مرکز مطالعات راهبردی الاهرام به بررسی سناریوهای وحدت جبهه‌های پشتیبان محور مقاومت در صورت حمله فراگیر رژیم صهیونیستی به لبنان پرداخته است.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی الاهرام در مقاله‌ای با اشاره به وحدت عرصه‌های جنگی محور مقاومت، به بررسی پدیده احتمال جنگ بین رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان پرداخته است. در این مقاله آمده است که گسترش تنش بین حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی طی ژوئن ۲۰۲۴ و حملات متقابل آنها و همچنین گسترش دامنه جغرافیایی و کیفی حملات نشان دهنده بروز تغییرات نسبی در قواعد درگیری‌ها است که دو طرف طی ماه‌های گذشته از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی تلاش داشتند از آن عبور نکنند.

حزب الله لبنان اخیراً چارچوب جغرافیایی و روش حملات خود و همچنین ماهیت تسلیحات استفاده شده در واکنش به حملات و تجاوزهای رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و و بخش های جنوبی لبنان را توسعه داده است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی همچنان به نسل کشی در غزه ادامه می‌دهد و تمامی معیارها و قواعد بین‌المللی را در این زمینه نادیده گرفته و در عین حال سیاست ترور عناصر حزب الله در جنوب لبنان یا در سوریه و عراق را نیز دنبال می‌کند.

تنش میان حزب الله و ارتش رژیم صهیونیستی و گرایش آن به سمت تقابل نظامی، از چارچوب قواعد سنتی درگیری‌ها فراتر رفته است. البته این تقابل جدا از سایر ساختارهای محور مقاومت منطقه‌ای، شامل نیروهای مقاومت عراق یا جنبش انصارالله در یمن نیست، لذا این سوال مطرح می‌شود که اگر جنگ بین حزب الله و رژیم صهیونیستی در بگیرد موضع عناصر محور مقاومت چگونه خواهد بود؟ آیا این گروه‌ها چارچوب عملیات ضد صهیونیستی را در مقوله «وحدت عرصه‌ها» گسترش خواهند داد یا اینکه به قواعد سنتی درگیری‌ها در منطقه باز خواهند گشت.

مواضع گروه‌های مقاومت عراق نسبت به جنگ در لبنان

در شرایطی که تنش بین حزب الله و رژیم صهیونیستی به جنگ مستقیم منجر شود، این بدان معنا است که دیگر گروه‌های محور مقاومت منطقه‌ای نیز در جبهه پشتیبانی حزب الله وارد عمل خواهند شد، این همان کاری است که از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در غزه از اکتبر ۲۰۲۳ نیز شاهد آن هستیم. البته موضع رسمی دولت عراق ممکن است تا حدی متفاوت باشد و آنها تصور کنند که این رفتارها ممکن است دولت عراق را در برابر تعهدات بین‌المللی و منطقه‌ای خود با آمریکا دچار تنش سازد. این شرایط ممکن است تاثیر منفی بر مناسبات آمریکا و دولت عراق بخصوص در زمینه پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین‌المللی در عراق داشته باشد.

احتمالاً گروه‌های مقاومت عراق در صورت بروز جنگ در لبنان، اتاق عملیات مشترک با حزب الله را فعال خواهند کرد. این اتفاق در ضمن راهبرد «وحدت میدان‌ها» از سوی گروه‌های مقاومت در تقابل با رژیم صهیونیستی از زمان عملیات طوفان الاقصی قابل مشاهده است. در همین چارچوب می‌بینیم که تعدادی از مستشاران نظامی وابسته به گروه‌های مقاومت در ماه مه سال جاری به لبنان سفر کردند تا اتاق عملیات مشترک امنیتی و اطلاعاتی و نظامی با حزب‌الله ایجاد کنند. لذا به نظر می‌رسد در صورت بروز جنگ فراگیر بین حزب الله و اسرائیل، سطح هماهنگی‌های امنیتی و عملیاتی میان دو طرف گسترش پیدا کند.

۲- مشارکت مستقیم گروه‌های حزب الله عراق و جنبش النجباء و گردان‌های سیدالشهدا برای پشتیبانی حزب الله. این گروه‌ها در روز ۲۲ جولای رسماً از آمادگی خود برای مبارزه در کنار حزب الله لبنان در صورت موافقت این جنبش و بعد از حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به این کشور خبر داده‌اند. البته این اقدام در تناقض با مواضع محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق قرار دارد که فشارهای زیادی را بر این گروه‌ها جهت توقف حملات ضد نیروهای آمریکایی وارد می کند.

