تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد ارزش تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه در ۴ماهه امسال با ۶درصد افزایش به مرز ۲۰میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش همشهری آنلاین، افزایش تجارت با کشورهای همسایه از جمله موضوعاتی است که می‌تواند بخشی از چالش‌های اقتصادی ایران را مرتفع کند؛ به‌ویژه آنکه ظرف سال‌های گذشته رشد اقتصادی کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای عربی به قدری بوده که اکنون جمع کل صندوق‌های ذخیره کشورهای عربی به ۴هزار میلیارد دلار رسیده است.

در چنین شرایطی به زعم کارشناسان، ظرفیت‌های زیادی برای همکاری‌های تجاری با کشورهای همسایه وجود دارد؛ به همین دلیل افزایش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه در دستور کار دولت قرار گرفته است.

در چنین شرایطی تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد جمع کل تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه در ۴ماهه سال‌ جاری ۶درصد افزایش یافته و از ۱۸میلیارد و ۶۸۷ میلیون ریال در سال قبل به ۱۹میلیارد و ۸۲۰ میلیون یورو در ۴ماهه امسال رسیده است. این به‌ معنای آن است ارزش تجارت انجام شده با کشورهای همسایه امسال یک میلیارد و ۱۳۳میلیون دلار افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید

توضیح بانک مرکزی درباره روند افزایشی ذخایر ارزی کشور

۴.۵ تن خاویار به صورت چمدانی از کشور خارج شده است!

نقش مثبت توافق ۲۵ ساله ایران و چین نمایان خواهد شد

در حال حاضر بخش عمده تجارت ایران با امارات انجام می‌شود که رقمی بیش از ۸ میلیارد دلار است و نسبت به سال قبل ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. ترکیه دومین کشوری است که ایران بیشترین مراودات تجاری را با آن دارد و در ۴ماهه امسال حجم تجارت انجام شده با این کشور ۴میلیارد و ۱۲۵میلیون دلار بوده است. کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان از دیگر کشورهایی هستند که بیشترین روابط تجاری را با ایران دارند.

طبق آمارهای موجود در۴ماهه امسال میزان تجارت ایران و عراق ۳.۸میلیارد دلار و با پاکستان نزدیک به یک میلیارد دلار بوده است.

منبع: روزنامه همشهری