یک هفته دیگر با برگزاری مراسم تحلیف چهاردهمین رئیس‌جمهور دفتر اجرایی دولت سیزدهم بسته خواهد شد. دولت جدید اما اقتصاد کشور را با چه وضعیتی تحویل می‌گیرد؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، آمارها روایت مساعدی از شرایط دارند و مسیر همواری را ترسیم می‌کنند، مسیری که در صورت تداوم شرایط آخر دهه۱۳۹۰ می‌توانست بسیار ناهموار و لغزنده باشد.به ‌گزارش همشهری، بررسی کارنامه دولت سیزدهم در دوره ۳‌ساله حاکی از این است که بسیاری از دردهای کهنه اقتصاد ایران درمان شده یا تحت کنترل قرار گرفته و این امر به دولت جدید کمک می‌کند که با تعهد و کار کارشناسی شرایط را به سمت آرمانی و مورد انتظار مردم برساند.

فصل برداشت میوه‌های دولت سیزدهم رسیده و طبق روایت آمارهای رسمی، کاهش شدید نرخ بیکاری، مثبت شدن نرخ تشکیل سرمایه، کاهش شیب رشد نقدینگی، جهش سرمایه‌گذاری خارجی، رشد صادرات نفت و احیای تجارت خارجی فقط بخشی از نتایج مثبت در کارنامه دولت سیزدهم است.

مهار نقدینگی تورم‌ساز

دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران نرخ رشد نقدینگی را در ۵/۴۰درصد از دولت حسن روحانی تحویل گرفت و موفق شد تا ۷/۱۳درصد از آن بکاهد و به ۸/۲۶درصد برساند که نتیجه آن نزولی‌شدن نرخ تورم و فروکش‌کردن التهاب در بازارها بود.نقدینگی به‌عنوان کلیدی‌ترین متغیر پولی، نقش مؤثری بر شکل‌دهی سایر متغیرهای کلان اقتصادی نظیر تورم و رشد اقتصادی دارد؛ چراکه این متغیر به‌دلیل سیال‌بودن امکان برهم‌زدن تعادل بازارهای مالی همچون ارز، طلا و سایر دارایی‌ها را دارد و البته یکی از نیازهای اصلی بنگاه‌های اقتصادی به‌حساب می‌آید و مثل روغنی است در حرکت چرخ اقتصاد ایران و کمبود آن بنگاه‌های تولیدی را گرفتار می‌سازد. درحالی‌که دولت دوازدهم، اقتصاد کشور را با رشد نقدینگی ۸/۲۳درصد تحویل گرفت، در نرخ ۵/۴۰درصد به دولت سیزدهم منتقل کرد. طی دوره تصدی دولت سیزدهم، رشد نقدینگی به میزان ۷/۱۳واحد درصد کاهش یافته است که نشان‌دهنده بالاترین میزان کنترل رشد نقدینگی در دولت‌های مختلف پس از جنگ تحمیلی است.

افزایش صادرات نفت

طبق آمارها در دولت سیزدهم و در سال۱۴۰۰ منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی در بودجه عمومی به ۲۳۳هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به‌ترتیب به ۴۱۰ و ۴۸۱ هزار میلیارد تومان رسید. درحالی‌که منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی در بودجه عمومی در سال آخر دولت دوازدهم در رقمی بالغ بر ۳۵هزار میلیارد تومان بود، طی ۳سال فعالیت دولت سیزدهم تلاش شد تا با اتخاذ دیپلماسی انرژی فعال در منطقه و هماهنگی وزارت خارجه و وزارت نفت در این خصوص و تبدیل تهدیدها به فرصت، شرایط صادرات نفتی کشور تغییر یابد.

منبع: روزنامه همشهری