همچنین احتمالاً در صورت بروز این جنگ، تیپ‌های فاطمیون افغانستان و زینبیون پاکستان که در حال حاضر در اراضی سوریه حضور دارند، نیز به عملیات ضد صهیونیست‌ها ملحق خواهند شد و این گروه‌ها به پشتیبانی حزب الله خواهند پرداخت. البته این در صورتی است که حزب الله لبنان نیاز به استفاده از این نیروها داشته باشد.

سوریه و محاسبات پیچیده آن

از زمان آغاز عملیات پشتیبانی محور مقاومت از مردم غزه در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی، دمشق به عنوان یکی از ارکان محور مقاومت مشارکت زیادی در این روند نداشته است. این موضوع عوامل متعددی دارد که از جمله آنها عدم تمایل دولت سوریه برای افزایش تنش با رژیم صهیونیستی است که گسترش حملات نظامی صهیونیست‌ها به مناطق مهم دمشق را کاهش می‌دهد.از سوی دیگر دولت دمشق در نتیجه سیاست درهای باز با کشورهای عربی دستاوردهایی در سطوح سیاسی به دست آورده و تلاش می‌کند این دستاوردها را برای خود حفظ کند.

این مقاله می‌افزاید که روابط حماس با دولت سوریه نیز مانند حزب الله لبنان نیست و محاسبات ورود دمشق به جبهه پشتیبانی از این دو جریان با یکدیگر متفاوت است، لذا معلوم نیست دولت دمشق در صورت بروز جنگ حزب الله لبنان به عنوان متحد اصلی و رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن استراتژیک خود همچنان بی طرف باقی بماند؟

البته دمشق به علت فشارهای اقتصادی و سیاسی ناشی از پایان دادن به جنگ با گروه‌های تروریستی در داخل کشور، پشتیبانی محدودی می‌تواند از حزب الله لبنان داشته باشد. تنش مرزی در مرزهای ترکیه و تلاش دمشق برای دور شدن از جنگ منطقه‌ای بعلاوه وجود آوارگان سوری در لبنان از دیگر عوامل این موضع‌گیری است.

نیروهای مسلح یمن

در مورد جنبش انصارالله و نیروهای مسلح یمنی که این روزها به ایفای نقش خود در حمله به کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی یا دولت‌های پشتیبان آن در باب المندب و جنوب دریای سرخ و همچنین حملات موشکی و پهپادی به مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی از جمله تل‌آویو می‌کنند، در صورت بروز جنگ ممکن است اتفاقات زیر رقم بخورد:

۱- افزایش کمی و کیفی عملیات نظامی نیروهای مسلح یمن در جنوب دریای سرخ که کشتی‌ها و ناوهای بیشتری را هدف قرار خواهد داد.

۲- گسترش دامنه عملیات نظامی مشترک نیروهای مسلح یمن با گروه‌های مقاومت عراقی که از ماه مه سال ۲۰۲۴ آغاز شده و تحت عنوان مرحله چهارم هماهنگی عملیات مشترک برای هدف قرار دادن شهرها و بندرگاه‌های رژیم صهیونیستی نام گرفته است. این عملیات مشترک حملاتی را ضد شهر اسدود و تل آویو در سرزمین‌های اشغالی انجام داده و در بندر حیفا نیز دو کشتی که برای رژیم صهیونیستی تسلیحات و مهمات وارد می کردند را نیز هدف قرار داده است.

نتیجه گیری

در پایان باید گفت که منطقه در سایه هماهنگی عناصر محور مقاومت در تقابل با رژیم صهیونیستی شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد و در صورت حمله نظامی تل‌آویو ضد حزب الله لبنان، همکاری مشترک گروه‌های مقاومت در عراق و یمن و ایران افزایش پیدا خواهد کرد و حزب الله نیز در طرف مستقیم این درگیری‌ها غیر از مناطق مرزی، دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی از جمله تل‌آویو و حیفا و اسدود را در چارچوب بانک اهداف خود قرار خواهد داد.

البته در این صورت علاوه بر جنوب لبنان سایر مناطق این کشور نیز شاهد حملات رژیم صهیونیستی ضد زیرساخت‌های اقتصادی آن خواهد بود و ممکن است عملیات محدود زمینی نیز در مناطق کم عمق مرزی صورت بگیرد. البته به نظر می‌رسد محور مقاومت منطقه قدرت بیشتری برای فشار بر اسرائیل جهت عقب راندن آن از غزه و توقف تهدیدات ضد لبنان دارد، اما در هر صورت سایه جنگ فراگیر منطقه‌ای بر روند تحولات به خوبی مشاهده می‌شود.

منبع: مهر