سال‌های زیادی است که تیم ایران در مسابقات المپیک و عرصه‌های جهانی حضور دارد، اما هر دوره لباس کاروان ایران در این میدان جهانی سوژه می‌شود و مورد پسند برخی از مردم نیست.

به گزارش همشهری آنلاین، البته لباس کاروان ورزشی ایران چند سالی است که به‌واسطه توسعه شبکه‌های اجتماعی مورد توجه بیشتری نسبت به قبل قرار گرفته است و درباره آن اظهارنظرهای متفاوتی دیده می‌شود. یکی از انتقاداتی که به طراحی لباس ورزشکاران در المپیک پاریس وارد می‌شود، این است که این بار هم لباس طراحی شده فاقد هرنوع نمادی است که بتواند نشان‌دهنده بخشی از فرهنگ و هنر ایران باشد.

درست است که تمام لباس‌هایی که اعضای کاروان اعزامی به المپیک در طول دوره اقامت خود در پاریس می‌پوشند، باید مبتنی بر اصول و قواعد مشخصی طراحی شود تا نشان‌دهنده فرهنگ ایرانی باشد، اما لباسی که قرار است، ورزشکاران در مراسم رژه رسمی بپوشند از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است و باعث می‌شود کشورهای مختلف برای طراحی بهترین لباس از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کنند.

البته به‌نظر می‌رسد این‌بار هم به سیاق ۲ دوره قبل، طراحی لباس ورزشکاران ایرانی چندان مورد توجه قرار نگرفته و با اینکه در کشور ایران به لحاظ هنری آثار مهمی در معماری، نقش فرش، نقوش کاشی و... داریم و کشورهای خارجی هم از این نمونه‌ها در طراحی لباس‌های خود ایده می‌گیرند، اما ما از این ظرفیت غلفلت کرده‌ایم. در این گزارش نگاهی داریم به لباس کاروان ایران در ۲۱سال اخیر حضورش در بازی‌های المپیک که از چه طرح و رنگ‌هایی استفاده کرده است.

المپیک ۲۰۰۰سیدنی

ورزشکاران در المپیک سیدنی با کت و شلوارهای خاکستری و پیراهن‌های راه‌راه سفید و قرمز در مراسم افتتاحیه حاضر شدند.

المپیک ۲۰۰۴ آتن

کت و شلوار و مانتو شلوارهای سرمه‌ای و مقنعه‌های کرم، رنگ‌هایی بود که کاروان ایران با آن در مراسم افتتاحیه المپیک۲۰۰۴ آتن حاضر شد.

المپیک ۲۰۰۸ پکن

کاروان ورزشی ایران در سال۲۰۰۸ نیز با لباس‌هایی به رنگ سفید و سبز در پکن رژه رفت.

المپیک ۲۰۱۲ لندن

در سال۲۰۱۲ هم زنان و مردان کاروان ورزشی ایران با مانتو، مقنعه و کت و شلوارهایی به رنگ سرمه‌ای و آبی که بیشتر شبیه لباس فرم مدارس بود در لندن رژه رفتند.

المپیک ۲۰۱۶ ریو

وقتی لباس ورزشی کاروان کشورمان برای المپیک ریو رونمایی شد، اغلب شوکه شدند؛ پیراهن آجری‌رنگ با کت آبی و شلوار سرمه‌ای برای مردان و مانتو و شلوارهایی با همین رنگ‌ها برای بانوان؛ با این تفاوت که پایین مانتوی بانوان گلدوزی ضعیفی هم داشت. این لباس با واکنش‌ها و حاشیه‌های گسترده‌ای همراه شد تا جایی که کمیته ملی المپیک مجبور شد در کمترین فرصت لباس‌های دیگری سفارش دهد تا آبروی ایران در بزرگ‌ترین رقابت‌های ورزشی جهان حفظ شود. در نهایت بدون اعلام رسمی کمیته ملی المپیک طراحی لباس‌های کاروان ورزشی ایران در برزیل به کامران بختیاری - طراح لباس - واگذار شد. سرانجام ورزشکاران ایرانی با کت و شلوار و مانتو و شلوارهایی به رنگ پرچم ایران در افتتاحیه مسابقات حاضر شدند.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو

کت و شلوار سرمه‌ای برای آقایان و مانتو و شال فیروزه‌ای همراه با پرچم ایران برای بانوان لباس تیم ایران در سال ۲۰۲۰ بود که این طراحی لباس هم انتقادات زیادی را به همراه داشت.

المپیک ۲۰۲۴ پاریس

لباس کاروان ایران در مراسم رژه افتتاحیه المپیک پاریس به رنگ سفید و سرمه‌ای تیره است. لباس مردان کت سفید، تیشرت سرمه‌ای تیره است و از شلوار تیره استفاده شده و لباس زنان هم مانتوی سفید به همراه شلوار تیره‌رنگ و مقنعه مشکی است. گرمکن ورزشکاران هم که در زمان اهدای مدال بر تن خواهند کرد، سفید است و طرحی از پرچم ایران به‌صورت کمرنگ روی آن قرار دارد. امسال نیز در لباس کاروان ایران هیچ طرح خاصی که برگرفته از فرهنگ و سنت ایرانی باشد، لحاظ نشده است‌ و بسیاری از مردم با انتقاد از لباس ورزشکاران ایرانی، این لباس را با لباس کادر درمان مقایسه کرده‌اند.