تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷

در همه جای دنیا بازدید از عمارت‌ها و خانه‌هایی که لوکیشن فیلم‌های محبوب بوده‌اند، امری مرسوم است؛ حالا اگر این خانه‌ها ارزش تاریخی داشته باشند و جزو میراث فرهنگی و گردشگری کشور هم محسوب شوند، طرفداران بیشتری دارند.

همشهری: خانه سرهنگ ایرج در محله پامنار که ۲۰ سال پیش لوکیشن فیلم محبوب «مهمان مامان» ساخته زنده‌یاد داریوش مهرجویی بوده، جزو این خانه‌هاست. این خانه با معماری زیبایش در بین فیلمسازان بسیار محبوب بوده اما به دلیل نفیس بودن و احتمال خسارت به این بنای ارزشمند، کمتر اجازه استفاده از آن را به عنوان لوکیشن فیلم داده‌اند. این عمارت با ۳ حیاط مرکزی و دالان بلند و تزئینات منحصر به فرد شاه نشین، نمونه کامل معماری قجری و ازجمله عمارت‌های شاخص محله عودلاجان است.

اگر فیلم مهمان مامان را دیده باشید حتما تزئینات گچی نمای خانه و اتاق‌ها، طاق نیم دایره‌ای ورودی با طرح گل و برگ و تزئینات چوبی ستون‌های عمارت به خاطرتان مانده است. همه این زیبایی‌ها را کنار آجرچینی‌های منظم حیاط و کاشی‌های لعابدار کف اتاق‌ها بگذارید تا برای بازدید از این خانه اشتیاق‌تان بیشتر شود. البته این خانه که به‌دلیل چند دهه سکونت سرهنگ ایرج از نظامیان دوره پهلوی به این نام خوانده می‌شود، در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است و بازدید از آن، با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امکان‌پذیر است.

نشانی: خیابان پامنار، کوچه صوفیانی، کوچه برزویی

نزدیک ایستگاه اتوبوس: ناصرخسرو

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ۱۵ خرداد

لوکیشن: فیلم سینمایی مهمان مامان

منبع: روزنامه همشهری