جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به اخبار منتشر شده در رسانه ها درباره محتوای بیانیه پایانی نشست گروههای فلسطینی در چین اعلام کرد که هرگز زیربار هیچ گونه فرمولی نخواهد رفت که رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از شبکه المیادین، «احساس عطایا» عضو شورای سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: آنچه درباره محتوای بیانیه پایانی گفت وگوی فلسطینی در چین به رسانه ها درز پیدا کرده، نادرست است.

پیش از این برخی رسانه ها گفتند که در بیانیه پایانی نشست، بر تعهد به تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس "طبق قطعنامه‌های بین‌المللی ۱۸۱ و ۲۳۳۴" تاکید شده است.

عطایا در واکنش خود به این مطالب رسانه ای گفت: جنبش جهاد اسلامی با هر فرمولی که به شکل آشکار یا تلویحی اسرائیل را به رسمیت بشناسد، مخالف است و با گنجاندن فرمولی که قطعنامه های بین المللی را که منجر به رسمیت شناختن مشروعیت رژیم اشغالگر غاصب می‌شود، مخالف است و همواره نیز از سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) خواسته است که از به رسمیت شناختن اسرائیل دست بکشد.

عضو شورای سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: جهاد اسلامی خواستار تشکیل کمیته اضطراری یا دولت اضطراری برای مدیریت نبرد در مقابله با نسل کشی و برنامه ها و طرحها برای نابودی آرمان فلسطین شده است.

عطایا این مطلب را درحالی بیان داشت که «وانگ یی اوایل» وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه از توافقنامه منعقد شده توسط ۱۴ گروه فلسطینی بر سر ایجاد «دولت موقت آشتی ملی» در نوار غزه پس از جنگ خبر داد.

وی همچنین اعلام کرد که در پایان این نشست دو روزه، گروه حماس نیز توافقنامه وحدت ملی را امضا کرده است.

وانگ یی پس از امضای بیانیه مشترک در پکن توسط جناح های مختلف فلسطینی گفت: قابل توجه‌ترین تحول، توافق برای تشکیل یک دولت موقت آشتی ملی برای حکومت پس از جنگ غزه است. آشتی یک موضوع داخلی جناح‌های فلسطینی است، اما در عین حال بدون حمایت جامعه بین‌المللی محقق نمی‌شود. چین مایل است نقش سازنده‌ای در حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه ایفا کند.

تلویزیون ملی چین با پخش تصاویری از نشست گروه‌های فلسطینی گزارش داد، رهبران گروه‌های فلسطینی در بیانیه پایانی نشست خود پایان دادن به دودستگی داخلی و تقویت وحدت بین گروه‌های فلسطینی را خواستار شده و بر ضرورت انجسام و هماهنگی بیشتر تأکید کردند.

بر اساس این بیانیه، همچنین گروه‌های فلسطینی از رای دیوان بین‌المللی بین المللی دادگستری مبنی بر غیرقانونی بودن اشغالگری رژیم صهیونیستی و شهرک‌سازی‌های این رژیم در اراضی فلسطین، استقبال کردند.

شرکت‌کنندگان همچنین توافق کردند که چارچوب رهبری موقت و یکپارچه برای مشارکت در تصمیم گیری سیاسی برای فلسطین را فعال کنند.

همچنین گروههای فلسطینی تلاش برای رفع محاصره وحشیانه تحمیل شده علیه ملت فلسطین به ویژه در نوار غزه و کرانه باختری و رسیدن کمک‌های انسانی و پزشکی به نوار غزه بدون قید و شرط را خواستار شده و بر مقابله با توطئه‌های اشغالگران و تجاوزات مستمر آنها علیه مسجد الاقصی، شهر قدس و مقدسات آن تاکید کرد.

در این بیانیه، گروه‌های مقاومت فلسطین از استواری و مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین در مقابله با تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه قدردانی و اعلام کردند که استواری این ملت در نبرد جاری، جایگاه آرمان فلسطین را تقویت کرده و همه توطئه‌ها برای نابودی آن را ناکام گذاشت.

شرکت‌کنندگان همچنین از همه کشورها و گروه‌ها و نیز جنبش‌های دانشجویی و ملی که از ملت فلسطین حمایت می‌کنند، قدردانی و تاکید کردند که هرگونه قیمومیت و تلاش برای سلب حق ملت فلسطین در نمایندگی از خود یا مصادره تصمیم گیری ملی فلسطینیان را رد می‌کنند.

پکن در ماه آوریل گذشته (اردیبهشت)، میزبان دور اول دیدارهای مقامات فتح و حماس برای دستیابی به توافق بود.

منبع: ایرنا