انجام مقدمات پیاده‌روی بزرگ و باشکوه اربعین از همین حالا شروع شده و هر روز خبرهای تازه‌ای از تصمیمات و اقدامات جدید نهادها و سازمان‌های مرتبط با این رویداد بزرگ معنوی منتشر می‌شود از طرح‌های تازه و اقدامات تسهیل‌گرانه گرفته تا برطرف کردن موانعی که ممکن است در حین سفر زائران محدودیت ایجاد کند.

به گزارش همشهری آنلاین، ۳۳ روز تا اربعین حسینی باقی مانده است و بسیاری از زائران از همین روزها خود را آماده این سفر معنوی می‌کنند. سفری که بسیاری از شیعیان کل سال منتظر آن هستند. امسال هم مثل سالهای گذشته مقدمات این سفر زودتر آغاز شده تا در روزهای انتهایی کسی دچار مشکل نشود.

  • خروج از کشور برای این گروه از زنان نیازی به اذن همسر ندارد

به تازگی سرهنگ امید نودهی؛ رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا گفته است: زنان برای اخذ گذرنامه بین‌المللی و خروج از کشور طبق قانون نیاز به اذن همسر دارند.اما اگر خانمی یک بار این اذن همسر را برای دریافت گذرنامه بین‌المللی گرفته باشد؛ دیگر برای دریافت گذرنامه زیارتی نیازی به اذن همسر ندارند. رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا بیان کرده است: در واقع پلیس گذرنامه بررسی می‌کند و اگر مرد رضایت خود برای چاپ گذرنامه و خروج از کشور همسرش را پس نگرفته باشد، این گذرنامه زیارتی را برای خانم چاپ می‌کند. سرهنگ نودهی با بیان اینکه اگر خانمی در گذشته گذرنامه بین‌المللی نداشته باشد و اکنون بخواهد گذرنامه زیارتی بگیرد باید حتما اذن همسر را برای دریافت این گذرنامه داشته باشد، گفت: تنها زنانی می‌توانند بدون اذن مجدد همسرانشان گذرنامه زیارتی بگیرند که در گذشته همسر آنها یک بار رضایت داده باشد و در ادامه هم این رضایت را پس نگرفته باشد. به گفته وی، اعتبار گذرنامه‌های زیارتی ۵ ساله است و افرادی که سال قبل گذرنامه زیارتی دریافت کرده‌اند همچنان می‌توانند از این گذرنامه‌ها استفاده کنند.

  • الزام دریافت مجوز خروج از کشور برای مشمولان سربازی

در خبری دیگر اعلام شده، دریافت مجوز خروج از کشور با هدف زیارت عتبات عالیات برای مشمولان غیرغایب متولد ۱۳۸۴ و قبل از آن الزامی بوده و تنها برای سفر در ایام محرم و صفر بدون وثیقه است. حسین زاهدی، رئیس اداره فرهنگی اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا با اعلام این خبر و با اشاره به در پیش بودن ایام اربعین و تمایل برخی مشمولان سربازی برای شرکت در این سفر معنوی یادآوری کرده است: دریافت مجوز خروج از کشور به جهت زیارت عتبات عالیات در ایام محرم و صفر برای مشمولان غیر غایب متولد سال ۱۳۸۴ و قبل از آن همچنان الزامی است. وی با اشاره به تسهیلات پیش بینی شده برای اربعین مشمولان اظهار داشته: تنها در بازه زمانی۱۷ تیر ماه تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ صدور مجوز خروج از کشور بدون وثیقه خواهد بود .این دسته از مشمولان می بایست قبل از مراجعه به پایانه های مرزی با مراجعه به سامانه اینترنتی http://sakha.epolice.ir نسبت به اخذ مجوز خروج از کشور بدون پرداخت وثیقه اقدام کنند. رئیس اداره فرهنگی اجتماعی سازمان وظیفه عمومی فراجا افزوده است: در پایانه های مرزی از خروج مشمولان بدون مجوز خروج جلوگیری به عمل می آید. این مقام مسئول در فراجا خاطرنشان کرد: مشمولان و خانواده های آنان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند از طریق پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به نشانی اینترنتی http://www.vazifeh.police.ir از آخرین اخبار مربوطه مطلع شوند.

  • تخصیص ۲۰۰ هزار دینار عراق به زائران

بانک مرکزی هم برای تسهیل در کار زائران اربعین پیش قدم شده و اعلام کرده، از تاریخ هفتم مرداد ماه سال جاری و در راستای تسهیل شرایط زائران اربعین ۱۴۰۳، با هدف تامین ارز برای زائران اقدام به فروش ارز عتبات عالیات تا سقف ۲۰۰ هزار دینار عراق می‌کند. مشمولان دریافت این ارز افراد بالا پنج سال (متولدین پیش از ۱۳۹۸/۰۶/۰۱) هستند که با نرخ ارز تالار معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران می‌توانند ارز اربعین را خریداری کنند. در سال‌های گذشته، ارز اربعین تنها به افراد بالای هجده سال که در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند تعلق می‌گرفت که این سن به ۵ سال تغییر کرده است. در خصوص زائرین بین ۵ تا ۱۵ سال باید اصل شناسنامه به جای کارت ملی ارائه شود.عرضه ارز اربعین از روز یکشنبه مورخ هفتم مرداد ماه آغاز و تا سوم شهریور ماه ادامه دارد و هفت بانک ملی، ملت، تجارت، سپه، پارسیان، صادرات و پست بانک به عنوان بانک‌های عامل فروش ارز اربعین معرفی شده‌اند. براساس اعلام بانک مرکزی، مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز اربعین، داشتن کد رهگیری سامانه سماح، گذرنامه و اصل کارت ملی است و کد رهگیری در سامانه سماح، پس از طی شدن فرآیند ثبت‌نام در سامانه سماح، فعال می‌شود. با این حال و به منظور تسهیل در دریافت ارز اربعین، سرپرستان خانوار می‌توانند برای خرید ارز اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی خود و اعضای خانواده به شعب بانک‌های عامل فروش این ارز مراجعه و ارز خود را خریداری کنند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها