سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا با اعلام اینکه کیفیت هوای تهران در سال جاری از شرایط قابل قبول‌تری نسبت به سال گذشته برخوردار بوده گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان آلاینده شاخص پایتخت در روزهای گرم سال ازن است که به ویژه در ساعات میانی روز رخ می‌دهد.

به گزارش همشهری‌آنلاین،‌ محمدصابر باغخانی‌پور با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، میانگین شاخص کیفیت هوای تهران، ۹۹ روز در شرایط پاک و قابل قبول، ۲۴ روز در شرایط ناسالم برای گروه‎های حساس و یک روز در شرایط ناسالم قرار داشت افزود: در صورتی که کیفیت هوای این کلانشهر در مدت مشابه سال گذشته، ۹۶ روز در شرایط پاک و قابل قبول، ۲۷ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه شهروندان بود و به این ترتیب کیفیت هوا در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از شرایط قابل قبول‌تری برخوردار بود.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه در تیرماه سال جاری کیفیت هوای شهر تهران ۱۷ روز شرایط قابل قبول و ۱۴ روز شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسیده است افزود: این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته ۱۲روز قابل قبول ، ۱۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱ روز ناسالم بوده است.وی با تأکید بر اینکه طی دو سال مورد بررسی تیرماه آلوده‌ترین ماه سال از منظر آلاینده ازن بوده که تعداد روزهای آلوده در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب برابر با ۹ و ۱۲ روز بوده است افزود: ازن گازی بی‌رنگ تا آبی روشن و یک اکسیدکننده قوی است که از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می‌شود. ازن به دو دسته اصلی شامل لایه ازن در بخش استراتوسفر جو با نام ازن خوب و ازن سطح زمین (در بخش تروپوسفر) با نام ازن بد تقسیم‌بندی می‌شود. لایه ازن ما را در برابر بیشتر تابش فرابنفش خورشید محافظت می‌کند. با این حال افزایش غلظت این گاز در سطح زمین و در هوایی که ما تنفس می‌کنیم می‌تواند باعث مشکلات جدی برای سلامتی شود.

وی درباره منابع تولید آلاینده ازن گفت: گاز ازن در لایه تروپوسفر جو یک آلاینده ثانویه بوده و به‌طور مستقیم از منابع انتشار مانند اگزوز خودرو تولید نمی‌شود، بلکه توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار در حضور اشعه ماوراءبنفش (UV) خورشید ایجاد می‌شود.

باغخانی‌پور ضمن بیان اینکه وسایل نقلیه موتوری منبع مهمی برای تولید ترکیبات آلی فرار (VOCs) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) از پیش‌سازهای تولید آلاینده ازن می‌باشند اظهار کرد: اکسیدهای نیتروژن عمدتاً زمانی تولید می‌شود که سوخت‌های فسیلی مانند بنزین، گازوئیل، نفت یا زغال‌سنگ در منابعی چون نیروگاه‌ها، وسایل نقلیه موتوری، کوره‌ها، بویلرهای صنعتی، سوزاندن زباله و سایر منابع احتراق با حرارت بالا می‌سوزند. سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: مواد مصرفی مانند رنگ‌ها، حشره‌کش‌ها و پاک‌کننده‌ها، رقیق‌کننده‌ها، حلال‌های صنعتی و فرایند تولید مواد شیمیایی نیز از منابع مهم انتشار ترکیبات آلی فرار است. همچنین این ترکیبات از وسایل نقلیه موتوری، کارخانه‌های مواد شیمیایی، پالایشگاه‌ها، و پمپ‌بنزین‌ها منتشر می‌شوند. به‌طور طبیعی هم انتشار بیولوژیکی از درختان باعث تولید هیدروکربن‌ها می‌شود. CH۴ و CO از دیگر گازهای هستند که می‌توانند در تشکیل O۳ در مقیاس بزرگ نقش داشته باشند.

منبع: همشهری آنلاین