چند سالی است که شهرک سینمایی غزالی به مجموعه‌ای گردشگری برای علاقه‌مندان به سینما و تلویزیون تبدیل شده و بازدیدکنندگان با قدم زدن در این شهرک، به تهران ۱۵۰ سال پیش سفر می‌کنند. این گزارش یک راهنمای کامل است برای گشت‌وگذار در نخستین شهرک سینمایی کشور.

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری:‌ شهرک سینمایی غزالی قرار بود کار فیلمسازان را برای ساخت فیلم‌هایی که داستانشان در تهران قدیم اتفاق می‌افتاد، راحت کند. در شهرکی که علی حاتمی، کارگردان فقید سینمای ایران، سال ۱۳۵۸ سنگ‌بنای آن را گذاشت، بعدها بخش‌های متنوعی ساخته شد که در نتیجه لوکیشن‌ها به تهران قدیم محدود نماند.

  • تا قبل از اینکه علی حاتمی به فکر ساخت شهرک سینمایی بیفتد، فیلم‌ها و سریال‌ها در لوکیشن‌های واقعی فیلمبرداری می‌شدند، اما این کارگردان فقید برای فیلمبرداری مجموعه تلویزیونی هزاردستان به لوکیشن خاصی نیاز داشت که شرایط جغرافیایی و شهری اوایل قرن را به نمایش بگذارد؛ بنابراین ایده ساخت شهرک سینمایی را مطرح کرد. برای همین عکس‌هایی از بناها، عمارت‌های دولتی، محله‌ها و خیابان‌های تهران، لباس‌ها و... تهیه کردند و ساخت شهرک شروع شد. علی حاتمی در خاطراتش گفته: «وقتی کار ساخت شهرک غزالی را شروع کردم، جوانی بودم و وقتی از آن درآمدم، پیرمردی شده بودم.»
  • بعد از محوطه وسیعی که به‌عنوان پارکینگ مجموعه مورد استفاده قرار گرفته، در ورودی شهرک سینمایی تعدادی مجسمه اسطوره‌ای از ترکیب انسان، قوچ و شیر را خواهید دید. بعد هم ردیفی از مجسمه‌های بازیگران بزرگی همچون جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی و داوود رشیدی به استقبال شما به صف شده‌اند. نقشه‌ کلی مجموعه هم در همین قسمت قرار گرفته که بد نیست از روی آن عکس بگیرید تا موقع بازدید از این مجموعه وسیع، در هر بخش بدانید کجا هستید.
  • بعد از ورود به محوطه اصلی شهرک، نخستین بخشی که توجهتان را جلب می‌کند، خیابان لاله‌زار است. لوکیشن خیابان لاله‌زار نخستین‌بار برای تولید سریال هزاردستان ساخته شد. این خیابان از قدیمی‌ترین و پررفت‌وآمدترین خیابان‌های مهم تهران بود که به‌خاطر وجود مراکز فرهنگی و هنری مثل سینما و تئاتر، یکی از پرخاطره‌ترین خیابان‌های تهران قدیم محسوب می‌شد. لوکیشن لاله‌زار بعدها برای فیلمبرداری بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تاریخ معاصر همچون کلاه پهلوی، در چشم باد، شب دهم و کیف انگلیسی به‌کار رفت.
  • خیابان لاله‌زار از بخش‌های مهم شهرک است که در طول زمان دستخوش آسیب‌هایی شده، اما هنگام ساخت سریال «در چشم باد»، کل مجموعه لاله‌زار با بودجه شخصی کارگردان بازسازی شد. اگر از طرفداران سریال شهرزاد باشید، حتما می‌دانید که بسیاری از صحنه‌های این سریال در خیابان لاله‌زار فیلمبرداری شده‌اند. کافه نادری و سینما تابان، شناخته‌ترین ساختمان‌ها در این بخش از شهرک سینمایی هستند. ریل قطاری که از وسط این خیابان رد شده، در کنار نماهای قدیمی از مغازه‌های رنگارنگ، یک نوستالژی تمام‌عیار از خیابانی مهم در تهران ۱۰۰ سال پیش است.
