تجربه نشان داده زیاد هم نباید درگیر سر و صداهای نقل‌وانتقالاتی در تابستان باشیم.

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

شکر خدا برخی رسانه‌های ورزشی کار را به جایی رسانده‌اند که فوتبال ایران در هر تابستان ۱۰۰تا بمب نقل‌وانتقالاتی منفجر می‌کند. یعنی کافی است یک نفر در یک فصل ۳گل زده و ۴پاس گل داده باشد تا تبدیل به سوپراستار بازار شود! امسال هم وضع از هر سال دیگری بدتر بود و کلی خبر زرد و زار در مورد بمب، ترقه، هایجک و اینطور چیزها خوانده‌ایم. با این حال تجربه فصول گذشته نشان می‌دهد شاید بهتر باشد هواداران زیاد در باد این سروصداها نخوابند و منتظر روشن شدن عیار بازیکنان در تنور مسابقات بمانند. به همین بهانه بد نیست سرنوشت برخی از بمب‌های نقل‌وانتقالات در سال‌های گذشته را مرور کنیم.

امین قاسمی‌نژاد

خیلی به ندرت کشوری در جهان پیدا می‌شود که در آن بازیکن ۳۵ساله به‌عنوان بمب نقل‌وانتقالات مطرح شود اما خوشبختانه ما در چنین جغرافیایی زندگی می‌کنیم! به هر حال امین قاسمی‌نژاد تابستان۱۴۰۰چنین شرایطی داشت و در نهایت استقلالی‌ها در نبردی فشرده با پرسپولیس موفق به جذب او شدند. جمله‌ای که فرزاد مجیدی در آن زمان راجع ‌به این موفقیت گفت، تا مدت‌ها سوژه شد: «دربی نقل‌وانتقالات را بردیم.» با این حال قاسمی‌نژاد هرگز در استقلال موفق نبود. او در این تیم فقط یک گل زد و پس از آن به گل‌گهر پیوست که عملکردش در پیراهن تیم سیرجانی و نیز باشگاه هوادار هم مجموعا به ثمر رساندن ۸گل بود.

سعید صادقی

او در ابتدای لیگ بیست‌ودوم به‌عنوان مهم‌ترین پدیده بازار نقل‌وانتقالات به پرسپولیس پیوست. صادقی فصل قبل از آن در گل‌گهر سیرجان کارنامه خوبی به جا گذاشته بود و جدال سختی بین سرخابی‌ها بر سر جذبش صورت گرفت. با این حال در نهایت استقلالی‌ها شکست خوردند و صادقی را بازیکنی «معمولی» دانستند. گذر زمان هم شاید نشان داد استقلالی‌ها چندان بیراه نمی‌گفتند، هرچند که این اظهارنظرشان در آن مقطع خالصانه نبوده باشد. صادقی فصل اول حضورش در پرسپولیس بد نبود اما در فصل دوم واقعا تبدیل به یک بازیکن از هر نظر متوسط شد و در ماه‌های اخیر هم که به‌طور کامل نیمکت‌نشین شد. همان زمان انتقالش از گل‌گهر هم خیلی‌ها گفتند وقتی بازیکنی در ۲۸سالگی فقط یک فصل خیلی خوب داشته، به‌خاطر این درخشش مقطعی نباید این همه سر و صدا به پا شود اما خب تب و تاب هواداران و باشگاه‌ها بیش از آن بود که چنین حرف‌های منطقی‌تری شنیده شود.

رضا اسدی

در ۲ مقطع به چهره‌ای مهم در نقل‌وانتقالات تبدیل شد و خروجی کارش در هر ۲ مقطع هم چنگی به دل نزد. ابتدا پیش از آغاز لیگ بیست‌ویکم از لیگ اتریش به پرسپولیس پیوست اما از همان ابتدا تحت فشار منتقدان و هواداران قرار گرفت، چرا که مذاکرات را بیش از حد طول داده بود و خیلی‌ها از این موضوع خوش‌شان نیامد. او در تیم یحیی گل‌محمدی در پست هافبک دفاعی به‌کار گرفته شد و واقعا ضعیف عمل کرد. پس از آن برای لیگ بیست‌ودوم بی‌سروصدا راهی تراکتور شد و از قضا بهترین عملکردش را به جا گذاشت. تغییر پست این بازیکن و حضورش در خط حمله باعث شد او حد نصاب چشمگیر ۱۱گل زده را به ثبت برساند. بنابراین دوباره تبدیل به بمب نقل‌وانتقالات شد و برای لیگ بیست‌وسوم در حالی به سپاهان پیوست که محمدرضا زنوزی، مالک تراکتور صراحتا گفت: «از نظر مالی زورمان نرسید او را نگه داریم!» اسدی البته در این فصل هم ۱۰گل به ثمر رساند و آمارش در مجموع خوب بود اما نمی‌شود افت او را مخصوصا در بازه پایانی فصل نادیده گرفت. اسدی در ۱۸بازی آخر سپاهان فقط ۲گل به ثمر رساند، گاهی مصدوم بود و گاهی هم نیمکت‌نشین!

منبع: روزنامه همشهری