رویکرد دوگانه کمیته المپیک در قبال رژیم صهیونیستی انتقادهای زیادی را در پی داشته است.

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین:المپیک سال ۲۰۲۴ پاریس در شرایطی برگزار می‌شود که رژیم‌صهیونیستی با قتل‌عام فلسطینیان بی‌دفاع در غزه یکی از خونبارترین جنایات عصر معاصر را رقم زده است، فاجعه‌‎ای که باعث شده تا حامیان فلسطین خواستار تحریم اسرائیل در بازی‌های المپیک پاریس شوند. هدف از این کارزار که توسط گروه‎های مدافع حقوق بشر فلسطینی و حامیان جنبش تحریم اسرائیل (BDS) هدایت می‌شود توقف جنگ و پایان به اشغال است. در ادامه نگاهی داریم به کارزارهای مختلف تحریم اسرائیل در جهان:

ورزشی

  • کارزار حذف اسرائیل از فدراسیون جهانی فوتبال: فیفا تاکنون تصمیم‌گیری درباره پیشنهاد فلسطینی‌ها مبنی بر تعلیق اسرائیل از فوتبال بین‌المللی را به‌دلیل جنگ غزه به تعویق انداخته است.
  • رای به اخراج اسرائیل از فیفا: کنفدراسیون فوتبال آسیا 16 ماه می 2024 به اخراج اسرائیل از فیفا رای داد و خواستار مجازات سریع تل‌آویو از سوی فیفا شد.
  • امتناع اندونزی از میزبانی رژیم صهیونیستی: اندونزی اعلام کرد که تیم اسرائیل را نمی‌پذیرد. فیفات در نتیجه این کشور را از دریافت میزبانی جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال 2023 محروم کرد.
  • قطر علیه صهیونیسم: در بازی‌های جام جهانی سال 2022 قطر، واژه اسرائیل از بخش فروش بلیط جام جهانی قطر در سایت فیفا حذف شد.

اقتصادی

پس از آغاز تجاوز وحشیانه صهیونیست‌ها به نوار غزه حامیان فلسطین با راه‌اندازی اپلیکیشن «نه ممنون!» از مردم خواستند تا از شرکت‌هایی که از اسرائیل حمایت می‌کنند خرید نکنند، کارزاری که با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد. در این کارزار چندین برند غربی تحریم شده‌اند که برخی از آنان عبارتند از:

  • استارباکس: شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای چندملیتی آمریکایی به‌دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی با کاهش شدید مشتریان و اخراج نزدیک به 2هزار کارمند خود در خاورمیانه مواجه شد.
  • مک‎دونالد: بزرگ‌ترین رستوران‌های زنجیره‌ای جهان نیز تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفت و با کاهش عملکرد مالی و تعطیلی شعبات خود اغلب در کشورهای اسلامی مواجه شد.
  • H&M: شرکت سوئدی و چندملیتی خرده‌فروشی لباس نیز در فهرست تحریم‌ها قرار دارد و از سوی مصرف‌کنندگان در کشورهای اسلامی تحریم شده است.
  • کوکاکولا و نستله: دو شرکت بزرگ تولید نوشیدنی، شکلات و شیرینی نیز از جمله برندهایی بودند که به دلیل حمایت از نسل کشی اسرائیل از سوی مدافعان حقوق بشر به ویژه در کشورهای اسلامی تحریم شدند. همچنین پارلمان ترکیه محصولات این دو شرکت آمریکایی-اسرائیلی را از رستوران‌های این کشور حذف کرد.

