تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹

عربستانی‌ها با باشگاه‌های بزرگ دنیا رقابت دارند، آنها در یورو۲۰۲۴هم سهم زیادی داشتند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، باشگاه‌های عربستانی همچنان به شکار ستاره‌های فوتبال جهان ادامه می‌دهند. پس از ناچو که قبل از یورو با القادسیه قرارداد بسته بود، پیر امریک اوبامیانگ مهاجم فصل گذشته مارسی هم به این باشگاه عربستانی پیوست. اینطور که به‌نظر می‌رسد عربستانی‌ها بیش از باشگاه‌های بزرگ اروپایی ریخت‌وپاش نمی‌کنند. الهلال که پرهزینه‌ترین باشگاه سعودی‌ها بوده، نصف تاد بولی که ۷۲۵.۹میلیون یورو برای چلسی بازیکن خریده است، صرف خرید بازیکن کرده؛ ۳۶۹.۷میلیون یورو. باشگاه‌های منچستریونایتد، آرسنال و پاری‌سن‌ژرمن هم در این مدت، همین حدود هزینه کرده‌اند. بازیکنانی که در لیگ عربستان حضور دارند، در تیم‌های ملی‌شان می‌درخشند. در این دوره از یورو لیگ عربستان ۱۵بازیکن در تیم‌های مختلف داشت. بعضی از تیم‌های عربستانی حتی بیشتر از باشگاه‌های بزرگ اروپایی در یورو نماینده داشتند.

یکی از بازیکنان شاغل در عربستان به همراه تیم ملی اسپانیا قهرمان شد. آیمریک لاپورت در النصر با کریستیانو رونالدو همبازی است. او یکی از دو مدافع میانی ثابت لاروخا در این رقابت‌ها بود.

خود کریستیانو رونالدو هم در همه بازی‌های تیم ملی پرتغال فیکس بازی کرد و با اینکه نتوانست در ششمین یوروی پیاپی گل بزند، رکورد بیشترین شوت را ثبت کرد. روبن نوس، ستاره تیم الهلال هم یکی از اعضای تیم ملی پرتغال بود.

در فرانسه حضور کانته در ترکیب ثابت تعجب همگان را برانگیخت اما هافبک دفاعی تیم الاتحاد بهترین بازیکن فرانسوی‌ها در این تورنمنت بود و ۲بار جایزه بهترین بازیکن زمین را تصاحب کرد. این ستاره ممکن است به لیگ برتر انگلیس برگردد. وستهم او را می‌خواهد و این باشگاه لندنی و لوپتگی حاضرند برای رضایتنامه‌اش ۲۴میلیون به الاتحاد بپردازند.

مریح دمیرال، مدافع الاهلی یکی از بهترین بازیکنان ترکیه بود اما به‌دلیل حرکت نژادپرستانه و قومیت‌گرایانه پس از زدن ۲گل به تیم ملی اسلواکی توسط یوفا از حضور در بازی بعدی محروم شد و ترکیه آن مسابقه را به هلند باخت و حذف شد.

واینالدوم پس از مصدومیت‌های شدیدی که در پاری‌سن‌ژرمن داشت، به فراموشی سپرده شد و به‌اجبار به عربستان رفت. رونالد کومان، سرمربی هلند در برخی بازی‌ها او را به جای ژاوی سیمونز به میدان می‌فرستاد.

لیگ عربستان در میان ۲۴تیم حاضر در یورو ۱۵بازیکن داشت که برابر بود با سهمیه لیگ اوکراین و بالاتر از نمایندگان لیگ‌های مهمی مثل پرتغال، بلژیک، یونان، اسکاتلند و کرواسی.

عرب‌ها باسرعت به خرید بازیکنان ادامه می‌دهند. باشگاه القادسیه که به‌تازگی به لیگ حرفه‌ای بازگشته، تاکنون فعال‌ترین باشگاه بوده و ۹بازیکن جذب کرده است: ناهیتان ناندس، حسین القحطانی، کوین کاستلز، جولیان کینونیس، ناچو فرناندس، محمد قاسم، قاسم لاجامی، علی هزازی و اوبامیانگ.

ممکن است مدافع اصلی تیم ملی انگلیس به عربستان برود. الاتحاد جان استونز را به‌عنوان گزینه مناسبی برای جایگزینی احمد حجازی، مدافع ملی‌پوش مصری، درنظر گرفته و منچسترسیتی مبلغ ۴۰میلیون یورو را برای آزادسازی او درخواست کرده است.

النصر که دنبال جذب ادرسون (من‌سیتی) و آلیسون (لیورپول) بود، سرانجام با یک دروازه‌بان دیگر برزیلی به نام بنتو، دروازه‌بان فصل گذشته اتلتیکو پارانائنسه با مبلغ ۱۸میلیون یورو قرارداد بست. او ذخیره آلیسون در کوپاآمریکا بود.

ممکن است برونو فرناندز همبازی رونالدو در النصر شود. منچستریونایتد برای جانشین او هم فکر کرده و از الان دنبال خرید ژاوی سیمونز از پاری‌سن‌ژرمن است که فصل پیش قرضی در لایپزیش بازی می‌کرد.

روند مهاجرت معکوس هم ادامه دارد. ایوان راکیتیچ در ۳۶سالگی هم از اروپا پیشنهاد دارد و هایدوک اشپلیت می‌خواهد این هافبک کروات را از الشباب برگرداند. بخش عمده دستمزد این بازیکن توسط یک قرارداد اسپانسرینگ با یک شرکت تحت قرارداد با باشگاه، تامین می‌شود.

حسام عوار ستاره ۲۶ساله فرانسوی رم به الاتحاد عربستان پیوست. مبلغ انتقال عوار ۱۲میلیون یورو اعلام شده است. این هافبک فرانسوی زمانی بازیکن محبوب زیدان، رئال و آرسنال بود.

الاتحاد پس از قرارداد با لورن بلان به‌عنوان سرمربی قصد دارد یک بازیکن فرانسوی هم به جمع خود اضافه کند. موسی دیابی، وینگر استون‌ویلا بازیکن موردنظر این تیم است. الاتحاد که حمدالله را هم به الشباب واگذار کرده، فصل آینده با بنزما و یارانش شعبه دوم تیم ملی فرانسه خواهد بود.

ممکن است در این تابستان ستاره‌های دیگری هم راهی عربستان شوند و حتی کوین دی‌بروینه هم که اخیرا گفته بدش نمی‌آید برای رفاه دوستان و فامیلش پول بیشتری در بیاورد، جذب این لیگ شود.

النصر در یورو ۴نماینده داشت؛ ایمریک لاپورت (اسپانیا)، مارسلو بروزوویچ (کرواسی)، اوتاویو و کریستیانو رونالدو (پرتغال). تعداد بازیکنان این باشگاه در یورو از تعداد بازیکنان تیم‌هایی چون تاتنهام، بنفیکا، گالاتاسرای، لاتزیو، پورتو و سویا بیشتر بود.

منبع: روزنامه همشهری