فیلم جدید مارتین اسکورسیزی قرار است بعد از مدت‌ها یکی از پروژه‌های ارزان این کارگردان نامدار باشد که در ۲۵ سال اخیر فیلم‌های استودیویی بزرگ ساخته و این‌طور که پیداست این فیلم بسیار شخصی‌تر است.

همشهری آنلاین: این‌طور که به نظر می‌رسد فیلم «زندگی عیسی»، جدیدترین پروژه مارتین اسکورسیزی، قطعا ساخته می‌شود. تولید فیلم در پاییز و به احتمال زیاد در اکتبر آغاز می‌شود. اندرو گارفیلد که قبلا در فیلم «سکوت» (۲۰۱۶) جلوی دوربین اسکورسیزی رفته بود، در فیلم جدید این کارگردان هم حضور خواهد داشت. شایعاتی هم درباره حضور میلز تِلِر هم در فیلم وجود دارد که فعلا در حدس و گمان است. فیلم در زمان حال می‌گذرد و در ایتالیا و مصر و سرزمین‌های اشغالی فیلمبرداری خواهد شد.

اسکورسیزی شخصا در حال تامین مالی این فیلم بر اساس کتاب ۱۹۷۳ شوساکو اِندو بود که قبلا بر مبنای کتاب «سکوت» این نویسنده فیلمی به همین نام ساخته بود. این فیلم قرار است بعد از مدت‌ها یکی از پروژه‌های ارزان اسکورسیزی باشد که در ۲۵ سال اخیر فیلم‌های استودیویی بزرگ ساخته و این‌طور که پیداست این فیلم بسیار شخصی‌تر است.

به گفته اسکورسیزی، این فیلم مدت‌زمانی حول‌وحوش ۸۰ دقیقه دارد و به جوهر تعالیم مسیح می‌پردازد، به‌طوری که کنکاشی در اصول بدون تبلیغ دینی است. همچنین اسکورسیزی گفته این فیلم نه یک فیلم روایی سرراست و نه یک مستند است، بلکه ترکیبی از چیزهای مختلف است.

اسکورسیزی فیلمنامه را در همکاری با کنت جونز، منتقد سینما، تکمیل کرده که قبلا با او در مستند «سفر من به ایتالیا» به عنوان فیلمنامه‌نویس و مستندهای «نامه‌ای به الیا» و «هیچکاک/ تروفو» به عنوان فیلمنامه‌نویس و کارگردانِ همکار کار کرده بود.

فیلم در زمان حال می‌گذرد چراکه اسکورسیزی اذعان کرده بود نمی‌خواهد در دوره زمانی خاصی گیر بیفتد و می‌خواهد فیلمش حس و حال بی‌زمانی را القا کند.

اندرو گارفیلد در کنار مارتین اسکورسیزی

اسکورسیزی گفته تلاشش بر این است که آن را به طریقی دسترس‌پذیرتر کند و تداعی‌های منفی‌ای را که با مذهب سازمان‌یافته توأم است، کنار بگذارد.

جولای پیش، اسکورسیزی اشاره کرده بود که سال‌ها به دنبال ساخت فیلمی درباره زندگی مسیح بوده است. او می‌خواست در اوایل دهه ۱۹۷۰ فیلم ۱۶ میلی‌متری سیاه‌وسفیدی با این موضوع بسازد. اما با تماشای «انجیل به روایت متی» به کارگردانی پیر پائولو پازولینی از این کار منصرف شد.

اسکورسیزی در سال ۱۹۸۸ فیلم «آخرین وسوسه مسیح» را با بازی ویلم دفو در نقش عیسی مسیح ساخته بود که خط روایی بحث‌برانگیزی داشت. نمایش فیلم در امریکا و چند کشور دیگر تنها پس از حذف چند صحنه امکان‌پذیر شد. در فرانسه یک گروه کاتولیک سینمایی را که این فیلم را نمایش می‌داد با انفجار بمب به آتش کشید. برخی کشورها نمایش فیلم را ممنوع کردند و اسکورسیزی در داخل امریکا از سوی مذهبی‌های تندرو به مرگ تهدید شد. او تا مدت‌ها بابت همین تهدیدات با محافظ در محافل عمومی ظاهر می‌شد. آیا فیلم جدید او درباره مسیح باز هم تهدید مرگ برایش به دنبال دارد؟

منبع: همشهری آنلاین