فیلم‌ها و سریال‌های امریکایی در ارائه تصویری از رئیس‌جمهور کشورشان مطابق خواست خودشان یا منطبق بر انتظار عموم امریکاییان یا جایی در این بین رفتار کرده‌اند. تعدادی از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی بازیگران در قالب شخص اول کاخ سفید را مرور کرده‌ایم.

همشهری آنلاین: بازی در نقش رئیس‌جمهور امریکا کار دشواری به نظر می‌رسد، اما عجیب است که بیش از ۳۰ بازیگر نقش رئیس‌جمهور امریکا را در سال‌های مختلف بازی کرده‌اند. بعضی رئیس‌جمهورها مثل ریچارد نیکسون چند بار و با تفاسیر و خوانش‌های مختلف به تصویر کشیده شده‌اند و برخی دیگر مثل جرالد فورد فقط یک‌بار. فیلم‌ها و سریال‌ها در ارائه تصویری از رئیس‌جمهور امریکا مطابق خواست خودشان یا منطبق بر انتظار عموم امریکاییان یا جایی در این بین رفتار کرده‌اند. تعدادی از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی بازیگران در قالب شخص اول کاخ سفید را مرور کرده‌ایم.

جف دنیلز در نقش جرج واشنگتن در «گذرگاه» (۲۰۰۰)

فیلمی تلویزیونی که دربارهٔ عبور جورج واشنگتن از رودخانه دلاور و نبرد ترنتون است. جف دنیلز بازیگری که برای فیلم «احمق و احمق‌تر» به شهرت رسید، نقش جرج واشنگتن را بازی می‌کند. فیلم چند اشتباه تاریخی دارد که به سندیت آن لطمه زده است.

پل جیاماتی در نقش جان آدامز در «جان آدامز» (۲۰۰۸)

پل جیاماتی که سال گذشته در فیلم «جاماندگان» بازی درخشانی ارائه داد و از آن بازیگرانی است که تقریبا در هر نقشی تماشاگر را غافلگیر می‌کند، در مینی‌سریال ۷ قسمتی HBO نقش رئیس‌جمهور دوم امریکا را بازی کرد. این مجموعه زندگی آدامز را از سال‌های جنگ انقلابی تا زمان به ریاست جمهوری رسیدنش تا سال‌های بازنشستگی دنبال می‌کند.

آنتونی هاپکینز در نقش جان کوینسی آدامز در «آمیستاد» (۱۹۹۷)

آنتونی هاپکینز که برای دو فیلم «سکوت بره‌ها» و «پدر» برنده جایزه اسکار شده، جان کوینسی آدامز را سال‌ها پس از خدمت به عنوان رئیس‌جمهور ششم ایالات‌متحده به تصویر می‌کشد. هاپکینز برای ایفای این نقش نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

گریگوری پک در نقش آبراهام لینکلن در «آبی و خاکستری» (۱۹۸۲)

اولین نقش‌آفرینی تلویزیونی بازیگر مشهور سینما، گریگوری پک، در سال‌هایی که دوره رونق و شهرتش سپری شده بود، بازی در نقش رئیس‌جمهور ترورشده امریکا در یک مینی‌سریال سه قسمتی بود. پک از نظر ظاهر و قیافه و قد و هیکل شباهت زیادی به لینکلن داشت.

دنیل دی لوئیس در نقش آبراهام لینکلن در «لینکلن» (۲۰۱۲)

این فیلم بر ۴ ماه پایانی زندگی آبراهام لینکلن متمرکز است و تلاش‌های او برای به تصویب رساندن سیزدهمین اصلاحیهٔ قانون اساسی ایالات‌متحدهٔ آمریکا توسط مجلس نمایندگان را به تصویر می‌کشد. به دنبال این اصلاحیه، برده‌داری در آمریکا ممنوع شد. دنیل دی لوئیس جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای این فیلم به دست آورد.

رابین ویلیامز در نقش تدی رزولت در «شبی در موزه» (۲۰۰۶)

در این فیلم کمدی فانتزی، تدی رزولت یک شیء نمایشگاهی است که پس از جان گرفتن و زنده شدن به نگهبان خوش‌قلب موزه کمک می‌کند تا در برابر دزدانی که قصد سرقت از موزه را دارد بایستد. شباهت ویلیامز به رزولت بسیار زیاد است.

جان ویت در نقش فرانکلین روزلت در «پرل هاربر» (۲۰۰۱)

بیل مورای در نقش فرانکلین روزلت در «هاید پارک در هادسن» (۲۰۱۲)

کیفر ساترلند در نقش فرانکلین روزلت در «بانوی اول» (۲۰۲۲)

فرانکلین رزولت یکی از آن رئیس‌جمهورهایی است که چندین بار در درام‌های مختلف تصویری از او به نمایش درآمده. هر یک از سه فیلم بالا به مقطعی از زندگی و کار او پرداخته‌اند.

رابین ویلیامز در نقش دوایت دی. آیزنهاور در «سرپیشخدمت» (۲۰۱۲)

این فیلم دربارهٔ پیشخدمت معروف کاخ سفید به نام سیسیل گیل است که بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۸۶، پیشخدمت ۸ رئیس‌جمهور آمریکا بود. رابین ویلیامز در این فیلم نقش سی و چهارمین رئیس‌جمهور امریکا را بازی می‌کند.

گِرِگ کینیر در نقش جان اف. کندی در «کندی‌ها» (۲۰۱۱)

راب لو در نقش جان اف. کندی در «کشتن کندی» (۲۰۱۳)

اگر فقط بخواهیم شباهت بین گرگ کینیر و راب لو را مقایسه کنیم، کینیر به وضوح از نظر چهره بسیار به کندی شباهت بیشتری دارد و در این مقایسه برنده خواهد شد. اما بازی راب لو هم در درام تلویزیونی «کشتن کندی» در حد خودش قابل قبول است.

لیو شریبر در نقش لیندون بی. جانسون در «سرپیشخدمت» (۲۰۱۲)

تام ویلکینسون در نقش لیندون بی. جانسون در «سلما» (۲۰۱۴)

برایان کرانستون در نقش لیندون بی. جانسون در «تمام طول راه» (۲۰۱)

لیندون بی. جانسون هم یکی از آن رؤسای جمهوری است که چندین بار تصویر او با بازی بازیگران مختلف ترسیم شده است.

آنتونی هاپکینز در نقش ریچارد نیکسون در «نیکسون» (۱۹۹۵)

کوین اسپیسی در نقش ریچارد نیکسون در «الویس و نیکسون» (۲۰۱۶)

چندین بازیگر دیگر هم نقش ریچارد نیکسون را که نامش با رسوایی واتر گیت گره خورده بازی کرده‌اند، اما شاید از همه شاخص‌تر بازی این دو بازیگر درجه یک باشد.

جاش برولین در نقش جورج دبلیو. بوش در «دبلیو» (۲۰۰۸)

سم راکول در نقش جورج دبلیو. بوش در «معاون رئیس‌جمهور» (۲۰۱۸)

چهره بوش در دو فیلم سینمایی با دو بازیگر مختلف ترسیم شده است. با اینکه برولین از عهده این نقش به خوبی برآمده، اما بازی سم راکول در نقش بوش پسر چیز دیگری است.

براندون گلیسن در نقش دونالد ترامپ در «قاون کومی» (۲۰۲۰)

براندون گلیسن در این سریال کمدی نقش رئیس‌جمهور عجیب‌وغریب امریکا را که حالا دوباره نامزد کرسی ریاست جمهوری شده، با اغراق‌هایی که به شخصیت می‌خورد بازی کرده است.

منبع: همشهری آنلاین