از فردا، یکشنبه ۳۱ تیر، نمایش چاپلین در سالن اصلی تئاتر شهر اجراهایش را شروع می‌کند و تا ۱۴ مرداد روی صحنه خواهد بود. این نمایش را ا مهران رنجبر کارگردانی کرده و یک پرتره از چارلی چاپلین بزرگ، بازیگر، کارگردان و آهنگساز انگلیسی است.

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایش اولین تجربه مهران رنجبر در سالن اصلی تئاتر است و در خلاصه آن نوشته شده: «جهان برزخ است و چارلی چاپلین به عنوان شخصی که در سینمای صامت در قامت دفاع از مردم قرار گرفته مقابل زورگویی‌های ادولف هیتلر می‌ایستد و تنها راه نجات بشریت را مردم‌سالاری می‌داند.»

در باره کارگردان

مهران رنجبر، پیش از این نمایش‌های کافه فرانسه، ریچارد سوم و مجلس اشیا را کار کرده و در چند سال اخیر پرتره‌های از چهره‌های مشهور ورزش، فناوری، سیاست و بازیگری را روی صحنه برده است. نمایش‌های استیو جابز، (عمارت نوفل لوشاتو، ۱۳۹۷) کریمولوژی (تالار سایه تئاترشهر، ۱۳۹۷) مارلون براندو(تماشاخانه ایرانشهر، ۱۳۹۸) و مارادونا(عمارت نوفل لوشاتو، ‌۱۴۰۰) حاصل این رویکرد هستند. چاپلین هم نمایش دیگری با همین رویکرد است.

نگاه کارگردان

گرچه مهران رنجبر نمایش‌هایی در باره شخصیت‌های مهم کار می‌کند، اما این نمایش‌ها هیچکدام نگاه زندگی نامه ای نداشته اند و مونوگرافی بوده‌اند. رنجبر در گفت‌وگویی که پیش از این با همشهری داشته گفته: خیلی سال است که سبکی را در حوزه پرتره‌شناسی شروع کردم که مال خودم است و به آن مونوگرافی می‌گوییم. پرتره‌های زیادی هم کار کرده‌ام. استیوجابز، مارلون براندو، قائم مقام فراهانی، کریم شیره ای، مارادونا و حالا هم چه گوارا و بعد از آن هم چارلی چاپلین را کار می‌کنم. این پرتره‌ها در واقع بهانه ای هستند برای انتقال تفکر و ایدئولوژی شخصی خودم و سبک و سیاق و فرمی‌که در گروه ما از نظر فنی وجود دارد. ا یک بیوگرافی داریم و یک مونوگرافی. بیوگرافی شرح حال است، ولی مونوگرافی شرح صدر است. به این معنی که ما در بیوگرافی شرح حال آن آدم را ارائه می‌دهیم. اما در مونوگرافی آن پرتره بهانه و الگو و ایما و اشاره و نشانه‌ای است برای تفکری که نویسنده و کارگردان می‌خواهد روی صحنه به مخاطب ارائه دهد. مثلا اگر می‌خواهم بگویم آدم‌ها دارند بی‌رحم می‌شوند، یک شخصیت منفی تاریخی را نمایش می‌دهم. در بیوگرافی کار خاصی انجام نمی‌شود. اما مونوگرافی فنی است و عقیده شخصی کارگردان و نویسنده را در فرم و محتوا می‌بینید.»

او در باره ویژگی‌های شخصیت‌هایی هم که سراغ آنها می‌رود، توضیح داده:‌ این شخصیت‌ها قهرمان هستند. ما خیلی وقت است در جهان قهرمان نداریم. من پرتره مارادونا را کار کردم. او با تمام حواشی که داشت، ولی جلوی لیبرالیسم آمریکا ایستاد. من آدم ضد لیبرالیسمی‌هستم. خیلی‌ها این را نمی‌گویند. اما من راحت می‌گویم که ضد جریان سرمایه‌داری هستم. از این سرمایه‌داری لجام‌گسیخته‌ای که در جهان و همینطور در ایران جلو می‌رود، بدم می‌آید. در تئاترهایم هم همیشه از آن صحبت کرده‌ام.

بازیگران چاپلین چه کسانی هستند؟

نقش چاپلین در این نمایش را بهزاد خلج بازی می‌کند. خلج پیش از این در سریال پوست شیر و حیثیت گمشده برای شبکه نمایش خانگی و آقای قاضی برای تلویزیون بازی کرده و در فیلم تمساح خونی جواد عزتی هم حضور داشته است. ضمن این که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر را هم برای بازی در فیلم مجنون دارد. احمد ‌موحدنیا، بی‌تا ‌عزیز، مرتضی درویش‌زاده، افشین ‌واعظی، آبان ‌زارعی، ذمیثم یوسفی، سونیا ‌سرلک، احسان ‌صاحبدادی، نریمان ‌حیدری، فربد ‌تاجیک، محدثه ‌دانش، یگانه ‌رادبخش، فائزه ‌وفائی، سارا ‌زجاجی و امیر ‌عقیلی هم دیگر بازیگران این نمایش هستند که بیشتر آنها در نمایش‌های پیشین مهران رنجبر حضور داشته اند.

منبع: همشهری آنلاین