همشهری آنلاین: ظاهرا دسترسی به دائره‌المعارف اینترنتی پرطرفدار ویکی‌پدیا در چین همچنان با ممنوعیت روبه‌روست.

به گزارش آسوشیتدپرس کاربران اینترنت در چین جمعه 17 نوامبر (26 آبان) گزارش دادند که پس از یک هفته قابل دسترس شدن ناگهانی  ویکی‌پدیا دوباره این سایت در بخش‌های متعددی از چین غیرقابل دسترسی شده است.

در حال حاضر روشن نیست آیا عدم امکان دسترسی به  این دائره‌المعارف ساخته‌شده بوسیله کاربران اینترنت به علت مشکلات فنی است یا ممیزان دولتی این سایت را دوباره مسدود کرده‌اند.

وزارت خارجه و وزرات صنعت اطلاعات چین هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

دولت چین از اکتبر ( مهر) سال گذشته دسترسی به هر دو  نسخه انگلیسی و چینی ویکی‌پدیا را مسدود کرد، ظاهرا به این دلیل که نگران مراجعه کاربران بخ مدخل‌های حساسی مانند مدخل‌های مربوط به تایوان و  تبت بود.

دولت کمونیستی چین  به پیکاری برای کنترل در آوردن اینترنت نظم ناپذیر  و فیلترگذاشتن بر سر راه اطلاعاتی که چینی‌ها  از طریق آن به دست می‌آورند، دست زده است. پلیس مجموعه‌ای از اقدامات از جمله استفاده از  فیلتر‌های پیچیده و نرم‌‌افزارهای شناسایی که کلمات حساس را شکار می‌کنند روی آورده است تا ترافیک شبکه را تحت نظارت در آورد.

بنابراین وب‌گردی در چین تجربه کاملا متفاوتی با کار مشابه در بسیاری از نقاط جهان است.
از آنجایی که در ویکی‌پدیا تقریبا هرکسی می‌تواند به جمع ویراستاران بپیونددو فهرست‌ها را ویراستاری کند، امکان اظهار نظر آزاد در مورد موضوعات حساسی که برای دولت چین چالش‌برانگیز است در آن وجود دارد.

نسخه انگلیسی ویکی‌پدیا از ماه گذشته و نسخه چینی آن از هفته گذشته دوباره قابل دسترس شده بود تا اینکه در روز جمله کاربران از خبر از مسدود شدن دوباره انها دادند.

کارشناسان قبلا در مورد لغو ممنوعیت اعلام‌نشده این سایت پرمراجع اظهار تردید کرده بودند و آن را امری موقتی خوانده بودند.

بسیاری از کاربران چینی که در تهیه مقالات ویکی‌پدیا همکاری دارند و روشن نیست که چرا در گذشته دولت چین امکان دسترسی به این سایت را داده بود.