با یک نام زیبا توانست جای پای خود را در میان جوان‌ها و نوجوان‌ها باز کند و بسیاری با این خیال که مصرف«گل» اعتیاد آور نیست، پُک‌های عمیق‌تری به سیگارهای پیچیده شده با این ماده مخدر زدند، غافل از اینکه مصرف ماده مخدر«گل» می‌تواند به مصرف مواد مخدر دیگر ختم شود.

همشهری آنلاین-لیلا شریف: ماده مخدر گل علاوه بر ایجاد توهم، در گذر زمان موجب از دست رفتن حافظه کوتاه مدت، اضطراب شدید، اختلال در تمرکز و تخریب عملکرد مغزمی‌شود اما بسیاری از مصرف کنندگان به دلیل مصرف راحت از عواقب جدی آن غافل هستند تا جایی که خطرهای آن را در حد یک ماده نشاط‌آور و غیرمخدر تقلیل می‌دهند.

دروغ‌هایی برای جذاب نشان دادن ماده مخدر گل

مافیای مواد مخدر در تمام این سال‌ها تبلیغات گسترده‌ای برای کم خطر نشان دادن ماده مخدر گل انجام داده‌اند تا جایی که برخی این ماده مخدر را به عنوان ماده نشاط آور یاد می‌کنند.

حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار همشهری به این موضوع اشاره کرد و گفت: مافیای مواد مخدر تلاش می‌کند تا اینگونه در ذهن جوانان و نوجوانان جای بیندازند که گل اعتیاد آور نیست البته نباید فراموش کرد که این نگاه پیش از این نیز در مورد دیگر مواد مخدر غیرصنعتی نیز رایج بود.

در همین راستا سرهنگ حسین باباپور رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت نیز چندی پیش با صراحت اعلام کرد:« متاسفانه تبلیغات بسیار مخربی در خصوص برخی از مواد روانگردان مانند گل می‌شود و اکنون که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را در پیش داریم این تبلیغات بیشتر شده و اینکه می‌گویند «گُل» جزء مواد شادی آور است اصلا صحت ندارد.»

به گفته سرهنگ باباپور« درصد تبلیغاتی «گُل » که از طریق قاچاقچیان در خصوص مواد مخدر انجام می‌شود بسیار بالاست و خانواده‌ها می‌باید نسبت به این موضوع حساس باشند و به فرزندانشان برای دوری از این ماده مخدر آموزش بدهند.»

ساختار ماده مخدر گل چگونه است؟

گل، حشیش، گراس و ماری‌جوانا اسامی مختلف از قسمت‌های مختلف یک گیاه با اثراتی تقریبا مشابه علف هستند. حشیش یا گل در دسته مواد توهم‌زاست که از گیاه شاه‌دانه به دست می‌آید.

هر قسمت از گیاه شاهدانه دارای اثرات توهم‌زایی است اما در گل، اثرات توهم‌زایی۷ برابر بیشتر است که این ناشی از دست کاری‌های ژنتیکی در گیاه است.

چرا نوجوان‌ها به سمت مصرف «گل» رفتند؟

ماده مخدر گل از اوایل دهه ۹۰ در میان مصرف کنندگان مواد مخدر شناخته شد و چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در رابطه با جامعه هدف این ماده مخدر توضیح داد: ماده مخدر گل میان جوانان و نوجوان‌ها جذابیت بیشتری دارد.براساس اطلاعاتی که ستاد مواد مخدره منتشر کرده است باید گفت که ماده مخدر گل در ایران پس از تریاک در رتبه دوم قرار گرفته است، در این میان باید توجه داشت وقتی سن مصرف مواد مخدر پایین می آید، گرایش به سمت مواد مخدر صنعتی و غیرسنتی شدت می‌گیرد.

آخرین پیمایش ملی شیوع‌شناسی اعتیاد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله ایران که در سال ۱۳۹۵ انجام شده بود، اطلاعات مهمی در رابطه با مصرف گل در میان جوانان و نوجوانان به دست آورده بود، هر چند این آمار این پژوهش ممکن است در گذر زمان و به دلیل دسترسی افراد به این ماده مخدر تغییر کرده باشند اما هنوز هم به عنوان منبع آمار مصرف کنندگان این ماده مخدر قابل استناد هستند.

ویژگی مصرف کنندگان ماده مخدر گل:

۳۳.۳ درصد بیکار

۵۱.۹ درصد در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال

۳۴.۹ درصد تجربه مصرف یک ماده مخدر دیگر بعد از مصرف گل

۸۴.۶ درصد مرد

۱۵.۴ درصد زن

گل اعتیاد آور است

بسیاری با این خیال که ماده مخدر گل اعتیاد آور نیست، به سمت این ماده مخدر می‌روند، غافل از اینکه گل فرقی با سایر مواد مخدر ندارد، موضوعی که مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر سال گذشته نسبت به آن هشدار داد و گفت: برخلاف باور عمومی، علاوه بر اینکه صد درصد اعتیادآور است، در هر نوبت مصرف هم، تاثیرات مخرب روانی و جسمی بیشتری در مقایسه با ماری‌جوانا دارد.

مصرف گل می‌توان زمینه مصرف مواد مخدر دیگر را آسانتر کند، موسوی چلک در این رابطه توضیح داد: به طور معمول شروع مصرف مواد مخدر با موادی رقم می‌خورد که به عنوان مواد سبک شناخته می‌شوند، هر چند در حال حاضر بسیاری گل را به عنوان این مواد سبک نمی شناسند. زمانی که ماده مخدر به شکل مستمر مصرف میشود، پس از مدتی نئشگی مورد نظر مصرف کننده را به همراه نخواهد داشت به همین دلیل در ادامه مسیر افراد یا میزان مصرف خود را افزایش می‌دهند یا اینکه به سمت مواد مخدر سنگین‌تر مانند هروئین یا مواد صنعتی که شادی‌های توهمی بیشتری را به فرد میدهند.

چند توصیه به والدین

شیوه استفاده از گل مانع از این می‌شود که خانواده‌ها به راحتی نسبت به مصرف فرزندانشان آگاه شوند، بنابراین بهتر است که والدین به چند نکته توجه کنند.

۱-قرمز شدن سفیدی چشم یکی از علامت‌های مصرف گل است.

۲-مصرف کنندگان برای رفع قرمزی چشم به طور معمول از قطره«نفازولین» استفاده می‌کنند.

۳- مصرف گل بر حافظیه کوتاه مدت به شدت تاثیر منفی دارد و افسردگی را افزایش می‌دهد.

۴-خط تلفن «۰۹۶۲۸» یک خط مشترک بین سازمان بهزیستی و سازمان مبارزه با مواد مخدر است و خانواده‌ها می‌توانند سئوالات خود را مطرح کنند.

منبع: همشهری آنلاین