مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت پل های عابرپیاده مکانیزه توضیحاتی ارائه کرد و از جایگزینی پل‌های مکانیزه فرسوده پایتخت با رمپ فلزی خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود حق لطفی در مورد آخرین وضعیت بهسازی پل‌های عابرپیاده مکانیزه با بیان اینکه در سنوات گذشته نگهداشت پل‌های سواره رو به این سازمان محول شد و در ادامه در اواخر سال گذشته نگهداشت پل‌های عابرپیاده مکانیزه نیز به این سازمان محول شد، گفت: در شهر تهران حدود ۸۰۰ پل عابر پیاده داریم که از این میان ۱۱۲دستگاه پل عابر مکانیزه است که روی این ۱۱۲ پل ۴۴۹ یونیت پله برقی نصب شده است.

وی با بیان اینکه متولی اولیه این پل‌ها، سازمان زیباسازی بوده است، اظهار کرد: سازمان زیباسازی نیز به ازای تبلیغات بروی عرشه پل نسبت به ساخت و تجهیز پل اقدام می‌کرد؛ لذا برندهای مختلف با جنس و مدل‌های متعدد پله برقی بر روی پل‌ها نصب شده بود و زمانی که این انتقال مدیریت انجام شد و این اختیار به معاونت عمرانی شهرداری تهران تفویض شد ۵۷ درصد از پل‌ها خاموش بودند که از ابتدای سال‌جاری با انتقال مدیریت پل‌های مکانیزه عابر پیاده، در مرحله اول ضمن بازدید از وضعیت پل به انتقال قراردادها اقدام کردیم و تقسیم کاری در این حوزه انجام شد.

حق لطفی با تأکید بر اینکه بالای ۹۰ درصد از پل‌های مکانیزه عابرپیاده فعال هستند، افزود: تعداد باقی مانده پل‌ها نیز به علت فرسودگی و کمبود قطعات است که موجب شده پل‌ها خارج از مدار باقی بمانند که بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته نهایتا تا دو ماه آینده این پل‌ها وارد مدار فعالیت می‌شوند.

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه نوسازی ۶۵ یونیت در دستور کار قرار دارد، بگونه‌ای که از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۳۶ دستگاه یونیت پله برقی نصب شده است، گفت: تا پایان مرداد ماه نیز باید نوسازی ۶۵ یونیت انجام شود و با کاور جدید سرویس دهی انجام شود.

نصب اولین پل بتنی در بزرگراه شهید همت تا شهریور

وی ادامه داد: همچنین ۱۲ دستگاه از این پل‌های مکانیزه که بسیار فرسوده بود با رمپ فلزی جایگزین کردیم و در حال حاضر ۴ دستگاه نصب شده و ۸ دستگاه پل رمپی فلزی نیز در حال ساخت است و به جز آن قراردادی که برای احداث پل‌های عابر پیاده با رمپ بتنی منعقد کردیم، برنامه ریزی برای احداث ۱۲ پل رمپ بتنی نیز انجام شده و امیدواریم اولین پل بتنی در بزرگراه همت تا شهریور ماه نصب شود و تا پایان سال هم ۵ پل عابرپیاده رمپ بتنی نیز در تهران نصب خواهد شد و احداث مابقی پل های عابرپیاده بتنی در سال آینده انجام می شود.

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی داریم که بر اساس آن ۴۰ دستگاه از ۱۱۲ پل مکانیزه در تهران را از حالت مکانیزه به رمپ فلزی تبدیل کنیم که نگهداشت و راحتی مسیر موجب افزایش حداکثری این پل‌ها شود، گفت: در حال مطالعه و تهیه طرح هستیم و امید است ظرف دو ماه آینده مناقصه آن برگزار شود و به نظر می رسد در یک بازه زمانی نهایتا دو ساله، به سمت پل رمپی برویم، مگر در مکان‌هایی که واقعا نیاز به پل عابرپیاده مکانیزه باشد.

حق لطفی با اشاره به اینکه در اکثر کشورهای دنیا از پل رمپی استفاده می شود، ادامه داد: در کنار آن نوسازی وبهسازی آسانسورها را در دستور کار قرار دادیم که ۲۰ دستگاه آسانسور در سطح شهر موجود است که هزینه و آسیب های آسانسور کمتر از پله برقی است.

خاموشی پله های برقی کمبود قطعات، مشکل در نگهداشت و مشکلات برقی

مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران با تأکید بر اینکه علت عمده خاموشی پله های برقی در تهران کمبود قطعات، مشکل در نگهداشت و مشکلات برقی بوده است، گفت: پله های برقی بر اساس نوع مشکلشان تقسیم بندی شدند و از آنجایی که عمده قطعات تولید خارج از کشور است به تناسب بودجه تأمین می کنیم و در مورد تأمین قطعات داخلی نیز با قراردادهای جدید از بهترین شرکت‌های داخلی کمک گرفتیم و دیگر در زمینه تأمین قطعات مشکلی نخواهیم داشت.

طراحی فرم جدید کاور پل‌های مکانیزه پایتخت

حق لطفی در خاتمه با تأکید بر اینکه کاور آبی رنگ بسیاری از پل ها شکسته شده بود که تعویض آنها را نیز در دستور کار قرار دادیم، یادآور شد: فرم جدید کاور پل‌های مکانیزه طراحی شده است و به صورت پایلوت بر روی دو پل مکانیزه نصب شده است.

منبع: ایسنا