نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: نمی‌شود که ما هر وزیری را بپذیریم و باید ویژگی‌هایی که رهبری برای وزرا فرمودند، در جلسات رأی اعتماد حتما مدنظر قرار گیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار اخیر نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار مانند همیشه فرمایشات بسیار حکیمانه‌ای جهت تحقق منافع ملت بزرگ و قهرمان ایران اسلامی داشتند.

وی ضمن تشریح بیانات رهبر انقلاب گفت: ایشان خطاب به نمایندگان فرمودند که مجلس فقط پرسشگر نیست و باید نسبت به رفتارهای خودش و قوانینی که وضع می‌کند، پاسخگو باشد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره تاکید رهبری بر تعامل سازنده قوا تصریح کرد: ایشان فرمودند که همکاری میان قوا بسیار لازم است. در واقع، مجلس، قوه مجریه و قوه قضائیه باید با یکدیگر هماهنگ باشند و از آنجایی که نظام جمهوری اسلامی ایران یک کل واحد است، بخش‌های گوناگون نظام باید در ارتباط و تعامل با یکدیگر باشند.

مجلس و دولت باید با هم در تعامل باشند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رهبر انقلاب در بخش دیگر از بیاناتشان تاکید کردند که موفقیت رئیس جمهور، موفقیت همه ماست. بر این اساس باید با رئیس جمهور و دولت تعامل داشت و این موضوع را همگی باید مدنظر داشته باشیم.

نبویان افزود: همچنین ایشان تاکید کردند که نمایندگان مجلس باید در مباحثات عمومی و صحن مجلس اخلاق را رعایت کنند. از سوی دیگر ایشان فرمودند که در نطق‌ها و تذکراتی که نمایندگان می‌دهند، باید تمرکزشان بر ایجاد امید و نشاط در جامعه باشد و ناامیدی و یاس در جامعه ایجاد نکنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از وظایف ذاتی مجلس، قانون‌گذاری است و طبق فرمایش رهبر انقلاب، هدف از تصویب قانون باید پیشرفت کشور باشد. ایشان فرمودند که از ویژگی‌های یک قانون خوب آن است که اولاً بر اساس کار کارشناسی باشد و از سوی دیگر تفسیر ناپذیر باشد، یعنی هر فردی نباید بنا بر نظر خودش قوانین را اجرا کند.

قوانین مجلس قابل اجرا باشد

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر آن است که قوانین مجلس باید قابل اجرا باشد و نباید قوانینی را به تصویب برسانیم که قابلیت اجرا نداشته باشد. همچنین تصویب قوانین باید مبتنی بر اسناد بالادستی باشد. ما نباید باعث ایجاد تراکم در قانون‌گذاری شویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی دیگر از وظایف مهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نظارت است و مقام معظم رهبری فرمودند که این نظارت نباید شخصی باشد و اگر ما سوال، تذکر، استیضاح و تحقیق و تفحص داریم، باید برای ارتقای کارآمدی دولت و دستگاه اجرایی کشور باشد و نباید استفاده از این ابزارهای نظارتی با اهداف شخصی و جناحی باشد.

ضرورت تقویت هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان

نبویان متذکر شد: ایشان فرمودند که یک زمانی بنده تذکر دادم و بلافاصله بعد از آن تذکر، مجلس «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان» را تشکیل داد، اما ایشان گله‌مند بودند و فرمودند که این هیئت نتوانسته آن طور که باید و شاید عمل کند. ممکن است یک نماینده کاری انجام دهد که کل مجلس را از چشم مردم بیندازد و دیگر نمایندگان مجلس را زیر سوال ببرد و ایشان فرمودند که کارکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید جدی‌تر باشد و باید تقویت شود.

وی متذکر شد: نکته مهم و مورد تاکید بعدی رهبر انقلاب درباره بحث سیاست خارجی بود و بر ظرفیت مهم مجلس در زمینه مسائل بین‌المللی و سیاست خارجی تاکید فرمودند.

