دانشمندان چینی ادعا می‌کنند که کوچک‌ترین و سبک‌ترین پهپاد خورشیدی جهان را تولید کرده‌اند. پهپاد CoulombFly تنها ۴٫۲۱ گرم وزن دارد و طول‌ پره‌هایش به ۲۰۰ میلی‌متر می‌رسد.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ پهپاد جدید چینی‌ها از جدی‌ترین رقیبش که تا چندی پیش عنوان «سبک‌ترین پهپاد خورشیدی جهان» را یدک می‌کشید، ۱۰ برابر کوچک‌تر و ۶۰۰ برابر سبک‌تر است.

پهپاد چینی می‌تواند بی‌وقفه در طول روز و تا لحظه‌ای که خورشید می‌تابد، پرواز کند. به‌نظر می‌رسد به‌کارگیری موتور الکترواستاتیک، مهم‌ترین وجه تمایز پهپاد CoulombFly با سایر رقبایش است. پهپادهای قبلی از موتور الکترومغناطیسی استفاده می‌کردند. ازآنجاکه این موتورها برای قرارگیری روی پهپادهای مینیاتوری (MAV) سبک‌تر و کوچک‌تر می‌شدند، از کارایی بالایی برخوردار نبودند.

تا قبل از پهپاد CoulombFly، استفاده از موتور الکترواستاتیک برای پهپادهای مینیاتوری رایج نبود. موتور ۱٫۵۲ گرمی به‌کاررفته در این پهپاد قادر است ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد راندمان بالاتری را برای پرواز ایجاد کند.

در پهپاد جدید چینی‌ها به‌جای استفاده از آهن‌رباهای سنگین، از نوارهای سبک فیبر کربن و حلقه‌های آلومینیومی استفاده شده است. این پهپاد از سلول‌های خورشیدی ۴۰ × ۶۰ میلی‌متری آرسنید گالیم با چگالی بالا بهره می‌برد. وزن سلول‌های خورشیدی در مجموع به نیم گرم هم نمی‌رسد.

پهپاد CoulombFly در زمان مواجهه با نور خورشید، می‌تواند در کمتر از یک ثانیه از زمین برخیزد. محققان اعتقاد دارند که می‌توان از این دستگاه برای شناسایی و بررسی وضعیت هوا در مسافت‌های طولانی استفاده کرد. پهپاد چینی‌ها می‌تواند تا ۱٫۶ گرم بار حمل کند. همچنین دانشمندان می‌توانند با افزودن باتری قابل شارژ به پهپاد، مدت‌زمان پرواز پس از غروب خورشید را افزایش دهند.

منبع: زومیت