بروز قطعی گسترده در سامانه‌های رایانه‌ای که با شرکت مایکروسافت مرتبط بود، صبح جمعه موجب هرج‌ومرج در صنایع و خدمات مختلف جهان شد. این قطعی باعث توقف پروازها در ایالات‌متحده، انگلستان، آلمان و...، اختلال در پخش تلویزیونی بریتانیا و تأثیر بر ارتباطات مخابراتی در استرالیا شد.

تمام این اتفاقات به‌دلیل به‌روزرسانی معیوب شرکت امنیتی «کراود استرایک» (CrowdStrike) رخ داد و در کل اختلال در هزاران سیستم کامپیوتری ویندوزی در سراسر جهان را در پی داشت.

صفحه آبی مرگ
این مشکل که منجر به صفحه آبی مرگ (BSOD) می‌شود، بانک‌ها، خطوط هوایی، شبکه‌های تلویزیونی و بسیاری دیگر از کسب‌وکارها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. شرکت امنیت سایبری «کراود استرایک» پس از دریافت اختلال‌ها اعلام کرد مشکل را شناسایی کرده است.

درباره کراود استرایک
کراود استرایک، یک شرکت امنیت سایبری آمریکایی است که به ارائه راه‌حل‌های پیشرفته برای محافظت از سازمان‌ها در برابر تهدیدات سایبری می‌پردازد. این شرکت به‌ویژه در زمینه شناسایی و پاسخ به حملات سایبری و مدیریت تهدیدات شناخته شده است. کراود استرایک سال۲۰۱۱تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر سانفرانسیسکو کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت به‌عنوان یکی از پیشروان در زمینه امنیت سایبری شناخته می‌شود و به‌دلیل رویکرد نوآورانه خود، به سرعت در حال رشد است. کراود استرایک به‌خاطر توانایی‌های خود در شناسایی تهدیدات و واکنش به حملات، در شرایط بحرانی مانند قطعی‌های اخیر و حملات سایبری در سطح جهانی، به‌عنوان یک منبع معتبر شناخته می‌شود. این شرکت به‌طور مداوم در حال به‌روزرسانی و ارتقای محصولات خود برای مقابله با تهدیدات نوظهور است.

اختلال گسترده در آمریکا
اختلالات رو به افزایش تا ساعاتی پس از اعلام شرکت فناوری مبنی بر حل تدریجی مشکلی که دسترسی به برنامه‌ها و خدمات مایکروسافت ۳۶۵را تحت‌تأثیر قرار داده بود، ادامه داشت. وب‌سایت DownDetector که قطعی‌های اینترنت گزارش شده توسط کاربران را ردیابی می‌کند، افزایش قطعی‌های خدمات در ویزا، امنیت ADT، آمازون و خطوط هوایی ازجمله امریکن ایرلاینز و دلتا را ثبت کرد.

واکنش مایکروسافت ۳۶۵
مایکروسافت۳۶۵ در شبکه اجتماعی ایکس پستی منتشر کرد که شرکت در حال «تغییر مسیر ترافیک متاثر به سیستم‌های جایگزین برای کاهش تأثیر به شیوه‌ای سریع‌تر» است و آنها «روند مثبت در دسترسی به خدمات» را مشاهده می‌کنند.

حمله سایبری نبوده است
در عین حال جورج کورتز، مدیرعامل کراود استرایک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نقصی در یک به‌روزرسانی محتوا برای کامپیوترهای با میزبانی ویندوز پیدا شده که مسبب این مشکلات است و سیستم‌عامل‌های مک یا لینوکس دچار مشکل نیستند. این یک رویداد امنیتی یا حمله سایبری نیست.»