تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا می‌گوید رهبر کره شمالی دوست دارد که او در انتخابات نوامبر پیروز شود و دوباره در کاخ سفید روی کار بیاید.

به گزارش همشهری آنلاین، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ این کشور در شب پایانی کنوانسیون ملی جمهوری خواهان (RNC) در میلواکی که در جریان آن، نامزدی حزبش را به‌طور رسمی پذیرفت، این ادعا را مطرح کرد و افزود: وقتی [به کاخ سفید] برگردم، با او کنار می‌آیم. او هم دوست دارد من را ببیند. اگر می‌خواهی حقیقت را بدانید، باید بگویم که او دلش برای من تنگ شده است.

به نوشته نشریه نیوزویک، اظهارات او در حالی بیان شده است که دونالد ترامپ خود را فرد مناسبی برای توقف جنگ‌ها و مدیریت پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی مربوط به کره شمالی و روسیه با استناد به تجربه خود در دیدار با کیم و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه معرفی می‌کند.

ترامپ در سخنرانی خود در جریان این گردهمایی مدعی شد در دوران ریاست جمهوری او، دولت آمریکا پرتاب موشک از کره شمالی را متوقف کرد اما اکنون، دوباره این کشور وارد عمل شده است.

این در حالی است که ترامپ در روزهای اولیه ریاست جمهوری خود، مکرراً از کیم جونگ اون با عنوان «مرد موشکی» یاد می‌کرد، لقبی که در واقع آزمایش‌های موشکی و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کیم را برجسته می‌کرد. با وجود تنش اولیه و تبادلات آتشین میان دو طرف، ترامپ بعداً به رویکرد دیپلماتیک‌تر روی آورد.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون سه مرتبه - یک بار در سال ۲۰۱۸ و دو بار در سال ۲۰۱۹ - با یکدیگر ملاقات کردند که ترامپ را به اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده تبدیل کرد که به این کشور شرق آسیا سفر می‌کند. با این حال، این دیدارها به حصول توافقات اساسی منجر نشد.

به‌رغم حاصل نشدن توافقی مشخص میان دو کشور، ترامپ و کیم روابط شخصی صمیمانه‌ای را حفظ و مکاتباتی را رد و بدل کردند که ترامپ آن را «نامه‌های عاشقانه» توصیف کرده است.

منبع: ایسنا