چرا همه باشگاه‌های بزرگ فوتبال عاشق آلوارو موراتا، مهاجم اسپانیایی هستند؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، آلوارو موراتا بازیکن منفوری است. حتی هواداران تیم ملی اسپانیا هم کاپیتان تیمشان و کسی که جام قهرمانی یورو۲۰۲۴ را بالای سر برد، دوست ندارند. او ذاتا یک خیانتکار است. برای همین اسپانیایی‌ها و به‌خصوص هواداران رئال به او لقب Mo”ratta” داده‌اند که بخش داخل گیومه به معنی موش و استعاره‌ای است از جاسوس و آدم‌فروش!

موراتا در اتلتیکومادرید بود که رشد کرد و سپس به تیم نوجوانان ختافه رفت و نخستین خیانت عمرش را سال۲۰۰۸ مرتکب شد؛ زمانی که به تیم زیر ۱۸سال دشمن یعنی رئال‌مادرید پیوست. او مدتی در تیم دوم رئال به نام کاستیا بازی کرد تا اینکه سال۲۰۱۳ به تیم اصلی رسید. در ترافیک تیم کهکشانی آن زمان که بنزما، رونالدو و دیگران هم بودند، موراتا توانست فرصت‌هایی برای خودش به دست آورد و گاهی در ترکیب قرار بگیرد و گل‌های مهمی هم بزند. او در جام‌حذفی و در ترکیب تیم دوم رئال، مقابل بهترین بارسلونای تاریخ درخشید و مورینیو توانست با تیم دومش بارسا را حذف کند و قهرمان کوپا دل‌ری شود. ترکیب رئال شلوغ بود و چاره‌ای نبود جز آنکه موراتا با قیمت ۲۰میلیون یورو به یوونتوس فروخته شود که آن زمان این رقم برای یک بازیکن جوان و ذخیره مبلغ بالایی بود.

۲فصل بعد رئال‌مادرید موراتا را از یوونتوس پس گرفت و برای این انتقال مبلغ ۳۰میلیون یورو هزینه کرد. با این حال باز هم در ترکیب اصلی جایی برای او وجود نداشت و مثلث بی‌بی‌سی مجالی برای رشد و درخشش دیگران باقی نمی‌گذاشت. برای همین باشگاه اسپانیایی یک فصل بعد در تجارتی پرسود، این بازیکن را به چلسی فروخت و ۶۶میلیون یورو نصیب تیم مادریدی شد. در چلسی اوضاع به‌خوبی پیش نرفت و آقای «رت» گرفتار نحسی پیراهن شماره۹این باشگاه شد. باشگاه لندنی موراتا را با مبلغ ۱۸میلیون یورو به‌صورت قرضی و ۲ساله به اتلتیکومادرید واگذار کرد، رت به باشگاه کودکی‌اش برگشت؛ جایی که یک‌بار به آنها خیانت کرده بود. با پایان قرارداد قرضی ۲ساله، باشگاه اتلتیکومادرید و دیگو سیمئونه که از این مهاجم راضی به‌نظر می‌رسیدند، او را با پرداخت مبلغ ۳۵میلیون یوروی دیگر قطعی از چلسی خریدند تا بخش بزرگی از هزینه ۶۶میلیونی باشگاه لندنی برای این خرید ناموفق جبران شود.

موراتا ۲بار دیگر بین اتلتی و یووه دست به‌دست شد. این انتقال‌ها و رفت‌وآمدها بیشتر شبیه پولشویی بود. فصل پیش که او قرضی از یوونتوس به اتلتیکو رفته بود، خیلی ندرخشید و حتی پس از حذف یووه به‌دست دورتموند در لیگ قهرمانان اروپا، هواداران علیه خائن بزرگ شعار دادند. با این‌حال پست شماره۹تیم ملی اسپانیا در یورو۲۰۲۴به نام او سند زده شده بود و بازوبند بر بازوی این بازیکن منفور بسته شد. در بازی‌های اول یورو، موراتا درخشید و برای چهارمین بار در یورو گل زد و بهترین گلزن لاروخا در این رقابت‌ها شد اما در ادامه تحت‌تأثیر درخشش فوق‌العاده زوج یامال و نیکو ویلیامز قرار گرفت و کمی محو شد. اما در نهایت او بود که جام را بالای سر برد تا سوژه یک انتقال دیگر هم باشد و به تیم بزرگ دیگری برود. مهاجم اسپانیایی با تلاش زلاتان ایبراهیموویچ حالا به جای اولیویه ژیرو پیراهن آث میلان را بر تن خواهد کرد. میلان که به‌تازگی به آمریکایی‌ها واگذار شده، او را با قراردادی ۴ساله به ارزش ۱۳میلیون یورو خریده‌ است.

این مهاجم ۳۱ساله یکی از پرهزینه‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال است و باشگاه‌های بزرگ برای خرید و دست‌به‌دست کردن او تاکنون ۲۰۲میلیون یورو هزینه کرده‌اند؛ به‌عبارتی ۱۷۰میلیون پوند. عجیب است که موراتا ششمین بازیکن گران تاریخ فوتبال است! او در مجموع ۵۸۹بازی رسمی انجام داده که حاصل آن ۲۱۶گل و ۸۲پاس گل در ازای ۳۴‌هزار و ۳۸۶دقیقه بازی است. «رت» در هر ۱۶۰دقیقه یک گل می‌زند و برای هر گلش حدود یک‌میلیون یورو هزینه شده است.

منبع: روزنامه همشهری