معاون فنی و عمران شهرداری تهران در صحن علنی شورای شهر، گزارش عملکرد منتهی به تیرماه معاونت فنی و عمران شهرداری تهران را ارائه کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، هادی حق بین گفت: طی ۳سال اخیر در بخش اعتبارات در پروژه‌های عمرانی با رشد قابل توجه مواجه بودیم. اعتبار ابلاغی امسال تهران ۱۱همت است و امیدواریم با حمایت شورای شهر در اصلاح بودجه بتوانیم پروژه‌های بیشتر تعریف کنیم. در مقایسه اعتبارات رشد بخش هزینه‌ای کمتر بوده اما در بخش عمرانی و توسعه‌ای رشد بهتر بوده است.

به گفته حق‌بین، میزان تحقق اعتبارات ما بالای ۹۲درصد بوده است که نشان از برنامه‌ریزی درست و هماهنگی کامل و انطباق آنها با احکام برنامه توسعه بوده است. ۳۲پروژه در سازمان مهندسی عمران شامل طرح‌های بزرگراهی و تونلی است و کارهای منطالعاتی نیز در سازمان مشاور تعریف شده است. طی این دوره ۳۱ پروژه افتتاح شده ۳۲ پروژه جاری و فعال داریم. ۶۴ پروژه جاری نیز داریم.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران اظهار کرد: در مجموع ۱۷۷ پروژه در کل فنی و عمرانی داریم که بخشی افتتاح شده و طی ماه‌های آتی شاهد افتتاح‌های مکرر در کل تهران خواهیم بود. همه هم پروژه احداثی است و شامل آسفالت نمی‌شود. ۹۸پروژه مهم اولویت‌دار داریم که شامل پروژه‌های نیمه کاره بودند و چالشی برای شهر داشتند. پروژه خانه شهر از سال ۹۶ کلید خورد. در این دوره توجه بیشتری به آن داشتیم که در سال جاری آن را به عنوان یکی از افتخارات مدیریت شهری تحویل شهروندان می‌دهیم. مجموعه خیالستان زندگی سال‌ها در منطقه ۸ رها بود با عرصه ۶۵۰۰متر مربعی که فاز اول آن را انجام دادیم و در فاز دو نیز کار امسال تکمیل می‌شود. پارکینگ امیرکبیر هم سال‌ها در منطقه ۱۴ منتظر تصمیم‌گیری بود که افتتاح شد. پارکینگ منطقه ۳ نیز در همین دوره به نتیجه می‌رسد. پارکینگ مینابی منطقه ۱۵ نیز سرانجام با برخی تغییرات و مقاوم‌سازی آماده بهره‌برداری در مرداد ماه است.

در بخش پروژه‌های افتتاح شده در ۳۴ماه اخیر حق‌بین گفت:‌ برای تک تک پروژه‌ها جلسات و هماهنگی‌های متعدد صورت گرفته است. گاهی یک راستگرد توانسته ۱۰کیلومتر از مسیر ترافیکی شهروندان بکاهد. پروژه‌های بسیاری در سازمان عمران مناطق افتتاح شده است که میدانگاه جهاد از آن جمله بوده و چند جایزه بین‌المللی محسوب می‌شود. بحث یاورشهرها و آثار مثبت آن جهادی پیگری شد و در دستور قرار گرفت.

مشکل اصلی در سال‌های اخیر به اعتقاد معاون شهردار،‌ کمبود اعتبارات بوده است که تعداد زیاد آنها گاه کار را سخت کرده است. نسبت به سایر فعالیت‌ها ۱۰۰درصد اعتبارات جذب شده و کار را پیش بردیم.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران گفت: در ۳ بخش کار فنی عمرانی پیش می‌رود. یکی بخش توسعه‌ای یکی ایمنی و تاب‌آوری شهر و نگهداشت شهر کار دنبال می‌شود. مقایسه اعتبارات بخش بزرگراهی امسال به ۲۵پروژه رسیده و رشد ۲۲درصدی داشته‌ایم. ۵پروژه بزرگراهی کلان داریم. یکی پروژه آزادگان که بهسازی و تحکیم بستر داشته که آثارش به وضوح مشخص است. پروژه شهید بروجردی فاز نخست افتتاح شد و ۱۰۰درصد نقدینگی برای رفع معارضان اختصاص یافته و کار با حمایت معاونت مالی صورت گرفته است. ۲۳کیلومتر ساخت بزرگراهی داریم که ۷کیلومترش ساخته شده است. مثلا در آزادگان ساخت کندرو باعث رفع کامل ترافیک محدوده بزرگراه شده است. پروژه شهید شوشتری روند فوق‌العاده‌ای به خودش گرفته که ۱۶کیلومتر طول دارد. فاز اولش عملیاتی شده و معرضان متعددی داشت برای تعریضش کار فشرده‌ای صورت گرفت. این پروژه اکیپ آسفالت دائم مستقر کرده‌ایم و در این دوره فاز نخستش را افتتاح می‌کنیم. تقاطع‌های آن هم تکمیل خواهد شد. پروژه تقاطع باقری با گلبرگ هم آماده افتتاح است. پروژه نواب تندگویان از تقاطعات سختی بود که کارش در حال انجام است و باید فاز به فاز گشایش ترافیکی صورت گیرد. در روزهای پایانی پروژه هستیم و مهمترین فاز آن فاز سوم است که مسیر جنوب به شمال را فراهم می‌کند و ۳هفته دیگر به آسفالت می‌رسد. جزو پروژه‌های بسیار زیبای مبادی شهر خواهد شد. پروژه آبشناسان جنت‌آباد نیز کار سختی دارد که پشت حصار کارگاهی شمع‌ها زده شده با لوله‌های آب و گاز مواجهیم ولی تا ۵ماه آینده سه شیفته کار می‌کنیم که آن را به افتتاح برسانیم. رویکرد متفاوت نما هم در پروژه خواهیم داشت.

منبع: همشهری آنلاین