گزارش‌های اطلاعاتی واجا در ۲ ماه گذشته نشان دهنده واکنش موثر به واقعیت رسوخ گروه‌های تروریستی در کشور بوده است.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: خرداد و تیر امسال براساس تعداد گزارش‌های امنیتی نهاد اطلاعاتی اول کشور، یکی از پرکارترین ماه‌های وزارت اطلاعات در مبارزه با خرابکاری و اقدامات تروریستی بوده است. حداقل یک فرضیه در تمام اتفاقات گزارش شده پررنگ جلوه می‌کند. چه سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی باشد، چه ایام عزاداری محرم یا انتخابات، اجتماعات مردمی هدف تروریست‌ها قرار گرفته است. گزارش‌های وزارت اطلاعات با کلیدواژه‌های «عزاداری محرم»، «انتخابات» و «مراسم‌های ملی و مذهبی» دیگر نیز تأییدکننده این فرضیه هستند.
بخش عمده این تهدیدات بر اساس گزارش‌های واجا با پیشگیری‌های امنیتی خنثی شده‌اند و افزایش انتشار گزارش‌های این نهاد امنیتی بیش از هر چیز با هدف خنثی کردن القائات ناامن‌ساز روانی در سطح کشور صورت می‌گیرد.
وزارت اطلاعات در یکی از اطلاعیه‌های اخیر خود اعلام کرد که تروریست‌های داعشی بعد از حادثه سقوط بالگرد شهید سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سابق در ۳۰اردیبهشت‌ماه، تلاش‌های متعددی برای ورود به کشور و انجام عملیات تروریستی در مراسم تشییع و مجالس بزرگداشت شهدای خدمت داشتند و برای هر دو مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری نیز اقدامات خرابکارانه‌ای را آغاز کرده بودند.

از همه کشورها از همه مرزها

شائبه پرسروصدای تحرکات تروریستی در برخی استان‌های جنوبی کشور مثل فارس و کرمان نمونه چشمگیری از این عوامل مخل امنیت روانی در سطح جامعه و در روزهای عزاداری امام‌حسین(ع) بود که بر بستر حوادث قبلی تروریستی حرم شاهچراغ و مراسم سالگرد فرمانده نیروی قدس سپاه با امنیت روانی جامعه بازی می‌کرد.

احمد وحیدی، وزیر کشور در گزارشی که در جلسه چهارشنبه هیأت دولت در جمع‌بندی عملکرد خود به ‌عنوان رئیس شورای امنیت کشور مطرح کرد، گفت: ما یک مورد تلخ در کرمان و یک مورد در بحث شیراز داشتیم، اما در مقایسه با حجم طراحی‌هایی که آنها (دشمنان) کرده بودند و کارهایی که می‌خواستند بکنند، ده‌ها و بلکه صدها طراحی صورت گرفته بود که ناموفق بودند.
اشاره وحیدی به ۲مورد حمله تروریستی در حرم شاهچراغ در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و یک مورد دیگر حمله تروریستی در چهارمین مراسم سالگرد شهید سلیمانی در دی‌ماه۱۴۰۲ بود.
اما چه اقداماتی در مقابل این حجم تهدیدات صورت گرفتند؟ اطلاعیه ۲۳تیرماه وزارت اطلاعات درخصوص دستگیری عبدالله کویته یکی از عناصر اصلی طراح و هادی عملیات تروریستی دی‌ماه سال گذشته کرمان مهم‌ترین اطلاع‌رسانی‌های اخیر وزارت اطلاعات بود. اما جدا از اهمیت دستگیری این تک‌چهره، حجم بازداشت در پرونده‌های مختلف بسیار بالاتر بوده است.
در همین اطلاعیه آمده بود از اول خردادماه، ۷۹ مورد رویارویی با تیم‌های داعش صورت گرفت و مهمات و تسلیحات گسترده جنگی ثبت و ضبط شد.

از داعش تا منافقین

در چارچوب همین اطلاعات، گروه‌های تروریستی مختلفی نیز هدف اقدامات وزارت اطلاعات بوده‌اند؛ ازجمله دستگیری ۶هسته عملیاتی متصل به منافقین جزو گزارش‌ها ذکر شده است. در بخش دیگری از اطلاعات تعدادی از تروریست‌ها قبل از ورود به مرزهای شرقی به هلاکت رسیده‌اند.

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات در جلسه چهارشنبه هیأت دولت در جمع‌بندی اقدامات خود در واپسین روزهای فعالیت دولت سیزدهم گفت: در عملیاتی حدود ۲۰ نفر از افرادی که معمولا از افراد و اتباع غیرمجاز محسوب می‌شوند، شناسایی و دستگیر شدند که ۲ نفر از آنها از رهبران گروه‌های داعشی و تکفیری بودند. بنا به توضیحات او حدود ۱۲نفر از این افراد برای عملیات به داخل کشور آمده بودند.

خطیب از این افراد به‌عنوان داعشی‌های سرگردان گسیل شده به کشور یاد کرده بود.

در مجموع، اقدامات وزارت اطلاعات ایران در یک ‌ماه اخیر نشان می‌دهد که این وزارتخانه با اشراف اطلاعاتی توانسته است گام‌های مؤثری را در جهت مقابله با تهدیدات تروریستی بردارد و این اقدامات باعث خنثی‌سازی‌ طرح‌های تروریستی و دستگیری افراد مرتبط با آنها شده است.