مدیرعامل سازمان عمران مناطق شهرداری تهران از مقاوم سازی ۱۱ پل سواره رو در تهران از ۱۴۰۱ تا کنون خبر داد و گفت: از سال ۹۰ تا کنون نیز در مجموع ۳۵ پل سواره رو در تهران مقاوم سازی شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود حق لطفی در مورد روند مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره رو در تهران با بیان اینکه تهران ۷۵۳ تقاطع غیرهمسطح دارد بگونه‌ای که تقریبا در هر یک کیلومتر یک پل داریم، گفت: ۴۳۰ پل در شبکه بزرگراهی قرار دارد و بخشی از این پل‌ها با آیین نامه‌های جدید فنی و مهندسی همخوانی ندارند و باید بر اساس آیین نامه‌های جدید، مقاوم سازی شوند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون، شهرداری تهران مسئول باز نگهداشتن معابر حیاتی در زمان بحران به خصوص زمین لرزه است، افزود: بر همین اساس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با مشخص کردن معابر حیاتی اعلام کرده که باید پل‌هایی که بر اساس آیین نامه‌های قدیمی ساخته شده‌اند، مقاوم سازی شود تا در زمان بروز بحران این پل‌ها بحران ساز نشوند که بر همین اساس۷۰ پل شناسایی شده و باید طبق آیین نامه‌های جدید مقاوم سازی شوند.

حق لطفی ادامه داد: پروژه مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره رو از سال۱۳۹۰ در دستور کار معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران قرار گرفت و در طول ۷ سال ابتدایی یعنی تا سال ۹۷، عملیات اجرایی مقاوم سازی پل‌های سواره رو ۲۳ تقاطع غیرهمسطح از ۷۰ پل شناسایی شده به پایان رسید و پس از آن در حدود ۴ سال تنها مقاوم سازی پل‌های سواره رو یک تقاطع غیرهمسطح به ثمر نشسته بود که مجموع آمار مقاوم سازی پل‌های سواره رو طی ۱۱ سال را به ۲۴ تقاطع غیرهمسطح می‌رساند.

مقاوم‌سازی ۱۱ تقاطع غیرهمسطح در سال جاری به پایان رسیده است

وی بیان کرد: پس از انتقال مأموریت مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره پایتخت در زمستان ۱۴۰۱ به سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، مقاوم سازی پل‌های سواره رو ۱۱ تقاطع غیرهمسطح تاکنون به ثمر نشسته که این تعداد از مقاوم سازی پل‌های ۷ تقاطع غیرهمسطح در برنامه مصوب پنج ساله سوم توسعه شهر تهران، ۴ تقاطع بیشتر است.

مدیرعامل سازمان عمران مناطق شهرداری تهران گفت: ۱۱ تقاطع غیرهمسطح که مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های آنها در سال جاری به پایان رسیده، شامل پل تقاطع بزرگراه شهید چمران با نمایشگاه بین المللی تهران، پل تقاطع بزرگراه‌های شهید سلیمانی با حقانی، پل تقاطع بزرگراه شهید بابائی با بلوار استخر، پل تقاطع بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با بلوار فرحزادی، پل تقاطع بزرگراه شهید فهمیده با بلوار شیشه مینا (ضلع شرقی استادیوم آزادی) و پل تقاطع بزرگراه شهید فهمیده با بلوار چوگان (ضلع غربی استادیوم آزادی)، پل تقاطع بزرگراه شهید همت با خیابان گاندی، پل تقاطع بزرگراه شهید همت با خیابان ولیعصر(عج)، پل تقاطع بزرگراه شهید همت با بلوار نلسون ماندلا، پل تقاطع بزرگراه آیت ا... هاشمی رفسنجانی با بلوار سعادت آباد و پل تقاطع بزرگراه شهید آوینی با خط راه آهن (کمربندی شهر ری) است.

وی اظهار کرد: با انتقال مأموریت مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌های سواره به سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای ۱۱ تقاطع غیرهمسطح تاکنون در این سازمان به ثمر نشسته که مجموع آمار مقاوم سازی پل‌های سواره رو به ۳۵ تقاطع غیرهمسطح می‌رسد و شامل تقویت ستون‌ها با ژاکت بتنی، تقویت سرستون‌ها با افزایش مقطع، عملیات پس کشیدگی، پیش تنیدگی، تقویت فونداسیون، خاکبرداری، تخریب، برچیدن کاور، مضرس کاری، کاشت میلگرد، آرماتوربندی، قالب بندی و بتن ریزی، تعویض نئوپرن‌ها، اجرای پرایمر ستون‌ها و خاکریزی است.

منبع: ایسنا