فرهنگی

با گسترش اعتراض‌های جهانی به نسل‎کشی فلسطینیان در غزه، اعتراض‌ها به رژیم‌صهیونیستی به رویدادهای فرهنگی نیز کشیده شد. برخی از این رویدادها عبارتند از:

  • مراسم اهدای جوایز انجمن قلم آمریکا: پس از آنکه ده‌ها نویسنده و نامزد جوایز قلم آمریکا، در اعتراض به جنگ غزه، از شرکت در این مراسم انصراف دادند، این انجمن مراسم سالانه خود را لغو کرد.
  • جشنواره موسیقی برایتون: هنرمندان 21 ماه می سال 2024 جشنواره گریت اسکیپ انگلیس در شهر برایتون را به‌دلیل حمایت مالی بانک بارکلیز که از حامیان اسرائیل به شمار می‌رود تحریم کردند.
  • مسابقات یوروویژن: هزاران نفر با پیوستن به کمپین علیه اسرائیل خواستار تحریم صهیونیست‌ها در این رویداد هنری که در شهر مالمو سوئد برگزار می‌شود، شدند. منتقدان با اشاره به حذف روسیه از این رویداد به‌دلیل جنگ با اوکراین، حضور صهیونیست‌ها که در حال ارتکاب نسل‌کشی هستند را منافقانه می‌خوانند.
  • «کن لوچ» و «مایک لی» کارگردانان سرشناس انگلیسی در پی میزبانی جشنواره فیلم «Secret» با حمایت مالی تل‌آویو از سوی سینما فونیکس حمایت خود را به این سازمان سینمایی قطع کردند.

علمی

در پی جنگ غزه در سال 2023 و آغاز موج گسترده انتفاضه دانشجویی در اقصی نقاط جهان، صدها دانشگاه و مرکز علمی همکاری خود با دانشگاه‌ها در سرزمین‌های اشغالی قطع کردند. برخی از این دانشگاه‌ها عبارتند از:

  • دانشگاه کالیفرنیا، برکلی آمریکا آوریل 2023 اعلام کرد همکاری‌های خود را با مراکز عملی در سرزمین‌های اشغالی تعلیق کرده است.
  • دانشگاه آکسفورد انگلیس ژوئن 2023 اعلام کرد همکاری‌ با دانشگاه‌های اسرائیلی را متوقف می‌کند.
  • دانشگاه کوئینز کانادا ماه می سال 2023 اعلام کرد همکاری با چندین دانشگاه اسرائیلی را متوقف کرده است.
  • شماری از دانشگاه‎های در نروژ، ایرلند، اسپانیا و آفریقای جنوبی نیز در ماه‌های بعد از جنگ غزه همکاری خود با دانشگاه‌های اسرائیلی را قطع کردند.

درخواست تحریم‌ وزرشی صهیونیست‌ها پیش از 7 اکتبر

  • 1972میلادی: چند کشور عربی تحریم ورزشکاران اشغالگر صهیونیست را در بازی‌های المپیک مونیخ خواستار شدند.
  • 1976میلادی: در بازی‌های المپیک مونترال در کانادا بود که چند کشور آفریقایی با راه‌اندازی کارزاری تلاش کردند تا مانع حضور ورزشکاران سرزمین‌های اشغالی در این رقابت‌ها شوند.
  • 2000میلادی: چندین کشور عربی و اسلامی درخواست تحریم تل‌آویو را در بازی‌های المپیک سیدنی مطرح کردند.
  • 2016 میلادی: برخی کشورها و گروه‌های مدافع حقوق فلسطینیان از مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک خواستند تا مانع از رژیم اسراییل در بازی‌های المپیک ریو شوند.

انتقاد از استانداردهای دوگانه کمیته بین‌المللی المپیک

- کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در حالی تاکنون از تحریم ورزشکاران رژیم‌صهیونیستی به بهانه غیرسیاسی بودن این سازمان خودداری کرده است.

- در پی آغاز جنگ روسیه و اوکراین، ورزشکاران روسی را از شرکت در رویدادهای ورزشی با پرچم این کشور محروم کرد.

- این دوگانه‌نگری در سیاست‌های کمیته المپیک انتقادات زیادی را به همراه داشته است.

- طارق عبدالواحد بازیکن سابق لیگ حرفه‌ای بسکتبال بزرگسالان آمریکا(NBA) به خبرگزاری آناتولی می‌گوید تعلل کمیته المپیک برای حذف ورزشکاران اسرائیلی از بازی‌های سال 2024 نشان دهنده نفاق در این سازمان‎های بین‌المللی است.