علی روئین‌تن می‌گوید:واقعا نمی دانم گره کار کجاست و چرا با این که پروانه ساخت صادر شه آن را اعلام نمی کنند و باز هم ساخت «چریک» را منوط به رضایت خانواده شهید دانستند؟

همشهری آنلاین: «زمهریر» آخرین فیلم سینمایی است که علی روئین تن آن را جلوی دوربین برده، او بعد از سال ها می خواهد «چریک» را بسازد، فیلمی درباره شهید ابراهیم هادی. فیلمی که مانند دیگر فیلم های سینمایی پرتره سرداران و قهرمانان جنگ را به تصویر می‌کشد. اما علی روئین‌تن می‌گوید: با این که پروانه ساخت فیلم آماده است؛ وزارت ارشاد آن را اعلام نمی‌کند و عنوان می‌کند که باید از خانواده شهید رضایت بگیرم و این در حالی است که فیلمنامه‌ توسط خانواده محترم شهید هادی خوانده و رضایت داده‌اند! علی‌ روئین‌تن قبل از «زمهریر»، «دلشکسته» را هم ساخت فیلمی که جز کارهای خوب این کارگردان است. ابراهیم هادی از بنیانگذاران گروه چریکی شهید اندرزگو در جبهه گیلانغرب و ستاره ورزش کشتی کشورمان است؛ او در اول اردیبهشت سال ۱۳۳۶ در محله حوالی میدان خراسان به دنیا آمد؛ ابراهیم هادی معلم جوان ۲۵ ساله در والفجر مقدماتی پنج روز به همراه بچه‌های گردان کمیل و حنظله در کانال‌های فکه مقاومت کرد اما تسلیم نشد و در ۲۲ بهمن سال ۶۱ بعد از فرستادن بچه‌های باقی مانده به عقب، دیگر کسی او را ندید.

شما قبل از شروع نگارش فیلمنامه «چریک» که درباره شهید هادی است؛ مستندی درباره این شهید ساختید؟
بله؛ مستند من «آتش و گلستان» است و درباره این شهید ساخته شده و قرار است به زودی اکران شود. این مستند با حضور هم‌رزمان و هم‌سنگران این شهید بزرگوار ساخته شده است.

بعد از این مستند تصمیم به ساخت فیلمی درباره شهید هادی گرفتید؟
تقریبا از ۶ سال پیش تصمیم داشتم فیلمی با عنوان «چریک» با موضوع زندگی شهید ابراهیم هادی بسازم. از آنجایی که روایت‌ها درباره این شهید زیاد بود و هر کس از زاویه نگاه خودش درباره این شهید صحبت می‌کرد، شروع به ثبت تحقیقاتم در قالب تصویر گرفتم. فیلمنامه به پایان رسید و بعد از گرفتن رضایت از خانواده شهید، می‌خواهم این فیلم را جلوی دوربین ببرم.

اما شما گفتید که خانواده شهید هادی از «چریک» با خبر هستند چرا باز هم باید رضایت خانواده ایشان را بگیرید؟
ببینید؛ همه ما قوانین ایران را می دانیم و به آن احترام می گذاریم و همه می دانیم که شهدا چشم و چراغ ایران هستند. زمانی که تصمیم گرفتم «چریک» را بنویسم. با خانواده شهید هادی صحبت کردم و قبل از نوشتن فیلمنامه رضایت دادند. حتی عنوان شد که باید از خود یا خانواده کسانی که در این فیلمنامه از آنها گفته شده، رضایت بگیرید و من این کار را انجام دادم. اما نمی‌دانم با این که پروانه ساخت فیلم صادر شده اما ارشاد بهانه های مختلفی برای ساخت این اثری جلوی پای من قرار می‌دهد.

فیلمنامه «چریک» را خانواده شهید هادی خوانده است؟
بله؛ با پایان فیلمنامه ، خودم اصرار داشتم که فیلمنامه را خانواده شهید بخوانند. یک سال و نیم طول کشید که فیلمنامه خوانده شد. اما الان که مجوز ساخت هم صادر شده نمی دانم چرا گفته می شود که اجازه ساخت نداری؟
چطور شد که به سراغ زندگی شهید هادی رفتید؟
این پروژه را در دوران پایانی دولت روحانی به دست گرفتم . آن زمان به بنیاد سینمایی فارابی دعوت شدم و گفتند که پروژه سینمایی اقبال لاهوری را دست بگیرم اما من از آنها خواستم که فیلمی درباره شهید ابراهیم هادی بسازم. این فیلم هم مانند دو فیلم دیگرم ادای دینی به ساحت ائمه اطهار است. اما واقعا نمی دانم گره کار کجاست و چرا با این که پروانه ساخت صادر شه آن را اعلام نمی کنند و باز هم ساخت «چریک» را منوط به رضایت خانواده شهید دانستند؟

منبع: همشهری آنلاین