با آغاز تصویربرداری فصل دوم سلمان فارسی، فرهاد اصلانی و علیرضا شجاع نوری جلوی دوربین می روند. سریالی که نزدیک به ۲۰ هزار بازیگر و هنرور دارد.

همشهری آنلاین: سال ۹۸ بود که بزرگ‌ترین سریال تاریخی الف ویژه تلویزیون کلید خورد. داوود میرباقری بعد از سریال «مختارنامه» سراغ «سلمان فارسی» رفت تا این اتفاق را رقم بزند. حالا نزدیک به ۷سال از آغاز تولید این سریال می‌گذرد. فیلمنامه این سریال با سرپرستی خود میرباقری و با حضور امرالله احمدجو نوشته شده و حسین طاهری تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. طراحی هنری سلمان فارسی نیز برعهده محسن شاه‌ابراهیمی است. همچنین طراحی گریم سریال را عبدالله اسکندری انجام می‌دهد.

• ساخت سریال «سلمان فارسی» آنقدر برای صداوسیما مهم است که پیمان جبلی بعد از حضورش در رسانه ملی هر چند ‌ماه یک‌بار به پشت صحنه‌ آن می‌رود تا به شکل مستقیم در جریان فرآیند تولید آن قرار بگیرد، این سریال به زندگی و زمانه سلمان فارسی، یار ایرانی پیامبر(ص) در ۳فصل ایران دوران ساسانی، بیزانس و صدر اسلام می‌پردازد.
• تصویربرداری این سریال از آذر سال ‌۱۳۹۸ در کرمان آغاز شده و در شاهرود، قشم، جلفا، شهرک‌های سینمایی غزالی، نور و دفاع‌مقدس ادامه داشت. تولید این سریال البته با فرازونشیب‌های زیادی روبه‌رو بود؛ از شیوع کرونا گذشت و حتی برخی از عوامل سریال نیز بر اثر حوادث به شکل مستقیم و غیرمستقیم جان خود را از دست دادند و همین اواخر نیز سقوط دیوار یکی از بناهای تاریخی باعث کشته شدن چند هنرور شد. در این میان نبود بودجه و گاهی اختلاف‌ها این پروژه را به تعطیلی کشانده است.
• حالا تصویربرداری فصل دوم «سلمان فارسی» قرار است به‌زودی آغاز می‌شود. همانطور که میرباقری گفته بود فصل اول این سریال تاریخی که در ایران و دوره بیزانس رخ داده تمام‌شده و پخش آن سال ۱۴۰۵آغاز خواهد شد.


• همچنین فصل دوم این سریال الف ویژه سازمان در حجاز و ایران اتفاق خواهد افتاد و سریال تا زمان فوت سلمان فارسی ادامه خواهد داشت.
• بیش از ۱۵۰۰شخصیت در داستان سلمان فارسی حضور دارند. تعداد بازیگران و هنروران در این سریال نزدیک به ۲۰هزار نفر است. در این میان نزدیک به ۴۰ بازیگر خارجی از کشورهای مراکش، تونس، ارمنستان و یونان جلوی دوربین میرباقری رفته‌اند. به‌نظر می‌رسد تیم قرار است برای بخش‌های بعدی بازیگران دیگری را از کشورهای مختلف دعوت کند.
• از بازیگرانی که در فصل دوم این سریال نقش‌آفرینی کرده‌اند می‌توان به فرهاد اصلانی، محمدرضا هدایتی، بهناز توکلی، علیرضا شجاع نوری و... اشاره کرد. داریوش فرهنگ، مرحوم سیامک اطلسی، محمود پاک‌نیت، جعفر دهقان، عنایت بخشی، احترام برومند، بهناز جعفری، ستاره اسکندری، مرحوم جلیلوند، تورج نصر، الیکا عبدالرزاقی ازجمله بازیگران این سریال هستند.

۱۰لوکیشن و ساخت دکور در ۳ شهرک سینمایی
• میرباقری در حال ساخت این سریال در ۳ فصل بیزانس، ایران باستان و فصل حجاز است و در حال حاضر در شاهرود تصویربرداری آن انجام می‌شود. تیم این کارگردان از زمان آغاز کار تا به امروز در شهرهای مختلف مشغول به‌کار و ۲ شهرک سینمایی غزالی و دفاع‌مقدس و شهرک نور نیز در اختیار پروژه سلمان میرباقری بوده و حتی گروه سازنده سفری به ارمنستان نیز داشتند.
• تصویربرداری فصل دوم هم در دکورهایی در شهرک غزالی زده شده است، مانند مجموعه ماربین، کاروانسرای مرمر و دکورهایی که از جی و تیسفون ساخته می‌شود و تا سال آینده ادامه پیدا می‌کند.
• مرداد سال گذشته تصویربرداری ایران باستان شروع شد. این فصل یکی از مهم‌ترین فصل‌های این سریال است و همینطور بازیگران بسیاری در این فصل نقش‌آفرینی کرده‌اند. برای نخستین بار است که درباره ایران باستان یعنی دوره ساسانی و قبل از اسلام کار می‌شود.


منبع: همشهری آنلاین