رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم گفت: تقریبا تمامی گمانه‌زنی‌ها از نتایج بررسی نامزدها در کمیته‌ها نادرست یا ناقص بوده و بیشتر برای تشویش افکار عمومی و فشار روانی منتشر شده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین ، محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«‏سلام دوستان
بررسی پیشنهادهای دریافتی برای اعضای هیئت دولت به پایان خود نزدیک شده است.

۱-کمیته‌ها بررسی‌های خود را انجام داده و بین ۱۰ تا ۱۵نامزد را برای ارزیابی در مرحله دوم انتخاب کردند.

۲-در مرحله دوم، نامزدها در کمیته‌ها مورد ارزیابی دقیق‌تر قرار گرفته و در صورت ضرورت از نامزدها برای مصاحبه داوطلبانه دعوت به عمل آمده است.

۳-اعضای کمیته‌ها به صورت جداگانه و محرمانه به نامزدها امتیاز داده‌اند.

۴-امتیازها به صورت خودکار تجمیع شده و نتایج تجمیع هر کمیته در حال ارسال به شورای راهبری است.

•تقریبا تمامی گمانه‌زنی‌ها از نتایج بررسی نامزدها در کمیته‌ها نادرست و یا ناقص بوده وبیشتر برای تشویش افکار عمومی و دامن زدن به نگرانی و یا خبرسازی و فشار روانی منتشر شده‌اند.

۵-شورای راهبری به قید قرعه ۵ گروه برای اعتبار سنجی امتیاز نامزدهای کمیته‌ها تشکیل داده تا با دقت به شکایات دریافتی رسیدگی کرده و از سلامت روند اطمینان حاصل کنند.

•گروه‌های اعتبارسنجی نظر خود را پیرامون سلامت کار هر کمیته در شورای راهبری ارائه می‌دهند.

•این روند برای چند کمیته پایان یافته و برای سایر کمیته‌ها به تدریج کامل خواهد شد.

•تاکنون گزارش های گروه های اعتبار سنجی نشان دهنده سلامت کار کمیته ها بوده و در مواردی که ابهام یا شکایتی بوده، یا با توضیحات کمیته مربوطه رفع شده و یا نسبت به رفع آن ابهام اقدام شده است که لازم است از اعضا و مسئولین کمیته ها که با دقت و امانت این وظیفه را به انجام رسانده اند سپاسگزاری کنم

۶-همان‌گونه که رئیس جمهور منتخب عزیز بارها اعلام کرده‌اند، ایشان به صورت جداگانه فهرست‌هایی را دریافت می‌کنند. هر چند انتخاب اعضای دولت در نهایت توسط ایشان انجام می‌شود، اما دکتر پزشکیان عزیز برای اطمینان از شفافیت و سلامت کار، بررسی این نامزدها را نیز به شورای راهبری سپرده‌اند.

۷-هر یک از اعضای شورای راهبری پس از بررسی گزارش رؤسای کمیته‌ها و دبیران و رؤسای کارگروه‌ها و گروه‌های اعتبارسنجی، و شنیدن اسامی و سوابق نامزدهایی که مستقیما به جناب دکتر پزشکیان ارائه شده‌اند، نظر خود را پیرامون نامزدهای معرفی شده از سوی کمیته‌ها و رئیس جمهور منتخب به صورت محرمانه مکتوب می‌کنند.

•هر عضو شورا می‌تواند نام سه نفر از نامزدها (از کمیته‌ها و یا فهرست‌های رئیس جمهور منتخب) را در برگه نظرسنجی خود بنویسد. اعضای شورا می‌توانند اسامی حداکثر پنج نامزد را در برگه نظرسنجی خود بنویسند به شرط آنکه دو نفر از آنها از جوانان، بانوان و یا اقوام باشند.

•برگه‌های نظرسنجی توسط دو نفر از اعضای گروه اعتبار سنجی ذیربط در حاشیه جلسه قرائت و تجمیع شده و در اختیار رئیس شورای راهبری قرار می‌گیرد.

۸-نتایج نظرسنجی کمیته‌ها و شورای راهبری در یک صفحه (تصویر پیوست) تجمیع شده و همراه با ریز نتایج به رئیس جمهور منتخب تقدیم می‌شود. طبق قانون اساسی انتخاب نهایی با رئیس جمهور است که می‌توانند از میان این نامزدها و یا سایرین، افرادی را به مجلس شورای اسلامی جهت اخذ رای اعتماد معرفی فرمایند.

۹-گزارش مستند کار کلیه کمیته‌ها و شورای راهبری در دست تدوین است و انشاءالله در آینده به عنوان نتایج یک ابتکار شجاعانه و پیشرو که توسط جناب آقای دکتر پزشکیان مطرح و توسط تعدادی از کارشناسان، نخبگان، نمایندگان اقشار، اعضای ستاد و نمایندگان احزاب و جامعه مدنی اجرا شده است منتشر خواهد شد.

۱۰-نام نامزدها و تعداد آرا برای رعایت حریم خصوصی افراد و نیز جلوگیری از هرگونه بهره‌برداری نابجا محرمانه خواهد ماند.
دوستان عزیز. این یک تجربه جدید است که حتما با نقص‌ها و ایرادهایی روبرو بوده و باید در آینده اصلاح شود. علاوه بر نقص‌های بدیهی این تجربه نو، که ما خود بدان اذعان داشته‌ایم، نارضایتی‌هایی نیز از این روند با انگیزه‌های گوناگون وجود دارد: از دل سوزی صادقانه تا سهم‌خواهی و انتقام‌جویی از رقیبان و یا حتی خدای ناکرده تلاش برای جلوگیری از نهادینه شدن یک روند شفاف و خارج از کنترل محافل قدرت و ثروت.

امیدوارم مردم بزرگ ایران با هوشیاری و توجه به اهمیت این ابتکار، اجازه ندهند خبرسازی‌ها و شایعات در اراده آنها و منتخبشان برای تغییر خلل وارد کند.»