مخالفت جهانی با شرکت تیم رژیم صهیونیستی در المپیک ۲۰۲۴ فرانسه بالا گرفته است.

همشهری آنلاین: در حالی که امشب رقابت تیم فوتبال رژیم صهیونیستی با کشور آسیایی «مالی» در چارچوب المپیک فرانسه برگزار می‌شود،‌ کارزار «نه المپیک، نه آدم کشی»، برای حذف اسرائیل از این رقابت‌ها فراگیر شده است. در واقع این شعار به منظور جلب توجه به مسئله‌ی اشغال فلسطین و همچنین جنگ غیرانسانی غزه در جریان رویداد ورزشی المپیک مطرح شده است. رویدادی که قرار است نگاه‌های جهان را به خود معطوف کند و اکنون برگزاری این رویداد جهانی با ۹ ماه بمباران مداوم غزه و جنایت جنگی اسرائیل علیه ساکنان غزه همراه شده است.

چرا تحریم اسرائیل؟

شاید مهمترین دلیلی که درباره تحریم اسرائیل بتوان مطرح کرد، فهرست بالا بلند جنایات این رژیم است:

۴۸۵۴۵ نفر: آمار شهدا و مفقودین جنگ اسرائیل علیه غزه

۱۶۰۸۰ نفر: شهید کودک

۳۴ نفر: شهدای کودک در نتیجه گرسنگی

۱۰۸۰۰ نفر: آمار شهدای زن

۵۲۰ نفر: آمار شهدای کادر درمانی و پزشکی

۱۶۰ نفر: آمار شهدای خبرنگار

۷ گور دسته جمعی: ایجاد شده توسط ارتش اشغالگر صهیونیستی در داخل بیمارستان‌ها

۵۲۰ شهید: آمار اجساد شهدای کشف شده در هفت گور دسته جمعی شناسایی شده

۱۶۰ مرکز اسکان آوارگان: تعداد مراکز بمباران شده

۸۸۹۰۰: آمار تعداد مجروحان جنگ

۱۷ هزار کودک: یتیم شده از طرف پدر و مادر در جنگ

۳۵۰۰ کودک: در معرض مرگ به خاطر سوء تغذیه و کمبود دارو

صهیونیستها علیه ورزش

در عین حال جنایات رژیم صهیونیستی علیه ورزشکاران و جامعه ورزشی فلسطین مهمترین دلیلی است که می تواند تحریم این رژیم در رویداد ورزشی جهانی المپیک را معنا دار سازد:

۳۵۰نفر: آمار کل شهدای ورزشکار، داور و دست‌اندرکار ورزشی (آمار انجمن فوتبال فلسطین)

۲۵۰ فوتبالیست: آمار شهدای ورزشکار فعال در ورزش فوتبال

۵۵ ساختمان ورزشی: تعداد ساختمان‌های ورزشی با خاک یکسان شده در بمباران غزه

۸۰درصد: میزان تخریب اماکن ورزشی غزه

تبدیل ورزشگاه‌ به بازداشت‌گاه: سوءاستفاده از این مراکز برای نگهداری اسرای فلسطینی

یک ورزش و دو استاندارد

حدود دو سال پیش اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) از محرومیت تیم‌های باشگاهی روسیه از حضور در رقابت‌های اروپایی خبر داد و تحریم ورزشکاران روسی را تائید کرد. علت تحریم روسیه در آن زمان جنگ اوکراین اعلام شد، اما چرا اکنون جنگ غزه باعث تحریم نیروی اشغالگر و مهاجم، یعنی اسرائیل نشده است؟

«هلن سیلرت»، کارشناس سیاسی و مدافع حقوق بشر اهل سوئد: کمیته بین‌المللی المپیک ورزشکاران سابقه تحریم آفریقای جنوبی، بلاروس و روسیه را دارد، اما صحبتی از تحریم اسرائیل بدلیل جنگ غزه نمی کند. این نشانگر ریاکاری جهان غرب است.

سکوت: تنها پاسخ توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک به نامه ۲۶ نماینده مجلس نمایندگان فرانسه برای تحریم رژیم صهیونیستی

«کامل هاووش»، تحلیلگر سیاسی فلسطینی: اگر ورزشکاران به دلیل امتناع از بازی در برابر رقبای اسرائیلی تحریم شوند، این بدان معناست که کمیته بین المللی المپیک با صدور مجوز برای اسرائیل جهت مشارکت در المپیک و مجازات کسانی که در برابر جنایت اسرائیل ایستاده اند، به دنبال مجازات حامیان فلسطین است.

«ربکا اوکیف»، فعال صلح و عضو جامعه ورزشی ایرلند: المپیک فرصتی برای اسرائیل جهت لاپوشانی نسل کشی در غزه از طریق ورزشی شویی است، اما کمیته ملی المپیک روی تحریم روسیه تمرکز دارد.

«توماس پورتس»، عضو پارلمان فرانسه: دیپلمات های فرانسوی باید کمیته بین المللی المپیک را تحت فشار قرار دهند تا پرچم و پخش سرود اسرائیل را ممنوع کند، همانطور که در برابر روسیه انجام می شود.

منبع: روزنامه همشهری