نبویان گفت: در زمان برجام و زمانی که با ظریف و عراقچی صحبت می‌کردیم که چرا آمریکا به تعهدات خودش عمل نکرد و موجب خسارت بر ملت ایران شد، آنها گفتند ما این اشکال را با سیاستمداران آمریکایی مطرح کردیم و آنان گفتند دست ما بسته است، چرا که مجلس آمریکا این قانون را داده است و ما نمی‌توانیم برخلاف آن عمل کنیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین مقام معظم رهبری فرمودند که باید از نظر مجلس استفاده شود. ایشان مثال زدند و فرمودند که در زمان مذاکرات برجام، «قانون جامع تحریم‌ها» که بسیار مهم بود توسط کنگره آمریکا به تصویب رسید و تعبیر ایشان این بود که رئیس‌جمهور آمریکا که زرنگ‌تر از مسئولان ما در آن مقطع بود، آن قانون را به امضا رساند و ما هم باید از ظرفیت مجلس در حوزه سیاست خارجی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: طبق فرمایش رهبری، نمایندگان باید حضور عزتمندانه‌ای در مجامع بین‌المللی داشته باشند. همچنین ایشان از قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران تقدیر کردند و برای چندین بار است که از این قانون تقدیر و اشاره کردند که برخی به این قانون ایراد وارد می‌کنند که عیب‌جویی به این قانون به هیچ وجه وارد نیست.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: نکته بعدی و مؤکد رهبری درباره اهمیت مسئله فلسطین است و نمایندگان مجلس باید موضوع فلسطین را در مسائل خارجی و دیپلماسی مورد توجه داشته باشند. رژیم غاصب صهیونیستی با آن همه اسلحه و تجهیزات و با مداخله مستقیم آمریکا هنوز نتوانسته حریف حماس شود و برای آنکه شکست خودش را پنهان کند، در غزه جنایت می‌کند و زنان و بچه‌ها را به خاک و خون می‌کشد، چرا که کار دیگری از آنان برنمی‌آید و شکست خورده‌اند.

ویژگی وزرای پیشنهادی دولت

نبویان ادامه داد: طبق فرمایش رهبر انقلاب، کار فوری مجلس رأی اعتماد به کابینه چهاردهم است. البته ایشان تاکید کردند افرادی که به عنوان گزینه‌های وزارتخانه‌های مختلف به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند باید یکسری ویژگی‌ها را داشته باشند؛ از جمله اینکه یک مسئول باید منافع مردم را محقق کند و اگر می‌خواهد منافع مردم را محقق کند، در وهله اول باید امین باشد، راستگو باشد، از بن دندان معتقد به نظام جمهوری اسلامی ایران باشد و امید آینده و نگاه مثبت به آینده داشته باشد. فردی که نگاه تاریک و سیاه به آینده دارد، چگونه می‌خواهد وزیر یا معاون وزیر شود؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین ویژگی دیگر افرادی که به عنوان اعضای کابینه معرفی می‌شوند باید متدین بودن باشد، نکته بعدی آن است که اشتهار به صداقت داشته باشد، همچنین باید فکر ملی داشته باشد، نه جناحی و نباید غرق در مسائل جناحی و سیاسی باشد و باید به فکر کل مردم باشد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه افرادی برای تصدی وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی شوند که کارآمد باشند، گفت: افرادی که در گذشته نتوانستند برای مردم کاری انجام دهند نباید به مجلس معرفی شوند.

وی ادامه داد: طبق قانون، وزرا از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند، اما جلسات رأی اعتماد در مجلس برگزار می‌شود و بر این اساس یک جز از تعیین وزرا با رأی نمایندگان است و نمایندگان باید در این کار دخالت داشته باشند و مسئول هستند. نمی‌شود که ما هر وزیری را بپذیریم و باید ویژگی‌هایی که رهبری برای وزرا فرمودند، در جلسات رأی اعتماد حتماً مدنظر قرار گیرد.

افراد ناکارآمد به مجلس معرفی نشوند

نبویان تاکید کرد: افراد مؤمن، متدین، کارآمد و انقلابی می‌توانند مشکلات مردم را حل کنند. فردی که دلبسته به خارج از کشور است یا فرزندان وی در خارج از کشور به سر می‌برند، یا به راحتی دروغ می‌گوید، اهل اختلاس و سوءاستفاده است، می‌گوید مسکن‌سازی برای مردم مزخرف است و حاضر است که هر روز ۷۰۰ نفر از مردم بر اثر بیماری کرونا کشته شوند، اما واکسن وارد نکند، کارآمد نیست و مجلس به افرادی با این روحیات رأی اعتماد نمی‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس در تأمین منافع مردم و جلسات رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم با هیچ کسی تعارف ندارد. ما در مجلس شورای اسلامی به افرادی رأی اعتماد خواهیم داد که کارآمد و امین باشند و بتوانند منافع ملت را تأمین کنند.

منبع: مهر