰۰ میلیون ولت ولتاژ تولید می‌کند که به مدت کوتاهی رخ می‌دهد. این مقدار بسیار بیشتر از توان تحمل تجهیزات الکتریکی معمولی است.

عدم پیش‌بینی‌پذیری

وقوع رعد و برق غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان به صورت مداوم و قابل اطمینان از آن استفاده کرد. ذخیره انرژی الکتریکی نیاز به منبعی پایدار و قابل پیش‌بینی دارد.

مهار و ذخیره‌سازی

تجهیزات لازم برای مهار و ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی از رعد و برق بسیار پیچیده و هزینه‌بر هستند. باید سیستم‌هایی طراحی شود که بتوانند انرژی بسیار زیاد و ناگهانی را مهار کرده و سپس آن را به طور ایمن ذخیره کنند.

تلفات انرژی

هنگام تبدیل انرژی رعد و برق به شکل قابل استفاده و ذخیره‌سازی، تلفات انرژی زیادی رخ می‌دهد که این فرآیند را غیرکارآمد می‌کند.

  • به رغم این چالش‌ها، تحقیقات و تلاش‌هایی برای بهره‌برداری از انرژی رعد و برق در حال انجام است، اما هنوز به راه‌حل‌های عملی و اقتصادی نرسیده‌ایم. بنابراین، در حال حاضر ذخیره‌سازی انرژی از رعد و برق به عنوان یک منبع انرژی قابل اعتماد و کارآمد عملی نشده است.

برچسب‌ها