  • دکورها و بناهای دوره قبل از اسلام به مساحت ۱۵ هزار مترمربع در شهرک سینمایی غزالی ساخته شده که برای سریال‌های مریم مقدس، بشارت منجی و ستاره خضراء استفاده شده است. لوکیشن شهر کوفه در سال ۱۳۷۱ برای ساخت سریال امام علی(ع) بازسازی شد که بعدها برای سریال‌های دیگری ازجمله طفلان مسلم، تنهاترین سردار، ولایت عشق و برنامه‌های مذهبی مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر نماهای شهر کوفه، نماهایی از باشتین و سبزوار نیز در این محل به نمایش گذاشته شده است.
  • در بخش مرکزی شهرک سینمایی، چند مغازه فروش تنقلات، کلاه، زیورهای بدلی، روسری و محصولات فرهنگی وجود دارد. در این روزهای گرم بد نیست به مغازه‌های فروش بستنی یا نوشیدنی شهرک سینمایی هم سر بزنید. چند مدل غذای ساده هم در غرفه‌های این بخش پیدا می‌شود. بخش جذاب این محدوده از شهرک، غرفه‌های لباس بازیگران فیلم‌های تاریخی است که در ازای پرداخت مبلغی می‌توانید لباسی را به سلیقه خود انتخاب ‌کنید و با لوکیشن‌های مختلف شهرک عکس بگیرید. امکان عکاسی در آتلیه تهران قدیم هم وجود دارد.
  • موقع گشت‌وگذار در شهرک سینمایی غزالی، با تابلوی راهنمایی مواجه می‌شوید که یک گذر گردشگری را برای بازدیدکنندگان مشخص کرده است. اگر این مسیر را انتخاب کنید، وارد بازارچه‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی تهران در اوایل قرن گذشته می‌شوید. سبک معماری دوره قاجار و پهلوی اول در ساختمان‌های این مسیر قابل مشاهده است. خانه‌ها و مغازه‌ها به همان سبک و سیاق قدیمی ساخته شده‌اند؛ هرچند بسیاری از ساختمان‌هایی که در این مسیر می‌بینید، فقط نمای بیرونی دارند و ورود به آنها امکان‌پذیر نیست، اما برای عکاسی گزینه مناسبی هستند.
  • نوستالژیک‌ترین بخش‌های شهرک سینمایی غزالی، لوکیشن‌ها و ساختمان‌های خاصی هستند که دقیقا از روی ساختمان اصلی در گذشته ساخته شده‌اند. میدان توپخانه، خیابان اکباتان، جواهرفروشی قازاریان، گراند هتل، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، ساختمان شاه‌آباد و کافه پارس تهران قدیم ازجمله این اماکن هستند که تهران قدیم سال‌های ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۰ را نشان می‌دهند. ساختمان قدیمی شهربانی یکی از اینها با معماری ویژه است که می‌توانید در اتاق‌هایش قدم بزنید و یاد آژان‌ها و نظمیه‌چی‌های آن زمان بیفتید که فقط در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده‌اید.
  • پارکینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، کافی‌شاپ، رستوران و آتلیه عکاسی برخی از امکاناتی هستند که در شهرک سینمایی غزالی در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند. هزینه بلیت برای هر نفر ۲۰ هزار تومان است و اگر با خودروی شخصی به این مجموعه بروید و قصد استفاده از پارکینگ را داشته باشید، باید ۲۰ هزار تومان هم برای پارک خودرویتان بپردازید. روزهای تعطیل مجموعه شلوغ‌تر می‌شود، اما نگران نباشید چون وسعت شهرک آنقدر زیاد هست که با خیال راحت از بخش‌های مختلف آن بازدید کنید.
منبع: روزنامه همشهری