نخستین دیدار نمایندگان مجلس دوازدهم با رهبر معظم انقلاب در شرایطی صبح یکشنبه برگزار شد که رای‌اعتماد مجلس دوازدهم به کابینه چهاردهم را باید نخستین موضوع مشترک مجلس و دولت جدید به‌حساب آورد؛ موضوعی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن را «کار فوری» مجلس عنوان کردند.

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: در شرایطی حضور رئیس‌جمهور منتخب در دیدار نمایندگان مجلس دوازدهم با رهبرمعظم‌انقلاب، مورد توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، «تعامل سازنده دولت و مجلس» از راهبردی‌ترین توصیه‌های حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به نمایندگان بود.

یک عضو هیات رئیسه مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به دیدار روز یکشنبه نمایندگان مجلس دوازدهم با رهبرمعظم‌انقلاب گفت: نصایح، دوراندیشی و عمق نگاه راهبردی مقام‌معظم‌رهبری به موضوع‌ها و مسائل مطرح در کشور از جمله نکات برجسته این دیدار بود.

مجتبی یوسفی با اشاره به کلیدی‌ترین نکات مطرح در نخستین دراین دیدار افزود: یکی از مهم‌ترین نکاتی که ازسوی رهبرمعظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت و باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد، نقش مجلس در تحکیم جایگاه دولت‌ها، به‌ویژه در ابعاد بین‌المللی است.

وی با اشاره به تاکید رهبرمعظم انقلاب مبنی بر اینکه بهره‌برداری دولت‌ها از پشتوانه مجالس، امری رایج در دنیا محسوب می‌شود، اظهارکرد: نکته‌ای که مغفول واقع شده، این است که به‌نظر می‌رسد نقش مجلس در همکاری با دولت در ابعاد بین‌المللی تاحدودی کمرنگ دیده می‌شود که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

تعامل مجلس و دولت در عرصه بین‌المللی

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به تایید کامل «قانون اقدام راهبردی» ازسوی رهبر معظم انقلاب، عنوان کرد: این قانون از جمله مصادیق پر کردن دست دولت در عرصه‌های بین‌المللی است. بنابراین این مسیر تعامل و همکاری میان دولت و مجلس در دوره جدید نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

یوسفی ادامه داد: البته همان‌گونه که رهبرمعظم انقلاب در دیدار روز یکشنبه تصریح کردند، تعامل و همکاری دولت و مجلس در بخش‌های گوناگون، می‌تواند ثمرات بسیاری برای مردم و کشور به‌دنبال داشته باشد و زمینه‌ساز گره‌گشایی از بسیاری از مشکلات موجود در کشور باشد.

مجلس «پرسشگر» و «پاسخگو»

این نماینده مجلس عنوان کرد: یکی دیگر از نکات کلیدی که ازسوی رهبرمعظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت، این بود که مجلس صرفا نهادی پرسشگر نیست، بلکه با توجه به اینکه در بسیاری از امور کشور «تصمیم‌گیر» و به نوعی «اقدام‌کننده» است، باید پاسخگو هم باشد.

یوسفی با تاکید بر اینکه توصیه‌ها و رهنمودهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وظیفه‌ای که نمایندگان بر دوش خود احساس می‌کردند را سنگین‌تر کرد، گفت: از هم‌اکنون باید حواس‌مان باشد که مراقب گفتار و رفتار خود باشیم و از سیاه‌نمایی بپرهیزیم.

وی ادامه داد: همان‌گونه که رهبرمعظم انقلاب اشاره کردند، میزان رضایت مردم، اصلی‌ترین شاخصی است که عملکرد مجلس را می‌توان با آن مورد سنجش و ارزیابی قرار داد.

یوسفی با اشاره به برخی تجربه‌های گذشته در مجالس پیشین افزود: تجربه برخی حاشیه سازی‌ها و سیاه‌نمایی‌ها در مجالس گذشته پیش‌روی ما و مردم قرار دارد و باید از آنها درس بگیریم و همه تلاش خود را به رفع مشکلات کشور و مردم معطوف کنیم.

اولویت‌دار ترین موضوع

این عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به فضای حاکم بر مجلس پس از رهنمودهای رهبرمعظم‌انقلاب درباره تعامل مجلس و دولت در زمینه تعیین کابینه چهاردهم، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار روز یکشنبه در اشاره‌ای دقیق، تاکید کردند که در شرایط کنونی اولویت‌دار ترین موضوع مشترک دولت و مجلس، رای‌اعتماد به کابینه دولت جدید است.

یوسفی ادامه داد: همان‌گونه که رهبرمعظم انقلاب تاکید کردند، موفقیت دولت چهاردهم، موفقیت همه است. بنابراین ما در مجلس دوازدهم آمادگی داریم با تعامل و همکاری با دولت، از چالش‌ها و مشکلات اساسی مردم گره‌گشایی کنیم.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه بعضی افراد بر ایجاد دوقطبی‌سازی‌ها اصرار دارند و اخیرا نیز شاهد حاشیه‌سازی‌هایی ازسوی برخی در شورای راهبری انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم بوده‌ایم، اما مجلس آماده است اقدام‌های لازم برای آغاز به‌کار هرچه سریع‌تر دولت جدید را انجام دهد.

نگاه مجلس دوازدهم به کابینه چهاردهم

این نماینده مجلس با اشاره به شاخص‌های تبیین شده ازسوی رهبرمعظم انقلاب درباره ویژگی‌های اعضای کابینه، افزود: با وجود برخی موضع گیری‌های اخیر در شورای راهبری و حضور افرادی که سابقه سیاه‌نمایی و تاریک دیدن افق پیش رو را در کارنامه دارند، اما با توجه به شناختی که از شخصیت رئیس‌جمهور منتخب، به‌عنوان رزمنده دفاع مقدس و پایبند به ارزش‌های انقلاب اسلامی داریم، چشم‌انداز روشنی در زمینه تعامل مثبت مجلس و دولت قابل مشاهده است.

یوسفی با بیان اینکه شخص مسعود پزشکیان برنمی‌تابد افرادی که شاخص‌های مدنظر را ندارند در کابینه حضور داشته باشند، ادامه داد: برخی از هم‌اکنون درحال ایجاد ناامیدی در جامعه هستند؛ چنین افرادی نباید رویکردهای اصولی دولت چهاردهم را تحت‌تاثیر قرار دهند.

وی با اشاره به آمادگی مجلس با دولت در زمینه آغاز به‌کار کابینه چهاردهم تصریح کرد: البته نکته مهم اینجاست که باید بپذیریم نگاه سیاسی دولت چهاردهم تغییر کرده‌است و براین اساس، گردش نخبگان اتفاق خواهد افتاد که اشکالی هم ندارد و چنانچه منطبق بر شاخص‌های تبیینی ازسوی رهبرمعظم انقلاب باشد، با استقبال مجلس مواجه خواهد شد.

یوسفی اضافه کرد: باید در نظر داشته باشیم که عملکرد مجلس و دولت تضمین‌کننده افزایش مشارکت در انتخابات بعدی است. اگر با همدلی و تعامل به‌دنبال گشودن گره‌های زندگی مردم باشیم، افرادی که در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری رای ندادند نیز در دوره بعدی پای صندوق‌های رای خواهند آمد.